Söker ”stabbig” skida med turpotential

VitaBlixten

Medlem
Har idag BMT 109 och 4frnt Hoji, men vill ha något för försäsong och de hårda/vinddrivna dagarna. Gör en del dagsturer men kanske mer liftburet, Säg 40-60. Kör enbart techbindning. Jag är 191cm lång, väger 91kg.

Det mesta i turväg är för kort i längderna för min smak. Jag vill inte ha en för lätt skida (ca 1900-2100g) eller får iaf inte bete sig för lätt, och bredden ca 90-100mm. Fastnat lite för BC Daemon, men rädd att rockern är för uttalad för de hårda dagarna. Märker stor skillnad i aktiv kant på mina BMT och Hoji.

Erfarenheter av Daemon? Förslag på alternativ?

Daemon är nog ett perfekt alternativ för sån åkning. Så länge du vinklar skidan så är inte rockern så väldigt uttalad. Kul skida för övrigt, men verkar som att det är lite älska/hata som gäller med den.

fransosen sa:
Daemon är nog ett perfekt alternativ för sån åkning. Så länge du vinklar skidan så är inte rockern så väldigt uttalad. Kul skida för övrigt, men verkar som att det är lite älska/hata som gäller med den.
Vore intressant att veta vad hatet/kärleken består i? Jag är en ganska medveten åkare som reflekterar över rockerdesign etc. På bild ser Daemon ut som ett mellanting mellan Hojin och min BMT. Vilket gör mig lite tveksam. Jag har ju redan en lekskida i Hojin, men på hårdare underlag är den död jämfört med BMT:n eller andra skidor som har camber under foten. Annars är en väl fungerande fullrocker guld värd i stök etc.

Jag antar att folk som är vana vid skidor som nästan är "servostyrda", trygga och lättkörda, som de flesta är i det breddsegmentet, tycker att Daemon känns både trög och lite ostabil samtidigt.
Med innsats och aktiv åkning så tycker jag att Daemon är kul, då kan man variera åkningen ordentligt. Den släpper fint ut i sladd/slarve om man trycker ut den, och så kan man fint låsa fast kanten om man kantar upp den. Flyttar du tyngdpunkten så får du bra respons på det också.

Faction Dictator 2.0, för kort för dig i 187? 3.0 i 192 isf? 95 el. 105 midja, lätt kärna med dubbeltitanal, kanske kan vara alternativ.

Anders_Nilson: Tack, uppsatt på listan. Har ett par Radict och kompisar på Patron och alla gillar känslan i Nordica.

fransosen: Låter som en skida som måste testas först. Med ostabil menar du både i längsled och sidled? På Hoji där man lätt blir loj och ”skön” i åkstilen, är det lätt att hamna i bakvagga, eller om man står på i lössnö, lätt att bli överstyrd.

iSooLi: 2 an är på gränsen till kort kanske, dessutom twin - gillar inte twins av estetiska skäl främst. 3 an ska jag kolla in närmare, tack.

Nej, inte direkt en skida att vara loj på, man måste köra den hela tiden för att den skal vara bra. Som fullrocker så trivs den på kant på hårt före. Kör du den inte på kant med tryck så blir den lite orolig. Upplevde det som bra stöd både fram och bak, såpass bra att man kan leka med tyngdpunkten.

Tillbaka
Topp