Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför gå från en högalpin skidort till en lågalpin?Efter 2 raka resor ner till Sölden i april värme och slaskiga backar Så väljer vi mellan Sölden eller schladming i mitten av januari för komma undan värmen .Någon som kanske kan komma med lite input vad vi ska välja
Är det större risk för en massa snö på höghöjd än låghöjdOm du hade dåligt 2 ggr i april beror det nog mer på årstiden än på skidorten. I januari är det ju helt annorlunda. Snö utan slask på de flesta skidorter värda namnet (trots klimatförändringarna), fin snökvalitet i backarna men mer risk för snö även i luften, vind och ibland riktigt kallt.
Varför ska man inte välja orter i januari som inte har backar under trädgränsenSölden är jättefin och en av mina favoriten, men i januari skulle jag inte välja ett skidort med nästan inga backar under trädgränsen. Zillertal är alltid bra väl, i Schladming har jag inte varit.
Min 7 årig dotter vill gå nästa vinter första gången till alpen. Vi ska gå i veckan 4 till Tiroler Zugspitz Arena. Jag undrade mellan Zillertal, Kitzbühel, Saalbach, men i dom har jag varit många gånger, Zugspitz är nånting ny.
På lågt belägna orter består oftast pisterna av konstsnö, på högt belägna av natursnö.Varför ska man inte välja orter i januari som inte har backar under trädgränsen
Varför ska man inte välja orter i januari som inte har backar under trädgränsen
I januari är väderstreck också viktigt, eftersom solen lyser inte så högt. Det finns stora skillnad här i norden, men skillnaden märks även i Alperna. Backar mot sydost är alltid bäst, om man älskar manchesteråkning.
Så du hade dissat Zermatt på samma sätt som Cervinia i januari? Sitter och försöker planera v2 nästa år, och kände väl inte riktigt att vi fick uppleva Zermatt under påsken, och vill därför tillbaka.Jag tänker att vädret oftare är kallt, blåsigt och dimmigt i januari jämfört med senare på säsongen. Då är backar nedanför trädgränsen ett plus. Träd hjälper också med orienteringen vid dålig sikt - man får en naturlig visuell avgränsning.
Vilket inte motsäger det som PisteCarver nyss skrev om snöns kvalitet (jag instämmer där). Men om det är någon tid alls som även lägre belägna orter kan ha bra natursnö så är det i januari/februari.
Jag skulle t.ex. undvika en ort som Cervinia i januari (där orten och större delen av pisterna ligger exponerade på "kalfjället").
Så du hade dissat Zermatt på samma sätt som Cervinia i januari? Sitter och försöker planera v2 nästa år, och kände väl inte riktigt att vi fick uppleva Zermatt under påsken, och vill därför tillbaka.