Söker kunskap om Sportgastein, BG

surfinglife

Ny medlem
Hej!

Ska till BG v.7 och det blir första gången har surfat runt massa på freeride och läst så många offpist repor som jag har hunnit med. Det verkar vara en helt otrolig repa men vad är det som gäller med tanke på lagen och anlägningens regler.

* Vad säger skidvakter och pistvakterna om saken, man kan ju få böter om man åker i skogen och blir påkommen gäller samma sak här?

*Hur är riskerna är det en farlig teräng tro? Många sprickor och liknande

*Ska man kanske överväga att hyra en guide eller är det kanske lite löjligt, vad vet jag?

Jag är ganska duktig på skidorna och kan väll räkna mig till en utav de bättre i backen jallefall. Jätte glad för all information jag kan få och kanske nåra tips från någon som jagat puder i sporten? :)

Tobe.

För det första, sportgastein är ganska överskattat. Hohe Scharte i Schlossalm, Bad Hofgastein är minst lika bra.

Gällande Sportgastein och offpistrepa så tror jag du tänker på nordabfarht, det 8km långa åket som består av 90% transportsträcka, och buss för att ta sig tillbaka. Ang. skogsåkning, så har jag åkt i skogen, och speciellt under liften där det är förbjudet under 2 säsonger, utan att ha fått någon tillsägning, så det är lugnt.

Farlig terräng vet jag inte, kanske nån stubbe eller nån taggtråd på sin höjd. Inga sprickor vad jag har sett.

Ang. guide, så tror jag nog nästan att det är bättre att supa ner en bummare på häggbloms, mot att han/hon visar runt lite. Är nog både billigare och roligare.

Hela Badgasteinområdet är väldigt bra vad det gäller offpiste.
Bättre att lägga pengar på en bergsguide som visar dig runt, och framför allt vet vad det är "säkert" att åka, istället för att slösa pengar på öl till bummare som kanske inte har säkerhetsutrustning etc. Är nog säkrare och roligare!!!!

Från en bergsguide som bor i Österrike sedan 20 år.

Sportgastien i ej överskattat.. ta gondolen längst upp till toppen.. titta ut över sportgastein och lite till höger, då ser du två bergstoppar en lite bit ner i backen, Hajka upp mellan dom och åk ner på baksidan, först en Låååång repa me lite bergs dropp stor yta att bara surfa på, sen kommer lite underebar skogåkning.. de kommer va ett av dom bästa åken du gör.. Ps. ta med kameran

Haha aa det låter ju rätt lovande, men jo ja menar den med bussen tillbaka och kreizkugelbahn men 8km låter rätt maffigt, blir glad för det mesta och längtar som fan nu!

kameran e nästan redan packad! ;)

Tobe.

Haha aa det låter ju rätt lovande, men jo ja menar den med bussen tillbaka och kreizkugelbahn men repan låter rätt maffig, blir glad för det mesta och längtar som fan nu!

kameran e nästan redan packad! ;)

Tobe.

Fan va nice låter ju ganska bra eller vad säger du broder mouhaha fan va kort det kommer tas !! peace <3

Fick njursten när jag var i Sportgastien förra året, åkte helikopter sen! så akta dig för njurstenarna bara!

Tillbaka
Topp