Spektrum G004 POLARIZED - goggles

kemppe

Ny medlem

Jag har sökt här på forumet och på nätet efter lite info om Spektrum G004 goggles. Jag har varit på jakt efter ett par sjyssta goggles som inte kostar en förmögenhet. Jag fastnade för dessa, lyckades beställa sista paret som såldes för 899kr (ord. 1300kr) på en känd sportkedjas webbshop. Men man oroar sig ju lite för gristen i säcken, men då de ska vara en av spektrums toppmodeller så chansade jag och beställde.

Någon här som har erfarenhet av dessa och kan ge en liten jämförelse mot goggles från toppmärken som Oakley, Smith, Spy, Poc, m.fl. Hur enkelt/svårt är det att byta lins på G004?

G004 finns ju i lite olika färger. Det var de blå, ZEPHYR, som jag fick tag på.
https://www.spektrumeye.com/collections/snow-goggles/products/spektrum-g004-polarized-zephyr

Jag kan fylla på med egna erfarenheter sen när jag fått dom och använt dom ett tag.

Jag har ett par Spektrum G004 med två linser har använt dem i blandade förhållande allt från sol till väldigt mörkt och dimmigt.

+Snygg design
- Mycket reflektioner i glaset mot ögonen
- ingen bra kontrast mot snön oavsett lins
- Vindbrus i ögonen vid snabbare körning

Jag klagade till Spektrum på en gång ångrar att jag inte reklamerade glasögonen direkt.
Man kan annars köpa dem här
https://goo.gl/WI8je9 på aliexpress ski goggles

Aha där ser man. Tack för din input.

Edit: Vilken färg har du?
Edit2: glöm frågan, såg din profilbild nu :)

Senast ändrad:
Jag har två färger en ljusare och en mörkare som är polarizerande. (Polarizerande på bilden)
Vet inte jag bara haft otur med mina glas men skall ställa frågan igen till Spektrum
Annars är de supersnygga..

Efter lite avvägande och input från HakanX valde jag att avbeställa mina spectrum innan de hann skickades iväg. Jag hade ju kunnat testa dom hemma, men då fått stå för frakten och allt bök med att skicka tillbaka dom om jag inte skulle varit nöjd. Jag har bestämt mig för att gå på någon high end model. Oakley med en prizm lins är lockande, men då kommer den stora frågan vilken färg på lins man ska välja då den bara kommer med en :) Eller Anon M2 eller nån annan som leveras med två linser.

Ägnat hela gårdagskvällen och denna kvällen att läsa på och se reviews på youtube av en mängd goggles. Bestämde mig för Oakley Flight Deck XM Prizm. Sen var det den stora frågan vilken lins man skulle välja. Kollade på många youtubeklipp från SportRx där de testar alla olika prizm linser och utvärderar dom. Och vill man ha en lins för alla förhållanden så är det Prizm Rose som gäller enligt dom. Och även många andra vad jag lyckats hitta. Det fick det bli!

Senast ändrad:
kemppe sa:
Ägnat hela gårdagskvällen och denna kvällen att läsa på och se reviews på youtube av en mängd goggles. Bestämde mig för Oakley Flight Deck XM Prizm. Sen var det den stora frågan vilken lins man skulle välja. Kollade på många youtubeklipp från SportRx där de testar alla olika prizm linser och utvärderar dom. Och vill man ha en lins för alla förhållanden så är det Prizm Rose som gäller enligt dom. Och även många andra vad jag lyckats hitta. Det fick det bli!
Hej! Jag har kört med Prizm de senaste två säsongerna till mina flight deck. Under denna tid har jag testat en hel del kombinationer och tycker nu att jag hittat rätt. Har nu åkt totalt ca 60 skiddagar med mina flight decks och gått igenom 6 linser i 5 olika "färger". Har dock inte provat Black Iridium Prizm eller den nya rosa linsen.

1) Prizm Rose + Dark Grey.
2) Prizm Sapphire + Prizm Rose
3) Prizm Torch + Prizm Rose
4) Prizm Torch + Dark Grey (Nuvarande setup).

Slutsats: Allroundlinsen (Sapphire,Torch & Jade) är den Prizm lins som jag gillar bäst. Den funkar i allt från dålig sikt till strålande sol. När jag kombinerade Sapphire/Torch med Rose så blev Rose linsen oftast liggandes kvar hemma. Skillnaden i dålig sikt är för mig alldeles för liten och då har jag hellre en lins som funkar om det plötsligt skulle spricka upp och bli sol. Däremot saknade jag dark grey linsen de där extremt soliga dagarna i alperna framåt våren. Då upplevde jag det som att torch/sapphire inte riktigt gav avslappning för ögonen som en Dark Grey lins. Sämsta kombon var Rose+Dark Grey, det var en ständig kompromiss halvdåliga dagar. Man tog "alltid" fel lins!

Märkte ingen skillnad mellan Sapphire och Torch. Bytte endast för att bättre matcha min nya skidkläder.

Hoppas jag inte ställde till det för dig ;)

Nej då du ställer inte till det :) Bra att få mycket input. Jag funderade på sapphire och de andra i mellanskiktst, velade, men valet föll till sist på Rose. Jag är personligen inte så ljuskänslig, samt att jag åker en hel del kvällsåkning i veckorna i upplyst pist. Jag tror Rose funkar bättre i dom förhållandena för mig. Sen sitter man ju inte i sjön, man kan ju köpa en mörkare lins om man upptäcker att man vill ha det. Det var nästan 500kr mer för sapphire än för rose modellen där jag beställde ifrån vilket inte skadar. Men pengarna var inte det som avgjorde. Jag hade bestämt mig för att köpa det jag tror passar mig bäst. Hoppas jag får dom innan helgen!

Blir säkert kanon! Tycker dock att du ska hålla utkik på vårrean/amazon efter en jade/sapphire/torch.

Helt klart en kanon google och lins! Glöm aldrig att det är extremt viktigt att match färgen på linsen med kläderna.

Mvh
Ole

Sapphire är snyggaste glaset tycker jag. Köpte ny jacka nyligen också, frågan är vilket glas som matchar bäst? :D

Det skulle ta 2-5 arbetsdagar för att få dom. När det gått 6 dagar skriver jag och frågar var dom är. Får då veta att det var sista paret och att en annan la sin beställning precis före mig. Dom har beställt från sin leverantör och det tar 7-14 arbetsdagar innan dom får dom. Sen ska jag alltså vänta ytterligare 2-5 arbetsdagar.
Så jävla dåligt hanterat. Tur jag hörde av mig till dom. Jag betalar hellre ett par hundra mer och köper någon annanstans och får använda dom än att få dom när skidsäsongen är över. Så jävla dåligt hanterat. Ska till fjällen nästa vecka, vilket blir min enda fjällresa denna säsongen och det blir utan dessa goggles som jag sett fram emot.

Sen att dom avslutar sitt mail med följande stör mig än mer: We apologize once again for any inconvenience caused by this situation. We appreciate your understanding and patience.

Vadå once again! Dom har inte hört av sig över huvud taget. Jag svarade att dom kunde kontaktat mig omgående. Dålig customer service. Eyerim btw.

Ville bara gnälla av mig lite.

Tillbaka
Topp