söker tips om skidor

Bergis2

Ny medlem
söker tips om skidor
Tänkte köpa ett par nya skidor. Är 170 och väger strax under 70kg.
Åker nästan bara i pistade backar. I affären sa dom att längden på skidorna skulle va 15cm kortare än min längd men det stämmer inte med vad jag läser här. Är det nån som har ett par bra begagnade skidor att sälja? Jag åker ungefär 12 skiddagar om året.
komgärna med tips det låter som om det finns mycket kunnigt folk på forumet.
Såg att ett par Fischer RX2 - 160 cm kostade 1900 på blocket oanvända. Är det ett bra pris och är det bra skidor?

söker tips om skidor
behöver också lite hjälp med att välja skidor... skidjungeln är så snårig!
har tänkt att byta skidor. letar efter ett par begagnade völkl karma eller likande.
skidorna ska vara stabila i höga farter, men också lättsvängda. De ska fungera bra i pisten och ha bra kantgrepp, men även vara bra utanför. de bör även fungera ok i parken, men det är inte lika viktigt. Völkl karma har måtten 119-87-111mm och det är liknande som jag letar efter, ev en något mer stabil skida. har testat rossignol b3 och völkl mantra och tyckte båda de skidorna var trevliga. tycker om att åka snabbt och säkert i pisten, men vill även bli bättre på att hoppa och åka mer off pist. tycker om att åka i skogen och vill ha ett par skidor som jag kan få med mig runt träden. vill ha twintip eller låg twintip.
själv är jag 178 och väger 71kg och vill att skidorma ska vara 170-178cm beroende på hur lättsvängda de är. har inte åkt jättemycket, men åker mycket nu och vill ha ett par skidor som jag verkligen kan utvecklas på.
har du några idéer om vilka skidor jag bör välja?
tar tacksamt emot tips...
helena

Tillbaka
Topp