Söker tips om ställe i Franska alperna.

katti_e

Ny medlem
Jag och min syster planerar att åka till Franska alperna och jobba i vinter.
Vi vill till ett mysigt ställe, inget behov av fest. Vi vill dit mer för att bli bättre på franska och bra skidåkning.
Har någon något tips på vart man kan åka?

Hej
Jag är också inne på att åka till franska alperna för att jobba och lära mig franska/åka mkt skidor:)jag funderade på la grave för skidåkningens skull men jag tror inte att det blir något av det... tror att jag ska söka mig till serre eller något annat ställe! det finns små skidorter men det är nog svårt att få jobb där... ska kolla runt lite innan jag bestämmer mig kommer att åka ner ganska tidigt iaf slutet av nov/början på dec...

Jag tror på Serre!

Serre chevalier är grrrymt ! dock är parken inte i världsklass. dock var jag där på påsklovet förra året. kanske är bättre runt nov/dec. Om plånboken räcker till kan jag rekomendera Verbire (schwiez)

Hej!

Jag var i Les 2 alpes i vintras och är du sugen på La grave men rädd för att det inte finns jobb kan det faktiskt vara ett tips... Med liftkort i Les 2 kan du ta dig över till La grabve utan problem och liftkortet täcker även liften ila grave.. Les 2 är en gansak stor alport och det finns därmed bra jobb möjligheter. Ganska mycket turister och kanske därför inte ultuimat om du vil lära dig franmska men helöt ok system och som sagt möjligheter att ta sig öbver till la grave.. kanske värt att kolla?

Tack allihop. Är ganska spikat att det blir Serre Chevalier nu... Men fortsatta förslag är hjärtligt välkomna.

Jag är ute efter samma sak; Det behöver inte vara mycket fest, däremot skidåkning!!
Katti e: hur tänker du bo i Serre om det blir det?

Någon som varit i Serre och vet om det är bra/dåligt att bo i Briançon? Går bussarna OK mellan byarna? Och måste man ta sig mellan byarna för att komma upp i systemet..?

Har även hört att det kan vara svårt att få jobb...någon som har erfarenhet av det?

Ojdå. Det lät inte så bra att det är svårt att få jobb där. Boendet är inte fixat ännu. Hade hoppats på att det kanske gick o kombinera med jobbet... Hur hade du tänkt bo?

Jag är inte alls säker på hur det ser ut på jobbfronten där, det var bara rykten jag hört från andra..Men de jämförde med Val d'isere och det är klart att det finns fler restaurang- och barjobb där..

Jag har två kompisar som ska bo i Briancon, och de kanske hade en bädd över till mig. Så kanske löser det sig så.. Ja, det verkar ju ganska vanligt att det är någon slags package deal med lön och boende på många jobb. Verkar ju också lättast att åka ner i början och söka...Vore förstås trevligt att ha nåt säkert innan man kommer:P Men det löser sig alltid! :)

Tillbaka
Topp