Soft shell jackor?? Vad?? Bra??

joakimbergstrom

Ny medlem
Har hittat en jacka på North face hemsidan som heter "Apex Hooded Infusion Jacket" som de på hemsidan säger att den tillhör kategorin "soft shell". farsan skall över till usa snart så jag tänkte han skulle ta med en hem....

men först vill jag veta lite mer om det här "soft shell" konceptet... Någon som har mer koll än jag??

tack

Det var Salomon som började med det å nu har nästan alla stora märkena nån jacka i sin kollektion som är av soft shell material.

Det som är fördelan är ju att du får en hel annan rörlighet eftersom softshell materialet är stretchigt.
Sen är det fortfarande vatten å vind tätt. Många som testat softshell tycker det är helt grymt.
Kan inget om vad North face har för typ av material i sin jacka men de lär väl funka.

GoreTexen är laminerad på ett lite mjukare material. Jackorna blir lite mjukare och en typisk skaljacka blir ett litet hack varmare än en vanlig.
Många SoftShell jackor är faktiskt inte så stretchiga. Gore Texen är ju inte så väldigt töjbar.

Hursomhelst, finns det hybridjackor där tex undersidan av armen är beklädd med softshell och resten med vanligt funktionstyg. Själv har jag en sådan hybrid, från North Face, som faktiskt har fungerat mycket bra. Och det ger som sagt något bättre strectch...

Good point
Jackan du ser på ser fin ut. Den har visst ett mebran som heter Aphex, som inte jag känner till. Men $249 verkar inte så illa, tycker jag.

Hejsan!
Har precis en sådan jacka själv, använde den hela förra säsongen...funkade alltid bra, både i mindre snöstorm och i slask, vet dock inte hur jackan håller i längden, men än så länge så har den funkat fint för mig. Apex är väl North face eget membran för vind och vatten, och här verkar det funka bra..

Jag har en i GoreWindstopper-stretch utan huva och sånt tjafs, åker med den när det inte är skitväder, snöar eller är svinkallt och är ruggigt nöjd med den.
Himla bra även på sommaren som vindskydd eller kalla kvällar på kräftskivor eftersom iaf den jag har är så mjuk inuti att man kan vara naken under, vem gillar inte det?

Utöver rent praktiska egenskaper som bekvämlighet kan den nog även i år tillfredställa den lilla prylbögen som trots allt finns inom många av oss.

Softshell rockar.

Tillbaka
Topp