Split Board Camp i Mauriennedalen

Thol

Medlem
Jag är en rätt så bra snowboardåkare som älskar offpiståkning och vill få ut så mycket som möjligt av den. Jag har än så länge bara turat med brädan på ryggen och bootsen i snön (inga snöskor) men målet är att lära mig.

Har vart intresserad av att köpa splitboard ett tag men så hittade jag denna resa med Upguides.

"Split Board Camp / Mauriennedalen

DatumJanuari-April 2016, veckovis

Nivå B-C, 2-3
Som snowboardåkare vet du vad splitboard handlar om, en bräda som ger dig frihet att göra toppturer och du behöver inte längre använda snöskor. På vägen upp har du två skidor, stighudar och fri häl, precis som med alpina turskidor. När du kommer upp till toppen monterar man bara ihop de två delarna igen och du kan njuta av din snowboard ner. Det är smart, lättanvänt och gör turandet möjligt för alla.

Varför inte prova på?

Nivå
Det här är inget läger för fullständiga nybörjare. Du behöver kunna åka pist och offpist i varierande lutning och snöförhållanden. Ingen erfarenhet av turande behövs

Program
Under veckan kommer vi att se så mycket som möjligt i de 7 skidorterna i dalen genom att varje dag upptäcka en ny plats. Med både korta turer och långa dagar ute kommer vi att ta er långt bort från liftsystemet.

Huvudmålet är att:

Vänja oss vid utrustningen och hur man hanterar den.

Turteknik och vägval för splitboard

Lavinkunskap och gruppsäkerhet

Att förbättra din snowboardteknik

Att hitta den bästa snön och att ha kul!

​Plats
Mauriennedalen i franska Alperna. För mer information, klicka här: http://www.offpistmaurienne.com/sv/aka-skidor-i-maurienne

Boende
Du bor i lägenheter för 4-8 personer alldeles intill backarna i skidbyn Val Cenis. Enkelt och mysigt och med 5 min gångväg till byn, praktiskt och bra för en afterski!

Din coach
I vårt lag har vi två skidlärare, Yann och JB som är lika duktiga på två skidor som på en snowboard. De kommer att göra allt för att hjälpa dig att förbättra dina kunskaper, lära dig den nya tekniken och bli en säker splitboardåkare

Pris
1395€ per person.

Till dessa läger tar vi grupper om max 8 personer per guide.

Inkluderat:

All transport i dalen under veckan samt till och från flygplatsen (Geneve, Lyon eller Grenoble).

Hyra av splitboard med stighudar och stavar

Liftkort för alla dagar

Boende med halvpension

Guidning med en kvalificerad skidlärare/guide.

Inte inkluderat:

Luncher

Dricka

Personlig försäkring
"

Jag är nyfiken på att se om det är någon som har gjort denna resa innan eller bara åkt med resebolaget förut, samt om ni tycker att det verkar prisvärt. Om inte, vad skulle ni rekommendera som en bra början för att gå på tur (har ingen splitboard för tillfället så den kostnaden tillkommer om jag inte kan hyra)?

Har varit i Mauriennedalen på två veckoturer med guide (dock inte Upguides) och kan verkligen rekommendera området! Många små liftsystem att utgå ifrån för att göra större turer. Absolut inget håll igång-ställe, men på kvällarna ska man ju vara helt slut och längta efter sängen direkt efter middagen, annars har inte guiden gjort sitt jobb.... ;-)
Vad det gäller priset så är det mycket pengar men förmodligen inte speciellt dyrt med tanke på vad du får, om du förstår vad jag menar.
Mitt tips är att åka i (mitten av) mars då franska sportloven är över och det är mindre folk, även om Mauriennedalen inte har speciellt stor andel av duktiga skidåkare=liten konkurrens utanför pisterna. Då är även snötäcket stabilare så man kan göra de lite större och mer dramatiska åken.....
Ha en bra resa! ;-)

Hawk100 sa:
Har varit i Mauriennedalen på två veckoturer med guide (dock inte Upguides) och kan verkligen rekommendera området! Många små liftsystem att utgå ifrån för att göra större turer. Absolut inget håll igång-ställe, men på kvällarna ska man ju vara helt slut och längta efter sängen direkt efter middagen, annars har inte guiden gjort sitt jobb.... ;-)
Vad det gäller priset så är det mycket pengar men förmodligen inte speciellt dyrt med tanke på vad du får, om du förstår vad jag menar.
Mitt tips är att åka i (mitten av) mars då franska sportloven är över och det är mindre folk, även om Mauriennedalen inte har speciellt stor andel av duktiga skidåkare=liten konkurrens utanför pisterna. Då är även snötäcket stabilare så man kan göra de lite större och mer dramatiska åken.....
Ha en bra resa! ;-)
Det låter ju verkligen som det jag är ute efter, tack så mycket för svaret!

Jag bumpar denna tråden då vi söker 2-3 personer till, vi åker V 12 (Söndagen 19:e mars till söndagen den 26.e mars). Om du är intresserad så är det bara att höra av sig!
OBS! priset kan sjunka om fler ansluter sig.

Intressant!
Hur många är ni just nu och är priset 1395€ per person som du angett tidigare?
Vet om man kan få det billigare om man har egen utrustning?

Finns fortfarande platser och nya priser finns om man inte vill betala fullt.
995€ För egen mat och egen utrustning
Eller 1135€ med egen mat men hyra av utrustning.

"Vädret kan vi inte gissa. Men även om det har varit jätte varmt en hel vecka, det ser ut som vinter kommer tillbaka på onsdag med stora snömängder ! I Maurienne har det varit bra hela säsongen : vi fick otroligt mycket snö i November, så vi har haft en bra bas hela säsongen. Maurienne har alltid varit på toppen vad gäller snö mängden i Alperna i år.

Så är jag definitivt inte oroligt för slutet av Mars !" - Sagt av Guiden

Tjo!

Jag tänkte bara fråga om ni åkte iväg med Upguides tidigare i år?
Skulle ni rekommendera resan och upplägget med Upguides?
Dela gärna era erfarenheter och tips! :)

Suryo sa:
Tjo!

Jag tänkte bara fråga om ni åkte iväg med Upguides tidigare i år?
Skulle ni rekommendera resan och upplägget med Upguides?
Dela gärna era erfarenheter och tips! :)
Jag åkte med Upguides i vintras och var väldigt nöjd.

Jag skulle verkligen rekommendera att åka med dom, speciellt om du ska till Maurinnedalen.
Vi bodde i en stuga och blev upphämtade på morgonen, guiden tog oss dit där förhållandena var bäst. Dalen består av flera små skidorter med oftast väldigt lite folk och bra snö.
Guiden var väldigt duktig och kunde området bra.

Grymt!
I paketet ingår det mesta utom flyg?
Hur var nivån? Funderar på att köpa egen splitboard utrustning eller bör man hyra där?
Hittar inget om olika kostnader som du nämnde...? Åkningen är bra och lättillgänglig?

Ja precis, vi kom överens om ett billigare alternativ om vi köpte vår egen mat.
Det var jobbigare än var jag hade väntat men svårigheten var lagom, har du åkt offpist innan och känner dig säker så är det inga problem.
Åkningen var varierad, vissa dagar turade vi och snöiga dagar åkte vi bara med lift.
Utrustningen var bra, en all mountain bräda som kändes bra.
Sen om du vill göra splitboard veckan så skulle jag rekommendera att maila Upguides och se så att den blir av, vi hade dålig uppslutning med bara 2 personer.

Ok, jo jag har frågat och dem skulle köra en splitboard camp igen. För mig är det själva grejen med resan, att få prova på splitboard. Känns lite tråkigt bara om det inte blir en full grupp. :(
Har tidigare åkt med UCPA och deras snowboard offpist men inte gjort någon topptur tidigare.
Ett annat hett alternativ jag har kikat på är Splitboard off pist randonnée - Val d'Isère med UCPA.

Hur var boendet? Har man möjlighet att laga sin egen mat om man vill?
Vet du vart det är bäst att flyga till? Geneve, Lyon eller Grenoble?

Suryo sa:
Ok, jo jag har frågat och dem skulle köra en splitboard camp igen. För mig är det själva grejen med resan, att få prova på splitboard. Känns lite tråkigt bara om det inte blir en full grupp. :(
Har tidigare åkt med UCPA och deras snowboard offpist men inte gjort någon topptur tidigare.
Ett annat hett alternativ jag har kikat på är Splitboard off pist randonnée - Val d'Isère med UCPA.

Hur var boendet? Har man möjlighet att laga sin egen mat om man vill?
Vet du vart det är bäst att flyga till? Geneve, Lyon eller Grenoble?
Va härligt, för mig gjorde det inget att vi var få för då får man ju mer tid med guiden. Men jag skulle verkligen rekommendera detta, jag hade som du inte turat innan detta och det öppnar ögonen för en ny värld. Om du inte tänkt att köpa splitboard ändå så är det smidigast att hyra. Ja vi kom överens om att laga vår egen mat, man bor i en stuga med kök osv.

Själv åkte jag tåg ner, jag kontaktade denna sida (se nedan) som var mycket bra på att lägga upp resan ner, kan rekommendera det om man vill tänka lite på miljön och få en härlig resa ner.
http://resebutik.se/

Tillbaka
Topp