Söker skidor för medel + åkare

rodiks

Ny medlem
Hej!

Jag är på jakt efter ett bara nya/begagnade skidor. Jag har åkt en vecka per år i 8 års tid och åker mest svarta/röda backar nuförtiden. Har tidigare kört på ett par Head skidor som var svårighetsmässigt någonstans mellan nybörjare och medel. Nu är jag på jakt efter något nytt då de är för korta samt att de fladdrar alldeles för mycket i högre hastigheter.

Jag har mycket begränsad kunskap och en begränsad budget. Runt 3000 kronor är vad jag kunnat tänka mig lägga, kan självklart lägga lite till om det finns anledning.

Söker endast pistskidor då det är det jag har intresse för.

Det jag hittat som jag tycker verkar dugligt:
https://www.skidbutiken.com/skidor/pist … otion-10-0

Kan dessa vara någonting?

Har även hittat ett par HEAD ISUPERSHAPE SPEED för 2000 kr, men dessa kanske är påtok för avancerade för mig? Jag kör visserligen bra men jag tillhör absolut inte eliten av skidåkarna.

Kan det vara så att båda skidorna jag sökt upp är för avancerade för min del rentav? Kommer språnget mellan mina nybörjar-medel skidor till avancerat bli för stort för mig? Ger jag mig ut på alldeles för djupt vatten här?

Är 179 lång och väger uppskattningsvis strax över 65 kilo. Har jag förstått det rätt om jag som 179 cm lång ska leta skidor som är runt 163-166 på ett ungefär?
Välkomnar gärna tips och svarar självklart på eventuella frågor som behövs för att hjälpa mig.

Mvh
En som är vilsen i havet av skidtyper.

Någon som kan tänka sig att ge lite tips? Behöver inte vara något långt utlägg, en utvärdering av skidorna hade varit mycket uppskattat.

Jag betraktar mig också som en medelgod åkare, när allting :-)stämmer kan jag kanske tycka att jag är en god skidåkare. Head Supershape Titan är en bra skida för både medelgoda och duktiga åkare (om det är en pistskida du vill ha), lite bredd under fötterna som sväljer eventuella ojämnheter, den svänger som tusan när du sätter den på skär samtidigt som den är lätt att sladda med. Titta även på Völks skidor i RTM serien. Vill även rekommendera dig att ta skidlektioner om du vill utvecklas som skidåkare!
Edit: Jag vat lite sen där, skriver för långsamt på mobilen:-)

Senast ändrad:
rickyknock sa:
Jag betraktar mig också som en medelgod åkare, när allting :-)stämmer kan jag kanske tycka att jag är en god skidåkare. Head Supershape Titan är en bra skida för både medelgoda och duktiga åkare (om det är en pistskida du vill ha), lite bredd under fötterna som sväljer eventuella ojämnheter, den svänger som tusan när du sätter den på skär samtidigt som den är lätt att sladda med. Titta även på Völks skidor i RTM serien. Vill även rekommendera dig att ta skidlektioner om du vill utvecklas som skidåkare!
Edit: Jag vat lite sen där, skriver för långsamt på mobilen:-)
Tack för svaret!

Så du tror inte att någon av de 2 skidorna jag hittat själv är något att ha?

Kollade lite på de du rekommenderade och kan dessvärre inte hitta några sådana begagnade/äldre modell till ett billigare pris. Har som sagt en budget på strax över 3000 :- så nya sådana är lite för saftigt för plånboken även om de minst sagt verkar lovande.

Vilken storlek ska jag som 179 långt på dryga 65+ kilo ha? Runt 165 långa har jag sökt mig till, vissa menar dock att man ska ha längre skidor, men det gäller kanske offpist-varianterna?

Edit: Hittade ett par head supershape titan för 1500 kronor begagnat. Dessa är dock 170 cm, alldeles för långa eller?

Senast ändrad:
Jag är för dåligt insatt för att rekommendera skidor jag själv inte åkt på men supershape speed är en styvare skida än titan, därmed inte sagt att den är för styv. Jag har en Völkl RTM 84 som pistskida nu och det är en fantastisk skida. Gissar att 77:an är ännu mer lättåkt, jag har sett 81:an till ufutförsäljning några butiker, kan kanske vara något, kör på 77:an annars, det är säkert en lättåkt skida men jag har inte testat den själv.
När det gäller längden spelar ju både din vikt, längd, och förmåga in, jag skulle säga att 170 blir perfekt!

Får tacka återigen!

Någon annan som vill lägga en kommentar på huruvida jag ska köpa Head supershape titan 2012 års modell för 1500 170 cm eller Völkl rtm 77 2013 års modell nya för 3295? Vad hade ni köpt om ni var strax över medel med sikte på att utvecklas ytterligare som åkare?

Tillbaka
Topp