Sommarskidåkning

Dupppe

Medlem
Sommarskidåkning
Hejsan!
Jag är sugen på att åka till Alperna i slutet på Juli, typ sista veckan där.
Typ vecka 30 eller 31.

Och det jag undrar är om det "går" att åka något då, finns det någon snö och om det gör det. vart skall man åka för att få bäst åkning den perioden?

Sommarskidåkning
undra också hur snöförhållandena är i alperna under sommaren. är det bara parkåkning som gäller eller finns det bergsåkning som i t.ex Stryn?

Sommarskidåkning
Zermatt, Hintertux, Saas Fee, Sölden.

Personligen gillar jag Hintertux mest, bäst backar liksom. Har dock aldrig varit i sölden.
Zermatt är en nödlösning dà det är platt.
Sas Fee är sà litet att man inte àker dit om man inte vet att det är nyshapad park och vill ha just det.

Sommarskidåkning
Blackriverpaint sa:
Zermatt, Hintertux, Saas Fee, Sölden.

Personligen gillar jag Hintertux mest, bäst backar liksom. Har dock aldrig varit i sölden.
Zermatt är en nödlösning dà det är platt.
Sas Fee är sà litet att man inte àker dit om man inte vet att det är nyshapad park och vill ha just det.
OKej, men frågan är om det går att åka där under juli? finns det snö då allstå?

Sommarskidåkning
Alla är glaciärer och de har varit öppna tidigare sommrar.

Snö eller sorbet är nàgot man fàr uppdatera pà dagsbasis, men det brukar finnas nàt vitgràaktigt att àka pà.

Sommarskidåkning
Skriver under pa allt Blackriverpaint skriver förutom att du kan glömma Sölden, det är normalt sätt stängt under sommaren och har nog inte hunnit öppna igen i slutet pa juli.

Hintertux har direkt fran Gletscherbus 3 (kolla kartan http://www.hintertuxergletscher.at/de/pistenplan_gletscher.html) ett par relativt branta nedfarter med mycket akning... de kan dock lätt vara blais beroende pa knapp snötillgang men normalt sett hittar man tillräckligt mycket akning för att vara nöjd ett tag iaf... för att halla ut längre bör du iof vara bra motiverad eller gilla lek i park. Nedfarten ner till tuxer fernerhaus brukar vara täckt med presenning vid den tiden pa aret sa du far räckna med släpliftsakning och den langsamma stolen i övre delen av systemet fram till klockan typ 1300 brukar det vara sen stänger park-liftarna oftast.

Sommarskidåkning
varför stänger dom 13? snön kan ju inte bli för mjuk för att åka på eller?

stryn har ju ändå öppet till eftermiddagen och ingen som klagar, eller är det varmare i europa?

Sommarskidåkning
det är liftarna vid snowparken de brukar stänga tidigare för att snowparken inte klarar att bli åkt på i hettan...men normal åkning kan man ff köra sen... men om du bor där då är du ju ändå på plats tidigt och då är det ju perfekt att köra förmiddag och sen kan du vandra, softa, köra mounainbike, spela tennis, bada, windsurfa eller ngt annat på eftermiddagen... för för skidakning i pisten är ju ändå förmiddagen viktigaste...alla klubbar och landslag som tränar där (på våren och hösten då) de kör alltid typ fram till 12 eller 13 och ger sen upp...förutom de riktigt hängivna...

Sommarskidåkning
Japp jag kan berätta att i hintertux så stänger vi parken runt 1300 ibland även 1200 beroende på hur mycket ni vill att jag ska få slita. näe men man kan inte ha öppet för länge om man vill att säsogen ska hålla på hyssaft länge. solen sliter som fan på snön.. och ja det är varmare nere i europa än i stryn!

Linus Krohn

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp