Sönderkörda backar i alperna?

samwaf

Ny medlem
Åkte ner till St Anton v 6 i vintras för lite härlig åkning i alperna. Föredrar pistade hårda backar så att man kan ha ett bra tempo och susa i och döm om min förvåning så var backarna rejält uppkörda i St Anton redan innan lunch. Backarna här hemma typ tandådalen, trysil ger mig den känslan av att dom håller mycket bättre dagen lång. Ni som har erfarenhet av alperna eller ställen där backarna håller bättre får gärna skriva Era synpunkter och tankar så man kan börja drömma om nästa ställe att resa till:)
Ha det bra
samwaf

Backarna i St Anton förefaller ofta vara överbefolkadei dessa dagar. Var där i nyår och fiick precis samma intryck . Man har byggt ut hotell- och liftkapacitet kraftigt under en 15-20 årsperiod, medan pisterna faktiskt i stort sett är oförändrade. Resultatet kan bara bli ett - överbefolkade berg, ont om svängrum och snabbt sönderkörda pister. Sannolikt lider många orter av det.

Kom just tillbaka från 3 Dalarna (Courchevel- Meribel- Le Menuirs - Val Thorens), ett riktigt stort och utsträckt skidområde. Nu kanske inte påsken är det rätta tillfället att göra jämförelser på, men intrycket var att om man höll sig i systemets ytterkanter och pister som inte alla måste passera för att transportera sig, kunde man hitta pister som var verkligen bra hela dagar. Branta pister svarta/röda blir snabbare fulla med högar och spår medan blå pister (...som ofta faktiskt erbjuder riktigt fin, snabb carving!) håller generellt bättre. Sen spelar rikningen roll också, norr håller bättre än söder/väster.

Men det ÄR ett problem. Hur länge håller Rappen i Åre eller Högegga i Trysil dagar med mycket folk? Tandådalen, ...hmmm. Runt lunch är det i regel sönderkört. Knepet är som vanligt att hänga på låset på morgonen, åka av det bästa som erbjuds fort som f-n, käka lunch och sen hitta det som eventuellt blev kvar.

Tyvärr...

/A

Senast ändrad:
Håller med om att liftkapaciteten har sprungit om backkapaciteten på de flesta orter, många eftermiddagar är det bara puckelåkande som gäller... Sen hjälper det inte att många åker brantare än vad de klarar av att ligga på skär och därmed sladdar upp dessa pucklar.

Om man inte bryr sig om att slösa bort halva liftkortet kan man ha strategin att kom 10 min tidigt till första liften, åk som tusan och knapra powerbars i liften och åk hem 1230 för en sen lunch och ta det chill sen, eller åk längd.

men visst, icke uppkörda nedfarter (både pist och offpist) finns hela dagarna för den som vet var man ska leta men det behövs lokalkännedom.

Vad skidorterna lyckats med är att byta ut liftköer till snabbslitna pister, frågan är om det är att föredra?

Var i St Anton förra året och vart inte speciellt impad. Offpisten är kanon med pisterna ja det vart sönderkörda direkt.

I år åkte vi till Obergurgl istället, inget jättesystem men det är nog inte mindre än de pister som finns tillgängliga i St Anton utan att åka buss. Tror de hade liftkapacitet för 35000 pers i timmen och bara 5000 bäddar i byn. Fram till 10:30 var man nästan helt själv i backarna.

Och så här såg det ut runt 14 tiden

Framåt 14:30 började det tjockna lite i backarna ner till själva byn och där vart det uppkört också men över lag så var det kanonfina pister.

När vi var i St Anton så gav vi upp efter 1½ dag och höll oss till Lech/Zürs istället.

Senast ändrad:
Jag plockar härmed upp tråden om sönderkörda pister i alperna...

Jag, sambo och 12 årig dotter kom hem från tre dalarna i förrgår rejält besvikna på pisterna som under vår vistelse (6 dagar) var totalt sönderkörda långt före lunch varje dag. Det faktum att jag aldrig ens såg en endaste pistmaskin talar sitt tydliga språk. Det ska nämnas att det dumpade under natten till den 26 februari och att det snöade lätt ytterligare under ett par dagar. Möjligen kan snöfallet anses vara en förmildrande omständighet i sammanhanget. Med det sagt, pisterna var under all kritik. Riktigt, riktigt tråkigt. Jag trodde på riktigt att "perfectly groomed pistes" var ärlig marknadsföring.

Min familjs upplevelse av Zillertal, Österrike, samma vecka 2013, var glädjande nog diametralt annorlunda. Preussiskt välpistat och pisterna höll långt in på eftermiddagen.

Varför är det så här? Håller österrikarna i fallet med Zillertal helt enkelt högre nivå jämfört med fransoserna/tre dalarna? Någon som vet?

//Rickard

Mayrhofen med omnejd för några veckor sedan.
Uppåkt av sladdande ryssar en bra stund innan lunch. Men alltid nypistat på morgonen, dock så snöade det inte när vi var där.

Damn, jag som har planerat att ta med familjen till Tignes nästa år eller så. Är det överbefolkat där med nuförtiden? :|

oldrider:
på lovveckorna är det ju en del folk, men annars är det lungt. Visst finns det backar och flaskhalsar man bör undvika men likväl finns det blåa/röda pister med lite folk.

Rickard69 sa:
Varför är det så här? Håller österrikarna i fallet med Zillertal helt enkelt högre nivå jämfört med fransoserna/tre dalarna? Någon som vet?
Min erfarenhet är att alporter i österrike och "tyska" delen av schweiz håller efter sina pister bättre än frankrike.

Tror att det kan ha att göra med konstsnön som vi i norden behöver använda i större utsträckning än de skidorter i alperna. Under varmare förhållande så har jag erfarenheten av att den brukar hålla kängre än riktig snö. Jag tror att det grundar sig i genom att konstsnö är mer eller mindre is flingor och där med är "starkare" än traditionell snö, från moln.

Vattendroppe sa:
Min erfarenhet är att alporter i österrike och "tyska" delen av schweiz håller efter sina pister bättre än frankrike.
Mina erfarenheter stämmer överens med Vattendroppes. Var i Tre Dalarna v.8 och även om det var en massa människor där så tycker jag inte att det är en ursäkt för att ha knöliga pister redan klockan 9 på morgonen. Nej, tacka vet jag Österrike och framför allt Sverige. Vi har kanske inte så långa pister, men de är mer ofta än sällan en fröjd att åka i rent underlagsmässigt.

Jag misstänker en kombination av skillnader i snökvalitet (frekventa och ymniga snöfall mot sliten natur- och maskinsnö) och avsaknaden av riktigt låga temperaturer, framförallt nattetid men även på dagen. Alla som åkt manchester när det är riktigt kallt vet nog vad jag menar med det senare.

MVH
Daniel

En intressant siffra att få fram för skidorter vore arean för alla pister delat på liftkapaciteten. Blir det för tjockt med folk blir det tidigare uppåkt.

Heiligenblut och Ankogel:
Helt underbara på morgonkvisten och relativt bra från topp till mittstation under dagen annars puckelpist hela vägen ner till dalen. Bedrövligt!

Äh, puckelpist är väl rätt ballt ändå?

OnT, det säger väl sig själv att ifall det rör sig många skidåkare(varav många plogar/släpsvänger) i samma backe så kommer det förr eller senare att bli puckligt? Om man inte uppskattar lite uppkört så är det väl bara att göra sitt bästa för att undivka flaskhalsarna i systemen? Jäklar vilket icke-problem. Vill ni att de ska ha ett dagsskift för pistmaskiner så att din röda isbana ner till dalsliften blir pistad ännu en gång framåt kl 13 eller?

Som liknelse så åkte jag Face de Bellevarde(störtloppsbacken ner till byn, tänk "huvudbacke") hela två gånger under 5½ månad i Val d'Isére. Isgata efter att turisterna plogat sig ned för den innan kl. 10, och därför inte så ballt att "åka". Bara att åka någon annanstans. Om det inte finns någon annanstans - var glad över att du kan glida på frustet vatten i nedförsbacke och inte sitter i en sunkig studentlägenhet i södra Sverige och tentaläser vektoranalys :/

För den som planerar sin resa så kan jag rekommendera att göra en avvägning i turistbostäder/pistkilometer. Var t.ex. i Schladming för nån vecka sedan, där de har 100-ish km pist och en jäkla massa hotell - i förhållande till Tignes/Valdi som har en 250-ish km och ungefär lika många hotell. Alternativt ta semester andra veckor än 1-3, 7-9 samt påsk. Eller åk utanför pisten om snön tillåter.

Dekadent sa:
...Alternativt ta semester andra veckor än 1-3, 7-9 samt påsk. Eller åk utanför pisten om snön tillåter.
Ett tips kan vara att söka upp glaciärorterna sent på säsongen, t ex när påsken ligger tidigt. Hinterux, Sölden, Zermatt förstås, Passo Tonale, finns ju ett gäng till.
Mitt intryck är att mellaneroropeer ofta slutar åka lagg när trädgårdarna börjar grönska och det är sommartemperaturer på plattlandet. Det kan vara riktigt lugnt på orterna trots helger. Vi har bl a haft haft fantastisk åking i Hinterux i april, t o m på lägre belägna orter som Mürren.
På höjd är det dessutom många som turar på den här tiden, hudar uppför härlig åking i halvt upptinad "Firnschnee" på vägen ner.
...Litet sidospår.

/Ace DG

Monterosa är bra folktomt i pisterna, småställen är nog också bra t. ex. Megeve rätt folktomt.
Piståkning i St Anton, Verbier och sådana ställen är rent deprimerande.

Precis hemkommen efter lite skidåkning i Österrike.

Åkte på Stubaier Gletscher 5-15 April och så här såg det ut på morgnarna

De dagar det hade snöat en del så vart det lite vallar framåt eftermiddagen men generellt höll backarna mycket bra, finns endast en pist som går hela vägen ner till parkeringen och den vart ganska uppkörd men resten av pisterna var riktigt bra.

Veckan innan det var vi i Obergurgl igen och så här såg det ut vid 14 tiden på dagen

Generellt tycker jag att Österrikarna brukar vara duktiga på att preparera backarna dock finns det system som inte pallar för den mängd åkare som finns där.

Äh, böj på benen, kolla din linje och skutta så långt du kan på kullarna så ska ni se att det snart inte är något problem!

MaciejK sa:
Precis hemkommen efter lite skidåkning i Österrike.

Åkte på Stubaier Gletscher 5-15 April och så här såg det ut på morgnarna

De dagar det hade snöat en del så vart det lite vallar framåt eftermiddagen men generellt höll backarna mycket bra, finns endast en pist som går hela vägen ner till parkeringen och den vart ganska uppkörd men resten av pisterna var riktigt bra.

Veckan innan det var vi i Obergurgl igen och så här såg det ut vid 14 tiden på dagen

Generellt tycker jag att Österrikarna brukar vara duktiga på att preparera backarna dock finns det system som inte pallar för den mängd åkare som finns där.
Nu kollade jag inte igenom 6 minuter oredigerad inspelning men väl 2 minuter, och vad är problemet? Att du i efterhand insåg att du såg ut som en idiot med hjälmkamera? Underlaget är väl möjligen lite flackt och kanske tråkigt slätt men vad hade du förväntat dig? Något i den här stilen?

1510347_10152113306219092_8527052701451527737_n.jpg

@la_grave
Shit ... det där ser extremt sönderkört ut ... häpnadsväckande hur några franska föreskoleklasser kan sladda sönder en fin manchesterpist på ett par timmar! ;-)

/MM

la_grave sa:
Nu kollade jag inte igenom 6 minuter oredigerad inspelning men väl 2 minuter, och vad är problemet? Att du i efterhand insåg att du såg ut som en idiot med hjälmkamera? Underlaget är väl möjligen lite flackt och kanske tråkigt slätt men vad hade du förväntat dig? Något i den här stilen?
Ehhh vad menar du?

Menade att pisterna i Österrike INTE var sönderkörda utan höll bra hela dagen.

Har också "coola" offpistbilder att lägga ut men frågan gällde sönderkörda pister och inte offpist, varför ens kommentera någons inlägg om man bara ska försöka tracka ner på dem?

Senast ändrad:
MaciejK sa:
la_grave sa:
Ehhh vad menar du?

Har också "coola" offpistbilder att lägga ut men frågan gällde sönderkörda pister och inte offpist, varför ens kommentera någons inlägg om man bara ska försöka tracka ner på dem?
Bry dig inte om trollet, han lever i sin egen lilla värld.

MaciejK sa:
Du får ha lite överseende med la_grave, det är väldigt svårt att vara ödmjuk när är bäst nämligen!

MaciejK sa:
la_grave sa:
Ehhh vad menar du?

För att jag såg ingen väsentlig skillnad mellan de två klippen kanske? Varken underlaget eller graden av "stötighet" i åkningen (som kanske skulle kunna indikera slapp puckelåkning) skilde på något markant sätt.

@utter
@vattendroppe

Såg ni någon väsentlig skillnad mellan klippen, utöver solens inklination? Eller var de två första minutrarna av eftermiddagsklippet inte representativa (varför redigerar man inte bort det då)?

la_grave sa:
@utter
@vattendroppe

Såg ni någon väsentlig skillnad mellan klippen, utöver solens inklination? Eller var de två första minutrarna av eftermiddagsklippet inte representativa (varför redigerar man inte bort det då)?
Var inte heller meningen att det skulle vara skillnar på klippen, visade bara två olika ställen i österrike där det inte är sönderkört, ena stället tidigt på morgonen och det andra på eftermiddagen, inget av ställerna var sönderkört som det tydligen var där Rickard69 hade varit. Ang att ena klippet inte är redigerat är för att det visar hela vägen från toppen till dalen på stället, då är det ju dumt att klippa bort bitar, eftersom det inte var du som undrade om ställen som inte är sönderkörda så kan du ju antingen sluta läsa och svara eller åtminstonde hålla dig till ämnet.

MaciejK sa:
la_grave sa:
@utter
@vattendroppe

Var inte heller meningen att det skulle vara skillnar på klippen, visade bara två olika ställen i österrike där det inte är sönderkört, ena stället tidigt på morgonen och det andra på eftermiddagen, inget av ställerna var sönderkört som det tydligen var där Rickard69 hade varit. Ang att ena klippet inte är redigerat är för att det visar hela vägen från toppen till dalen på stället, då är det ju dumt att klippa bort bitar, eftersom det inte var du som undrade om ställen som inte är sönderkörda så kan du ju antingen sluta läsa och svara eller åtminstonde hålla dig till ämnet.
Då ber jag om ursäkt (om det är tillämpligt). Förstod inte alls att ditt inlägg syftade åt det hållet.

Tillbaka
Topp