Sommarsäsong i Chamonix

ollitrol

Medlem
Sommarsäsong i Chamonix
Hej alla!
Lite fel tema vid den för tiden på året men jag funderar på att göra en säsong i alperna i sommar, har framförallt tittat på Chamonix. Jag älskar mountain bike cykling och har jobbat länge i cykelhyra/verkstad. Är det någon här som har erfarenhet av Chamonix på sommarn? Kanske tips om vart man kan jobba/bo?
Tack så mycket!

Sommarsäsong i Chamonix
Jupp, bor här sen tre somrar tillbaka.

Vad gäller jobb så testa att kontakta sportaffärer som hyr ut cyklar om du har verkstadserfarenhet, min upplevelse är att här ofta är fler cyklar i behov av fix än folk som kan laga dem. Zero G, Slash, Sanglard och de flesta t.ex Intersportaffärerna har cykelhyra på sommaren. Annars brukar det vara lätt att hitta jobb inom restaurang/butik rent allmänt, åtminstone juli-september. Särskilt om du kan franska, men det är inte helt nödvändigt.

En sak som bör sägas om Cham och cykling är att om du är ute efter flowiga bikeparks och hoppleder á la Shimano eller Barbro så är det bättre att dra till Portes du Soleil, Les 2 Alpes, Tignes, Alpe d'Huez eller liknande. Här finns gott om liftburen cykling, men det är mer av typen stökigt och gnarly. #trenduro

Boende är det svåraste, jag har inga bra tips där mer än att hänvisa till grupper på FB. Sök på typ Chamonix accomodation så tror jag du hamnar rätt.

Tillbaka
Topp