Snowboardgymn, med skidor.

lleberg

Ny medlem
Jag börjar gymnasiet till hösten, ska gå på liljaskolan @ vännäs (utanför umeå), har anmält mitt intresse och så, ska bräda.. Men så nästa vår.. den 23e mars 2004 så kan jag bli förklarad som invalid pga en knäskada, kan åak trots den.. Och för pengarna planerar jag att bland annat börja åka skidor..

Kan man gå kvar på snowboardgymn åkandes på skidor tror ni?
Jag menar.. det var en som gick skidgymnasiet i tpy åre med snowboard.. Han gav dock upp i tvåan pga allt skråande, och flyttade till vännäs istället..

Så, vad tror ni? Går det lr går det inte? :)

Om du nu blir invalid så får du väl stå ditt kast och sitta i rullstol i resten av livet...

Sluta utnyttja systemet, det är såna som du gör att det går så jävla dåligt för Sverige.

Utnyttja systemet?
Försäkringsbolagen är dom som betalar.
Och det financierar dom via premier, från dom som har försäkringar hos dom.

Sen så kan man bli förklarad invalid till olika grad. Man kan tex bli förklarad som invalid om man förlorar ett finger...
Men det beror ju på skadans art och hur det påverkar individen.

Jag har konstant smärta i höger knä, har nedsatt känsel runt själva knät, och så domnar hela benet bort om jag slår i det, jag kan inte belasta det, för det gör ont, och därav är jag ganska svag i det benet, jag kan inte stå på den högra benet, och böjja det till 90 grader, då faller jag ihop. Jag har även problem med vänstra knät.

Sen så får du ju komma ihåg att det är en läkare som ställer denna diagnos, sen så HAR jag bestående men, blir troligen förklarad som delvis invalid.

En liten snabb fråga, när utnyttjar man inte systemet? Är det inte föräskringsbolagen som gör det med alla sina förbehåll?

efter attt ha hört din beskrivning om ditt knä så kan jag ej fatta hur i helvevete du kan åka snowboard eller skidor eftersom att i alla fall jag belastar mina ben ganska mycket när jag åker

Har jag förstått detta rätt? Du skall börja på snowboardgymnasium men sen nästa vår skita i brädåkningen och börja åka skidor? Skulle det belasta knäna mindre än brädåkning eller? Har du tänkt att berätta detta för skolan innan du börjar? Jag tror ju inte de är speciellt pigga att ta in någon som de vet inte kommer fortsätta åka bräda?

OK, jag missförstod kanske vad försäkringsbolagen menar med invalid, jag är inte så bevandrad i juridikens underbara värld. Efter att ha läst om dina skador så skulle jag vilja be om ursäkt. Det låter illa.

Men jag kan inte låta bli att undra, hur sjutton kan du åka skidor/bräda med de skadorna? Om jag skulle ha de skador som du beskriver skulle jag hellre satsa på ett annat gymnasie, för med de skadorna tror inte jag att du har någon framtid inom vintersport... Kanske curling dock ;)

Jag har dessutom fått kommentarer på mitt uttalande om hur utnyttjande av systemet får det att gå sämre för sverige. Jag tänkte bara utveckla mina tankegångar en aning.

Att försäkringsbolagen inte är statligt ägda är jag mycket väl medveten om. De är privata vinstdrivande företag och om de får många utgifter av typen "invalid (men kan egentligen åka skidor)" innebär det att de får utgifter som egentligen inte är befogade. Till följd måste försäkringsbolagen höja premier vilket innebär att dels staten som bland annat försäkrar alla skolelever i Sverige måste betala mer pengar till försäkringsbolagen och mindre på undervisningen. Även du och jag som privatpersoner måste betala mer i premier istället för att köpa liftkort.

Men om det i detta fall är en invaliditet i enlighet med försäkringsbolagets policy (vilket Ileberg hävdar), antar jag att han inte utnyttjar systemet (men det låter skumt med ett invalidiserat knä som kan åka bräda och skidor).

Sen kan man väl säga att beteendet i övrigt, där man alltid försöker roffa åt sig så mycket pengar som möjligt, trots att det inte är befogat, är ett beteende som jag skulle vilja jämställa med skattefusk. Slutligen vill jag säga att jag tycker att Sverige är ett jäkligt bra land och jag har ingen lust att flytta. Men att förneka att det finns saker som kan bli bättre är bara rent struntprat.

Jag har inte åkt så mkt efter jag fick själva skadan.. Men det går ganska bra då, man tänker inte så mycket på det..

Ska få en lite mer ordentlig undersökning och röntgen av knät innom kort, hoppas på att inget är allt för trasigt... Sen så är det bara en vanlig gymnasieskola, och så kan man gå specialidrott, på de individuellavalen.. Så det ska va okej.. De tär ju inte precis nån elitsatsning, det är ju tom folk som aldri har stått på en bräda förut som börjar...

Under den undersökning jag ska genomgå så får jag väll ett utlåtande om jag kan fortsätta åka, om jag får ksydd lr om det ska opereras lr liknande...

Sen så är det ju så att jag kan gå och springa normalt, eller nästan normalt iaf. men det är just med slag mot knät och när det vrids och belastats i seidled..

Ett exempel, jag spelar innebandy, på en träning kändes allt tipptopp, jag sprang in på planen och klev över sargen, knät slog i sargkanten, och jag skippade första halvan träningen.. :)

Sen så är faktisk bridge en gren i vinter os, kanske skulle va nått. ;)

Får du åka skidor på lija-gymnasiet??? jag fråga syon och han sa att det endast vart bräda där... :/ min polare ska gå där uppe med sin plankla :D

Kan inte belasta knät i sidled och tänker börja åka skidor?!? Har du någonsin funderat på hur man belastar knät när man kantar skidorna? Om inte operation hjälper tror jag nog att skidåkandet är kört för din del...

Det gör ont vid belastning, när knät är rejält böjt.. (Känns som man sliter sönder knät..) Får se hur det blir, ska som sagt ha en lite mer utförlig undersökning innom kort.

Just nu är jag lite tveksam om jag kan åka nånting alls, det sticker som fan påinsidan av knät, ush.. Det typ ilar. :(

Men men, får se hur det blir..

jag älskar skidåkning men om jag fförstått dina skador rätt så skulle jag sätta mog i en rullstol å vänta på pension.......eller så åka till det knakar och man står på knäet...... ja, tycker synd om dig........... :S

Tillbaka
Topp