Sos!

oskhar

Ny medlem
Sos!
Jag upptäckte nyss (sjukt efter jag vet) att SOS finns, trodde det dog på typ 90-talet. Tycker deras grejer är riktigt snygga men jag undrar om nån vet mer om dem i fråga om tex kvalitet och vilken typ av åkning/väderlek de är anpassade för?

Sos!
Jag har en kompis som är sponsrad av SOS. Eller om han har varit för jag tror han sa upp de. Men han tyckte att de va bra kvalité och så. Jag tycker inte att jackorna är speciellt tjock och ser inte så väldigt varm ut. Men De va typ 2år sen jag såg han använda en så.. Dom kanske har förbättras lite.

Sos!
PontusOlsson sa:
Jag har en kompis som är sponsrad av SOS. Eller om han har varit för jag tror han sa upp de. Men han tyckte att de va bra kvalité och så. Jag tycker inte att jackorna är speciellt tjock och ser inte så väldigt varm ut. Men De va typ 2år sen jag såg han använda en så.. Dom kanske har förbättras lite.
Förbättras? Riktiga kvalitetskläder är oftast rena skal eller max en mycket tunt innertyg. Sos har gjort en rejäl nysatsning de senaste 2 åren och ser riktigt bra ut. Kvalitetsmässigt ligger de nog riktigt högt (har alltid gjort det). Vilken åkning och väderlek de är anpassade för beror helt på vilket plagg du menar. Dom har nog för allt.

Sos!
Utter sa:
PontusOlsson sa:
Förbättras? Riktiga kvalitetskläder är oftast rena skal eller max en mycket tunt innertyg. Sos har gjort en rejäl nysatsning de senaste 2 åren och ser riktigt bra ut. Kvalitetsmässigt ligger de nog riktigt högt (har alltid gjort det). Vilken åkning och väderlek de är anpassade för beror helt på vilket plagg du menar. Dom har nog för allt.
Jag skulle nog inte villa ha en skal jacka i 20- iallafall.. Så jag skulle säga att de är skit för jag hatar skaljackor och dom är så jävla stel...

Sos!
PontusOlsson sa:
Utter sa:
PontusOlsson sa:
Jag skulle nog inte villa ha en skal jacka i 20- iallafall.. Så jag skulle säga att de är skit för jag hatar skaljackor och dom är så jävla stel...
Du är tydligen inte så klok du inte....

Hata för de blir stela? Kalla? Allt beror på hur man klär sig. Klär man sig riktigt så fryser du inte. Och stela blir de inte. Men vad vet jag? Jag har ju bara använt skalkläder i 15 år...

Och SOS har bra kläder för övrigt..

Sos!
Jag trodde kidsen körde stenhårt på lager på lager, även om det är i det värdelösa materialet bomull...
Att kalla en skaljacka kall är bara att bevisa att man har noll koll på hur man ska klä sig vid kyla.

Sos!
Jag har en SOS-jacka, och den är sjukt bra, har inte frusit en enda gång om överkroppen i vinter. Även fast jag har kört i ca -25 :) kvaliteten är inte heller något jag kan klaga på. Men då har jag bara haft den en säsong hittills, men då har jag även använt den som vardagsjacka. Rekommenderar dem starkt ifall du tycker de är snygga och hittar någon som passar dig :) Har kört med min i alla möjliga väder, och den har funkat för allt, på våren har den blivit lite väl varm kanske, men det blir väl alla jackor?

Senast ändrad:
Sos!
Hasse_Lindborg sa:
PontusOlsson sa:
Utter sa:

Hata för de blir stela? Kalla? Allt beror på hur man klär sig. Klär man sig riktigt så fryser du inte. Och stela blir de inte. Men vad vet jag? Jag har ju bara använt skalkläder i 15 år...

Men smaken är som baken.. JAAAG kanske tycker att skaljackor är stel och kall, Eller hur?

Sos!
PontusOlsson sa:
Hasse_Lindborg sa:
PontusOlsson sa:

Men smaken är som baken.. JAAAG kanske tycker att skaljackor är stel och kall, Eller hur?
Har inget med smak att göra, handlar bara om att klä sig rätt under.

Sos!
Utter sa:
PontusOlsson sa:
Hasse_Lindborg sa:

Men om jag tycker den är för stel så har väl det me smak och göra? Men om man ska hålla på och klä på sig så mycket under så är det väl lika bra att köpa en varm jacka på engång istället?

Sos!
PontusOlsson sa:
Utter sa:
PontusOlsson sa:
Men om jag tycker den är för stel så har väl det me smak och göra? Men om man ska hålla på och klä på sig så mycket under så är det väl lika bra att köpa en varm jacka på engång istället?
Jovisst, köp en dunjacka och använd den så ser vi vem som är gladast när det blåser, snöar och är kallt :)

Sos!
Gudrunnator sa:
PontusOlsson sa:
Utter sa:
Jovisst, köp en dunjacka och använd den så ser vi vem som är gladast när det blåser, snöar och är kallt :)
Jaa iofs så har jag bara ägt en skaljacka, Så de va väl kanske just den som inte va så bra då.
Slut argumenterat : )

Sos!
PontusOlsson sa:
Hasse_Lindborg sa:
PontusOlsson sa:

Jag kanske tycker att du inte har koll överhuvudtaget som kastar ur dig massa skitsnack när han frågar om SOS och du kommer med massa felaktiga påstående.

Sos!
Hasse_Lindborg sa:
PontusOlsson sa:
Hasse_Lindborg sa:

Jag kanske tycker att du inte har koll överhuvudtaget som kastar ur dig massa skitsnack när han frågar om SOS och du kommer med massa felaktiga påstående.
Vadå felaktig? Det är väl kanske vad JAG tycker om SOS eller hur?

Sos!
PontusOlsson sa:
Hasse_Lindborg sa:
PontusOlsson sa:
Grundat på en skaljacka från Everest och din polares spons av SOS? LOL :lol:

Sos!
felix sa:
PontusOlsson sa:
Hasse_Lindborg sa:
Grundat på en skaljacka från Everest och din polares spons av SOS? LOL :lol:
Vafan vet du om vad det var för jacka???

Den var salomon the doon jacket eller vad den heter. Och jaa, Han är en väldigt nära kompis så jag har nog sett ALLA hans SOS kläder så jag tror jag vet hur dom ser ut och hur dom är.
Kan ni bara leva med att jag tycker som jag tycker?

Senast ändrad:
Sos!
man får tydligen inte ha sina egna åsikter här, jag skulla inte hellre vilja dra på mig en skaljacka när jag åker skider, jag tycker dom är alldeles för stela, men visst kvaliten är bra, men det är inge jackor jag skulla vilja åka skider i.

Senast ändrad:
Sos!
Själva ordet skaljacka säger egentligen allt. Det handlar inte om plaggets eventuella stelhet, utan anger bara att plagget är avsett att användas som skal ovanpå ett 1. Underställ, 2. eventuellt mellanlager, 3. eventuellt förstärkningslager. Fördelen med ett skalplagg är att man kan ta av sig lager 2. och 3. efter väderlek och säsong och därigenom få nära perfekt funktion och värme oavsett väderlek och/eller säsong.

Det här med att skaljackor generellt skulle vara stela ställer jag mig lite frågande till. Det beror ju helt på vad det är för yttertyg i jackan, hur stelt mellantyget är och slutligen vad fodret har för tygkvalitet.

Visst skaljackor ämnade för att använda i högalpina expeditionsmiljöer kan ju upplevas som stela, eftersom de ofta har ett yttertyg som är relativt tjockt och slitstarkt. Ofta är dessa plagg också förstärkta på särskilt utsatta ställen, där man löper risk att skrapa emot med exempelvis stegjärn eller motsvarande.

Det finns också tunnare skalplagg som är mer anpassade för miljöer som inte ställer lika stora krav, dvs där klädernas kvalitet och hållbarhet inte kan vara en fråga om liv eller död på berget. Dessa plagg kan kanske även de upplevas som stela av vissa användare, men de är hursomhelst mycket mer följsamma än de tidigare nämnda plaggen.

Det finns även ännu tjockare skalplagg än de man använder på berget. Seglarkläder kan upplevas som oerhört stela. Fördelen med ett stelt yttertyg är att påverkan av väder och vind inte blir lika stor som med ett tunnare som enligt min erfarenhet har en tendens att bli sladdriga och fladdriga när det blåser lite. Det är en av anledningarna att seglarkläderr är stela. På sjön blåser det och då vill man inte att kläderna skall ta för mycket vind och fladdra. Min erfarenhet är att man har stor nytta av kläder som inte fladdrar i vinden på berget också.

Angående SOS köpte jag mitt första ställ i mitten av 80-talet. På den tiden var det ett innemärke, likt dagens Saga, Oakley etc. Jag tyckte inte att SOS på den tiden höll särskilt god kvalitet, men uppfattar att 2000-talets SOS håller precis lika bra kvalitet som övriga märken i samma prisklass på marknaden idag

Så till sist handlar det väl om tycke och smak, färger och former... Skal, eller inte...

Senast ändrad:
Sos!
Jens_F sa:
man får tydligen inte ha sina egna åsikter här, jag skulla inte hellre vilja dra på mig en skaljacka när jag åker skider, jag tycker dom är alldeles för stela, men visst kvaliten är bra, men det är inge jackor jag skulla vilja åka skider i.
Tack, Jens. Här har ni en klok man! :)

Sos!
PontusOlsson sa:
Jens_F sa:
Hur kan ni snacka om "skaljackor" som om alla skaljackor skulle vara likadana? Finns en miljon olika skaljackor på marknaden idag i olika material.

Sos!
simonthyrberg sa:
PontusOlsson sa:
Jens_F sa:
Hur kan ni snacka om "skaljackor" som om alla skaljackor skulle vara likadana? Finns en miljon olika skaljackor på marknaden idag i olika material.
Chilla nu, Pontus har ju säkert testat någon av Nikolai's SOS jackor och inte gillade den.

Gillar själv inte skaljackor när man åker skidor.

Sos!
alexandder sa:
simonthyrberg sa:
PontusOlsson sa:
Chilla nu, Pontus har ju säkert testat någon av Nikolai's SOS jackor och inte gillade den.

Gillar själv inte skaljackor när man åker skidor.
Precis, Alex! :D

Men simon, Varför fortsätter du bry dig? Har du inget bättre för dig än att sitta och argumentera om nånting som typ 4 personener redan har pratat om? Så är du bara tvungen att dra upp allt igen....

Sos!
Har ingen större erfarenhet av SOS, men det som generellt gäller när du kollar på ett plagg som ska användas under hårda förhållanden, likt skidåkning, är sömmar, dragkedjor, ev isoleringsfoder och självfallet passform och hur utseende (dvs tycker du att den är snygg).
När det gäller sömmar kan det inte beskrivas bättre än att du ska syna plagget i sömmarna, är det många lösa trådar? är sömmarna raka? är sömmarna tejpade? svaret ska gärna vara, nej, ja, ja.
Angående dragkedjor är det endast och endast YKK som gäller och samtliga dragkedjor ska vara från YKK, inget annat duger.
Om jackan har ett isoleringsfoder (för ej någon diskurs om dun) så är det syntetfoder från Primaloft det som gäller, det finns en mängd olika typer av Primaloft, fråga personalen i butiken.
Passform och utseende säger sig självt, och det är du som ska använda plagget och inte någon femtonårsjibber eller freeridegubbe här på forumet.

Ha de fint!
/Andreas

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp