sommarvalla

v-larsson

Aktiv medlem
sommarvalla
är ej så duktig på det här med utrustning men om jag köpt ett par nya skidor behöver jag väl inte lägga nån sommarvalla för att belaget inte ska torka eller?

sommarvalla
FF sa:
Äh, har du köpt nya skidor så är det redan valla på och du behöver inte lyfta ett finger.
Helt fel. Den vallan som är på är bara till för att skydda vid transport och viss förvaring!

Lägg direkt på ett tjockt lager mjukvalla (utan att sikkla av) för skydd.
Sen finns det en bra guide här på FR om hur du vallar å tar hand om dina skidor.

sommarvalla
Nosskire sa:
FF sa:
Äh, har du köpt nya skidor så är det redan valla på och du behöver inte lyfta ett finger.
Helt fel. Den vallan som är på är bara till för att skydda vid transport och viss förvaring!

Lägg direkt på ett tjockt lager mjukvalla (utan att sikkla av) för skydd.
Sen finns det en bra guide här på FR om hur du vallar å tar hand om dina skidor.
Är du lite trög? Du sa precis emot dig själv. Läs hans fråga igen och ditt svar.

För övrigt är jag jävligt trött på valla-nazister som verkar tro att det viktigaste med offpiståkning är att ha femton lager med diverse vallor som skrapats av på rituallika sätt.
Valla mindre och åk mer så går det nog bra ska du se.

Senast ändrad:
sommarvalla
Valla? Tycker att det är kul att läsa om all denna hysteri om att valla hit och vallla dit. Folk är pedantiska med vallan och sen åker dom räcken i parken... Ja ja. Vad de kommer till belag så kan dom inte torka ur. Har själv haft ett par helt ovallade Karma i min lägenhet sen i dec utan att röra dom och det enda som hänt är att det blivit betydligt mer dam på dem. Och ett tips för det bästa glidet räcker de gott med att stål sikla sina skidor blanka...
Lycka till.
Snart är de vinter.

Tillbaka
Topp