Södraste skidorten med snö?

JeffB

Ny medlem
Tjenare,
Funderar på dra och åka lite skidor nu i dagarna när man ändå är ledig. Bor dock nere i Blekinge.
Undrar därför vilken som är den södraste skidorten med lite snö! :D
Uppskattar snabbt svar så jag kan komma iväg. = )

Kunde inte låta bli att kolla Google Maps. 7,5h Karlskrona - Kungsberget, Rostock - München tar 6,5h. Fundera på om det inte är värt att åka söderut istället...

Jo, det är väl lika välkänt att Rostock ligger i Blekinge som att den alpina skidåkningen är grym i Munchen ... ? Jo, jag fattar hur du tänker, men hur man än vrider och vänder på det blir det en betydligt längre resa både i tid och sträcka från Karlskrona till Alperna än till Dalarna eller Gästrikland.

Något mer söderut än Kungsberget hittar du Romme Alpin som börjar få ihop det trots det växlande vädret. Väl värt ett besök! :-)

/MM

Senast ändrad:
Nu var det ett tag sedan jag var i Kungsberget, men Romme bjuder ändå på en ganska OK skidupplevelse om man har förmågan att se saker för vad dom är. Dock så är väl bara 7 pister av 30 öppna just nu, men dom har riktigt bra kapacitet i snökanonerna, så några dagar till med minusgrader så är nog i alla fall 60-70% öppet.

Mountain_Man sa:
Jo, det är väl lika välkänt att Rostock ligger i Blekinge som att den alpina skidåkningen är grym i Munchen ... ? Jo, jag fattar hur du tänker, men hur man än vrider och vänder på det blir det en betydligt längre resa både i tid och sträcka från Karlskrona till Alperna än till Dalarna eller Gästrikland.

Något mer söderut än Kungsberget hittar du Romme Alpin som börjar få ihop det trots det växlande vädret. Väl värt ett besök! :-)

/MM
Garmisch-Partenkischen ligger precis utanför München. Går ju nattfärjor från Trelleborg till Tyskland.

Annars Polen kanske? Szklarska Poreba ligger drygt 5h från Rostock och verkar ha 650 fallhöjdsmeter. Allt beror på hur man ser på färjetiden. Och så kan man köpa billig sprit på hemvägen...

Hovfjället i Värmland. Enligt hemsidan Sveriges sydligaste fjällnatur.
På kartan är det ytterligare lite söderut om man jämför med Romme och Kungsberget.
Vet dock inte hur lång tid det kan ta att köra från Blekinge.

la_grave sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Garmisch-Partenkischen ligger precis utanför München. Går ju nattfärjor från Trelleborg till Tyskland.

Annars Polen kanske? Szklarska Poreba ligger drygt 5h från Rostock och verkar ha 650 fallhöjdsmeter. Allt beror på hur man ser på färjetiden. Och så kan man köpa billig sprit på hemvägen...
90 km mellan Garmich (Alperna) och Munchen ... Men egentligen frågsr ju TS efter södraste (sydligaste) skidorten med snö och då är vi defenitivt inte i Norden eller Alperna. Antar att TS menar just nu, men det framgår ju inte med säkerhet ... så var befinner vi oss? Sydamerika eller Sydafrika? Visst finns det en del anläggningar riktigt långt söderut? ;-)

Edit: Kan Tiffindel vara av intresse? http://www.tiffindell.co.za

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
la_grave sa:
Mountain_Man sa:

/MM

90 km mellan Garmich (Alperna) och Munchen ... Men egentligen frågsr ju TS efter södraste (sydligaste) skidorten med snö och då är vi defenitivt inte i Norden eller Alperna. Antar att TS menar just nu, men det framgår ju inte med säkerhet ... så var befinner vi oss? Sydamerika eller Sydafrika? Visst finns det en del anläggningar riktigt långt söderut? ;-)

Edit: Kan Tiffindel vara av intresse? http://www.tiffindell.co.za

/MM
Jag har alltid velat tura på Elefantön...

Tillbaka
Topp