Soloskidresa

Soloskidresa
Hejsan,
Har ni några tips på hur man billigt och roligt åker på en skidresa själv i Sverige?

Finns det några skidorter med trevliga vandrarhem/hostels eller har ni tips på någon resebyrå som pusslar ihop olika mindre grupper/ soloresenärer till ett rimligt pris?

Soloskidresa
Nu vet jag inte vad du förväntar dig av en soloresa? Jag åker oftast solo och låter alltid backen/skidåkningen avgöra vart jag reser.

Soloskidresa
Nu vet jag inte vad du förväntar dig av en soloresa? Jag åker oftast solo och låter alltid backen/skidåkningen avgöra vart jag reser.
En soloskiddag gillar jag också, gjorde många sånna när jag var på skidsäsong och ibland när jag är på längre resor resor med kompisar/familj.

Det jag kanske jag egentligen snarare vill veta är om det finns några billigare alternativ än att checka in på hotell när man åker på hela resan själv.

Soloskidresa
Det jag kanske jag egentligen snarare vill veta är om det finns några billigare alternativ än att checka in på hotell när man åker på hela resan själv.
Vad har du för krav på boendets avstånd från backen? Finns ju hur mycket som helst å hitta på t.ex på airbnb. Jag har inga konkreta tips som skulle vara speciellt billigare å bo vid tyvärr, för jag mäter inte kul på skidor på det viset. Eller kanske Björnrike och boende på Centrat med ski in / ski out som kan vara det närmaste boendet vid backen som har varit väldigt billig. Sen beror priserna också på när på säsongen du ska vara där.

Soloskidresa
Jag har rätt ofta åkt iväg själv senaste åren. Speciellt när man haft Scandinavian skipass och kunnat åka runt lite.

Brukar oftast kunna gå att hitta hyfsat billigt boende på många orter om man håller sig borta från lov-veckor. Eller ja inte superbilligt, men inga problem att hitta under en tusenlapp per natt iallafall om man nu gillar komforten av att sova inomhus.

Jag personligen gillar skidåkning mer än jag ogillar att sova spartanskt. Så jag skulle aldrig lägga massa pengar på boende om jag reser själv. Antingen blir det tält, eller så slår jag två flugor i en smäll och hyr en elbil (brukar alltid vara billigt över långhelg), då reser jag billigt, samt kan sova superlyxigt i uppvärmd kupe.

Soloskidresa
Varför inte alperna? Finns ett helt annat utbud av enkla men fräscha pensionat till vettiga priser men framförallt får du bättre åkning och mer snö.
Jag brukar själv göra en roadtour i alperna i mitten av januari och några veckor framåt när det dumpar som bäst, men det går fint att ta tåget också. I alperna går tågen dessutom på tid😆

Lycka till!

Soloskidresa
Intressant tanke. Hur mycket el drar en natt med värmen på? Måste man stå inkopplad för att det ska funka?

Sleeping in 2021 Tesla Model 3 in -26°C

Results from camping:
0°C: 0.9 kW
-8°C: 1.3 kW
-11°C: 1.1 kW
-25°C: 1.95 kW

Gick åt ca. 13,5kwh på 7,1 timmar och det är 13,5/74 på en LR/P = 18,2% av batteriet så fulladdat kan du sova 5 nätter i bilen....

[EDIT]
....i -24.
Är det "bara" -10 kan du nog komma upp i 8-10 nätter.

Bilen bör ha separat värmepump för att effektivt värma kupen stillastående.

Senast ändrad:
Soloskidresa
Sleeping in 2021 Tesla Model 3 in -26°C

(...) fulladdat kan du sova 5 nätter i bilen....

Tänkte just på det när någon som fastnat en hel natt i snökaoset på E20 sa "tur man inte hade elbil"... Tvärtom, tänkte jag, fast det gäller kanske att inte åka sista biten på grusväg i nattlig snöstorm över kalfjället med låg laddning.

Men nu är vi OT, mitt fel. Ordning på mötet. Intressant hur många som reser själva. Jag är litet i otakt med fru fredw när det gäller skidintresset så det tål att funderas på.

Soloskidresa
Vill du åka solo, men ändå vara social? Hängde inte riktigt med där. Har inte sett någon resebyrå som syr ihop det i Sverige vad jag vet. Du får nog satsa på att träffa folk på plats, men åker du till lite mer nischade områden så kan jag tänka mig att den sociala tröskeln är lite lägre än på mainstreamställen. Men vad vet jag.

Rätt gött att åka själv ibland.

Annars, om du vill ut i världen på egen hand men garanterat inte vill vara ensam, kolla UCPA, eller Snowheads.

Är du bara ute efter billigare boende - kolla en bit ifrån systemet (bra att ha bil), betydligt billigare generellt vart du än är.

Soloskidresa
Funäsdalens vandrarhem har haft "skidåkarpaket". Tror det är lördag-lördag i vandrarhemmet och liftkort för hela området ingår, så skönt att ha bil. Det var riktigt bra pris även om du bor själv i ett rum för två personer.

EDIT: hittar den inte under erbjudanden nu, men kanske kommer när säsongen kommit igång?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp