Sony HDR TG3, klippen laggar!

• Trådstartare Trådstartare IE
  • Start datum Start datum

IE

Ny medlem
när jag ska redigera så laggar klippen varför gör dom det för? Jag filmar med Sony HDR TG3 och redigerar i WMM...btw Finns det fisheye till min kamera?

Sony HDR TG3 filmar i ett format som heter AVCHD (Audio Video Compressed HD). Detta innebär en väldigt hård komprimering, som i sin tur medför att det krävs väldigt mycket av datorn, och en del av redigeringsprogrammet. Frågan är väl om WMM är lite weak i ändamålet, sen kan det vara så att din dator inte riktigt klarar av att redigera materialet med ett perfekt flöde iom att det är så pass krävande.

om man converterar då?

den kan ju spela in i ett annat format också ju typ mts eller nå

AVCHD-filerna är av filändelsen .m2ts. "vanlig HD" eller HDV är ofta i formatet .m2t. Lätt att förväxla, skillnaden är att .m2ts är MPEG4, och .m2t är MPEG2. Eller ja, det är ju självklart inte hela skillnaden men för att göra det lite enkelt.

Konvertera klippen är ju alltid ett alternativ, vad du får ha i åtanke då är att för att behålla samma kvalité måste du konvertera till en sk icke förstörande codec (tex Lagarith, hufyuv etc). Dessa filer blir mer eller mindre enorma i jämförelse mot AVCHD-filerna, som ju är komprimerade redan från kameran. Så se till att du har bra med hårddisk utrymme innan du konverterar ett helt projekt.

Det finns tonvis med gratisapplikationer som gör det möjligt att konvertera klippen, vilket jag absolut rekommenderar om du ska konvertera. Går betydligt snabbare än att sitta och göra det i tex Vegas, WMM eller något annat redigeringsprogram.

Googla efter lösningar!

fenox92:

Gratisprogram som fungerar fint att använda (men tar lite tid) är VirtualDub, kan krävas lite tid också att komma underfund med programmet. Men googla efter tutorials, finns hur mycket som helst.

Annars finns Panasonics egna:
https://eww.pavc.panasonic.co.jp/pro-av/support/desk/e/download.htm#avchd

Gratis dessutom, kodar om det till DVCPRO HD (kan behöva codec för detta om du kör windows, beroende på redigeringsprogram och version).

Orkar du pröjsa dryga hundringen så är det här programmet ruggigt fint:

http://www.coreavc.com

Lycka till.

tack för svaret :)

Jag testade nyss VirtualDub, men det stödde in mitt filformat (.mts)

Har en canon HF200. Det funkar ju att konvertera med vegas, men det tar sån j***a lång tid :P

VirtualDub stödjer både .mts och .m2ts, fungerar finfint för mig!

HF200 reccar i AVCHD (alltså finändelsen .mt2s). .m2t är HDV (MPEG2 codec).

Se efter ifall du har stöd för MPEG2 respektive 4 codecs, installera MvTools samt CCCP, har du gjort rätt med .avs-filerna i virtualdub? scriptat rätt och angett rätt sökväg i filen?

Är lite meckigt som sagt men då man väl kommer underfund med det går det fint.

Senast ändrad:
.mts står det efter mina klipp direkt när jag lagt in de från kameran :S

Jag kollade bara igenom virtualdub lite snabbt igår. Får kolla mer när jag kommer hem.

Tack för hjälpen :)

Laggar det även när du renderat filmen? Annars kan det ju vara så att din dator inte klarar av att spela upp klippen i redigerings programmet.

Tillbaka
Topp