Sölden eller schladming Januari 2025

Jonas B

Medlem
Efter 2 raka resor ner till Sölden i april värme och slaskiga backar Så väljer vi mellan Sölden eller schladming i mitten av januari för komma undan värmen .Någon som kanske kan komma med lite input vad vi ska välja

Efter 2 raka resor ner till Sölden i april värme och slaskiga backar Så väljer vi mellan Sölden eller schladming i mitten av januari för komma undan värmen .Någon som kanske kan komma med lite input vad vi ska välja
Varför gå från en högalpin skidort till en lågalpin?
Sölden och Schladming är två väldigt olika skidområden.
Om Österrike är det som gäller, så tycker jag det är bättre att välja en annan högalpin ort i Tirol.

Objektivt sett är Sölden en mycket bättre ort än Schladming. Större område, mer alpin känsla, högre höjd = större snösäkerhet, mer liv i byn, närhet till Gurgl.

Inget fel på Schladming alls. Trevlig by, bra pister, men Sölden är mycket bättre.

Finns det något särskilt som du söker som du tror du kan hitta i Schladming, men inte i Sölden?

Zillertal och Saalbach är tips att kolla på också!

Om du hade dåligt 2 ggr i april beror det nog mer på årstiden än på skidorten. I januari är det ju helt annorlunda. Snö utan slask på de flesta skidorter värda namnet (trots klimatförändringarna), fin snökvalitet i backarna men mer risk för snö även i luften, vind och ibland riktigt kallt.

Sölden är jättefin och en av mina favoriten, men i januari skulle jag inte välja ett skidort med nästan inga backar under trädgränsen. Zillertal är alltid bra väl, i Schladming har jag inte varit.

Min 7 årig dotter vill gå nästa vinter första gången till alpen. Vi ska gå i veckan 4 till Tiroler Zugspitz Arena. Jag undrade mellan Zillertal, Kitzbühel, Saalbach, men i dom har jag varit många gånger, Zugspitz är nånting ny.

Om du hade dåligt 2 ggr i april beror det nog mer på årstiden än på skidorten. I januari är det ju helt annorlunda. Snö utan slask på de flesta skidorter värda namnet (trots klimatförändringarna), fin snökvalitet i backarna men mer risk för snö även i luften, vind och ibland riktigt kallt.
Är det större risk för en massa snö på höghöjd än låghöjd

Sölden är jättefin och en av mina favoriten, men i januari skulle jag inte välja ett skidort med nästan inga backar under trädgränsen. Zillertal är alltid bra väl, i Schladming har jag inte varit.

Min 7 årig dotter vill gå nästa vinter första gången till alpen. Vi ska gå i veckan 4 till Tiroler Zugspitz Arena. Jag undrade mellan Zillertal, Kitzbühel, Saalbach, men i dom har jag varit många gånger, Zugspitz är nånting ny.
Varför ska man inte välja orter i januari som inte har backar under trädgränsen

På lågt belägna orter består oftast pisterna av konstsnö, på högt belägna av natursnö.
Jag gillar inte konstsnö, tycker den är rutschig med dåligt grepp, och det blir efter ett tag oftast en snömassa bestående av typ "pärlsockerkulor".
Natursnö ger en helt annan mjukare och greppig känsla.
Men det är ju bara min personliga åsikt.:)

Senast ändrad:

Jag tänker att vädret oftare är kallt, blåsigt och dimmigt i januari jämfört med senare på säsongen. Då är backar nedanför trädgränsen ett plus. Träd hjälper också med orienteringen vid dålig sikt - man får en naturlig visuell avgränsning.
Vilket inte motsäger det som PisteCarver nyss skrev om snöns kvalitet (jag instämmer där). Men om det är någon tid alls som även lägre belägna orter kan ha bra natursnö så är det i januari/februari.
Jag skulle t.ex. undvika en ort som Cervinia i januari (där orten och större delen av pisterna ligger exponerade på "kalfjället").

I januari är väderstreck också viktigt, eftersom solen lyser inte så högt. Det finns stora skillnad här i norden, men skillnaden märks även i Alperna. Backar mot sydost är alltid bäst, om man älskar manchesteråkning.

I januari är väderstreck också viktigt, eftersom solen lyser inte så högt. Det finns stora skillnad här i norden, men skillnaden märks även i Alperna. Backar mot sydost är alltid bäst, om man älskar manchesteråkning.

…ja och minst lika viktigt i alperna i mars/april fast tvärtom, då vårsolen sliter hårt på södersluttningarnas snö.

Jag tänker att vädret oftare är kallt, blåsigt och dimmigt i januari jämfört med senare på säsongen. Då är backar nedanför trädgränsen ett plus. Träd hjälper också med orienteringen vid dålig sikt - man får en naturlig visuell avgränsning.
Vilket inte motsäger det som PisteCarver nyss skrev om snöns kvalitet (jag instämmer där). Men om det är någon tid alls som även lägre belägna orter kan ha bra natursnö så är det i januari/februari.
Jag skulle t.ex. undvika en ort som Cervinia i januari (där orten och större delen av pisterna ligger exponerade på "kalfjället").
Så du hade dissat Zermatt på samma sätt som Cervinia i januari? Sitter och försöker planera v2 nästa år, och kände väl inte riktigt att vi fick uppleva Zermatt under påsken, och vill därför tillbaka.

Så du hade dissat Zermatt på samma sätt som Cervinia i januari? Sitter och försöker planera v2 nästa år, och kände väl inte riktigt att vi fick uppleva Zermatt under påsken, och vill därför tillbaka.

Nej. Känner inte till Zermatt lika väl men där finns nog en större andel väderskyddade pister jämf med Cervinia (där jag varit 4 ggr). Men den vindkänsliga överfarten mellan orterna är troligen oftare stängd så tidigt på säsongen.
Vill iofs inte såga Cervinia i januari. Allt är relativt. Dels är det ofta sol ändå jämf med andra orter och snösäkrare än de flesta. Och hela långa dalen ner mot Valtournenche är fin i dåligt väder, som en bred fin ränna med lagom mycket träd (i de nedre delarna) och berg runt om pisterna. Och snäll pistnära offpist en massa. En favorit. Se bild nedan från 7/2/2023 (ett mycket dåligt snö-år i Val d'Aosta).

1714974165253.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp