Softshell eller Pro shell

Wrede89

Ny medlem
Tjena grabbar tjejer

Tänkte höra om någon vet vilket gore-tex material som är bäst lämpat för skidåkning i en hel säsong. Olika affärer säger olika hela tiden.

Någon som har erfarenhet av soft shell? affärerna säger så är det inte lika tätt som proshell (skaljacka) mot väta men betydligt behagligare och andas MYCKET bättre.

det viktigaste är ju att vara torr, men om jackan inte andas tillräckligt bra så blir man ju svettig dvs våt.

sedan undrar jag om goretex verkligen är det bästa. mammut som gör riktigt bra grejor gör en av sina extremaste jackar i annat material, typ en blandning mellan proshell och softshell http://www.mammut.ch/de/productDetail/1033056_v_149_L/Extreme+Jannu+Jacket.html

riktigt snygg men dyr också

Blev riktigt imponerad av nya pro shell membranet i min haglöfs spitz jacka. Har använt de flesta typerna av bl.a. gore tex och ingen av de tidigare har varit i närheten av pro shells förmåga av släppa igenom fukt. Men då jämför jag med membran t.ex. gamla GTX och liknande från andra fabrikat.

Vad gäller soft shell så tycker jag det blir för varmt, är ju oftast tunt fodrat i t.ex. fleece eller flanell. Men tjejen körde på en jacka med Gore-tex Stretch Soft Shell (haglöfs couloir) och hon tyckte den fungerade bra så länge vi inte skulle gå några längre toppturer.

Tror inte du kommer bli blöt i en soft shell även om de inte är lika täta, har använt vanligt soft shell jacka i spöregn och aldrig kännt mig blöt. Det som känns blött kommer inifrån och sätter sig i fodret. Man kan inte bara skaka av jackan så är den torr.

Senast ändrad:
Skaljacka med bra ventilationsmöjligheter är skiten... soft/skal verkar ju inte så jäkla korkat heller om man har pengarna till det... Bra skal kostar också iofs..

jag har erfarenhet av bägge, och de är bra på olika sätt. pro shell är till att börja med betydligt mer slitstarkt och håller garanterat fler säsonger, om du skulle vilja behålla kläderna. jag tycker att skillnaden är relativt liten sett till hur plaggen andas, men så svettas jag inte så våldsamt heller. du kan ju delvis påverka svettningen med vad du har på dig under. ingen är väl så dum att man tar på sig mer än man behöver? :)

soft shell är mjukare och kan tyckas lite behagligare att röra sig i också, men jag är inte vidare känslig vad gäller sånt, så jag klarar mig lika bra i pro shell.

om du bara ska ha jackan en säsong tycker jag inte att det spelar nån större roll, soft shell är väl vanligen lite billigare så det kan ju vara värt att tänka på. en enda säsong har annars inte så stor påverkan på kläderna att de på något sätt skulle ha gjort sitt vid slutet av säsongen. se bara till att använda dig av bra leverantörers soft shell (jag använde gore tex soft shell förra säsongen och det var jäkligt bra).

har sämre erfarenheter av andra leverantörers membran och textilier, men sök efter plagg med 20000 mm vattenpelare och liknande så ska du nog klara dig fint!

Nu är det ju så att gore inte gör några riktiga softshell heller... Riktiga softshell är inte vattentäta men andas bra mycket mer..

Senast ändrad:
Jarle sa:
Nu är det ju så att gore inte gör några riktiga softshell heller... Riktiga softshell är inte vattentäta men andas bra mycket mer..
men var inte jämförelsen från början mellan olika gore tex-membran? "...nån som vet vilket gore-tex material som är bäst lämpat..."? vad gäller gore tex softshell skiljer det sig ganska markant från andra tillverkares. man har tummat lite på andningsförmågan och gjort plaggen långt mycket mer vattenavstötande. inget jag sett något negativt i efter en lång säsongs användande, tvärtom.

Nu ska vi reda upp det här med äpplen och päron.

Hardshell = ett tyg som är laminerad med ett membran, typ Gore tex pro-shell, E-vent, H2NO, mfl. Det innebär att jackan/byxan är helt vatten tät och släpper ut viss vatten ånga (svett) genom porerna i membranet. Hardsshell finns i olika lamineringstekniker. 3 lagers, ett ytter tyg, ett laminerat membran med fast laminerad mesh tyg. 2 lager, ett ytter tyg, ett laminerat membran, som skyddas av ett löst foder av mech eller nylon/polyester. 2,5 lagers, ett ytter tyg, ett laminerat membran som skyddas av en karbon film som är laminerad mot membranet.

Softshell = ett tyg som är vid och vatten avvisade. Innehåller inte något membran. Ventilerar svett genom tyget. Skyddar mott viss väta men fungerar inte som en regnplagg. Men är grymt bra för alla hög intensiva aktiviteter. Det finns en uppsjö av olika softshell material, några är tunna andra är tjockare och laminerad med någon typ av fleece.

Gore-tex softshell finns inte längre utan kallas nu mera för Gore-tex confort shell då det är ett material som innehåller ett membran och inte kan räknas som softshell!

Gore-tex pro shell är Gore bästa 3 lagers membran lösning och som har bästa diffusions förmågan.

Så näst gång en säljare i en butik tar fram en shoftshell med membran så vet ni att dom inte har nå koll på vad dom säljer. Så gå ut och besök en riktig butik i stället som vet vad dom säljer.

Mikke

MikeMike sa:
Gore-tex softshell finns inte längre utan kallas nu mera för Gore-tex confort shell då det är ett material som innehåller ett membran och inte kan räknas som softshell!
gore tex verkar inte hålla med:

http://www.gore-tex.se/remote/Satel...=prodtype1=Outerwear1&pagename=SessionWrapper

vad jag vet är gore tex soft shell och gore tex comfort shell ganska olika varandra. använde bägge förra säsongen, scott hade då både soft shell och comfort shell i samma kollektion, så även i år. säker på att du inte blandar ihop nåt?

edit: det är nog jag som blandar ihop comfort shell med performance shell förresten... länken är dock bra läsning, man ser tydligt konstruktionen på plagget och att gore tex lägger på ett särskilt membran. huruvida detta gör att det inte längre kan kvalificeras som soft shell vet jag inte. däremot har jag iofs sett att norröna numera använder gore tex comfort shell på årets jackor, och detta känns precis som det gore tex soft shell jag använt tidigare.

"äkta" soft shell eller inte, fortfarande en riktigt bra produkt imo.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp