söker nya skidor+bindningar

• Trådstartare Trådstartare maxhallgren
  • Start datum Start datum
M

maxhallgren

Guest
Är nu på jakt efter en skida som passar mig. Har kollat runt rätt mycket men blir inte riktigt klok på vad som skulle passa mig..
Innan har jag åkt på ett par Scratch Pro 158, men de är för korta och för mjuka anser jag nu.

Jag är 175cm lång och väger 70 kg.
kommer att vara den största delen i parken men även lite i offpisten.
Pist åker jag knappt.

Och sen kommer vi även till frågan om bindningar, vad är det som gäller om man kör mycket och hårt och vill ha något som är bra och som håller?

Vad rekommenderar ni?

hoppas någon kan ge mig svar på mina frågor, ni får gärna säga varför jag just ska välja grejerna ni rekommenderar också!
haa de
_____________________________________________________________________________________
okey, nu har jag kollat runt ännu mer. Och har fastnat lite för Völkl "the wall". Är det en lätt/mjuk skida?
Är det någon som har teståkt den så vore det schyst om de kunde berätta lite om dem!
om inte, vad finns det för andra alternativ som kan tänkas uppfylla mina krav?

Senast ändrad:
MaxHallgren: Eftersom du väger 70 kg och fortfarande växer tycker jag att du ska gå på "vuxenhoppskidor". Titta på en välbyggd skida (de har ofta bättre allroundegenskaper) med en midja på ca 85-90 mm (då kommer de funka bra även i outpisten).

Vill du ha ett par bindningar som tål stryk och hård åkning ska du kika på racebindningar i fullmetal, eller iaf butiksracebindningar med lite metall i. Och ett sista tips, lyssna inte på folk som pratar ner Marker, de har bara kört med för klena bindningar. Mina Marker har aldrig löst ut...

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
MaxHallgren: Eftersom du väger 70 kg och fortfarande växer tycker jag att du ska gå på "vuxenhoppskidor". Titta på en välbyggd skida (de har ofta bättre allroundegenskaper) med en midja på ca 85-90 mm (då kommer de funka bra även i outpisten).

Vill du ha ett par bindningar som tål stryk och hård åkning ska du kika på racebindningar i fullmetal, eller iaf butiksracebindningar med lite metall i. Och ett sista tips, lyssna inte på folk som pratar ner Marker, de har bara kört med för klena bindningar. Mina Marker har aldrig löst ut...
nu tycker jag du är lite knepig här...

"vuxenhoppskidor" "midja på ca 85-90 mm"

Han har ju föreslagit Völkl Wall... Och dom är ju isf "vuxenhoppskidor [...] med en midja på 85-90mm" ... Faktiskt så är midjan 87mm så nästan mitten av vad du skrev.. :S

tycker vi slutar gissa i denna tråd :)

Jag är 178cm väger ~65kg.. Jag äger ett par 178cm långa Scratch BC WRS (06/07) och dom funkar kalasbra... Innan dom hade jag ett par Völkl Karma (05/06) och dom gick åka på dom med... åkte dock inte lika mycket på völkl skidorna och det kan ju ändra sig rätt mycket på 2 år... Men Wall är ju dom nya Karma.

Köpte även ett par Dynastar Nothin but trouble (06/07) i 169cm dock känns dom jävligt för korta, men dom hade skit bra isgrepp innan man railade bort kanternas vasshet :)

Jag tycker iaf du ska köpa ett par skidor som är runt 174-180cm långa.

Sen om man nu "kommer att vara den största delen i parken" så kan man ju skriva vilken nivå man ligger på där så man har ett humm om hur bra du hoppar

Mina pengar kommer detta året gå till ett par Rossignol Scratch BC Brigade 07/08.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp