sport-conrad.com - Transivers - Pieps DSP vs. Mammot Element Barrywox

Nixontixon

Ny medlem
Nu när vintern är bakom hörnet så är det dags att kitta upp sig tycker jag. Ett tips till er som vill köpa transivers/paket billigt är http://www.sport-conrad.com/LVS/415

Men jag är en sån som alltid lånat transivers från kompisar (läs nybörjare) och behöver lite hjälp av val mellan dessa två. Vill ha en med tre antenner och hittat två stycken på conrad som verkar av intresse. Element har fått många positiva omdömen här på freeride. Men har inte hört så mycket snack om Pieps DSP. Pieps DSP är grymt rabatterad men vill heller ha en bra transa än ett lik på berget.

Mammut Element Barrywox
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20528

Pieps DSP
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/2411

Så om man ställer dessa två emot sig vilken kommer ut som vinnare?

Obs, är inte intresserad av Pieps DSP PRO eller Mammoth Pulse Barrywox..

Senast ändrad:
Pieps DSP är rabatterad eftersom det är en utgående modell. Jag hade inte lagt mina sekiner på en modell som man inte vet hur service och dylikt kommer att hanteras i framtiden.

Så då är det väl endast Elementen kvar...

Jag ställer mig dock väldigt frågande till varför du inte vill ha Pulse eller DSP Pro? Det här är säkerhetsututrustning och då finns det (enligt mig) inga skäl att snåla. Köp gärna en billigare jacka eller en utgången modell på skidorna men när det gäller de här prylarna så är det ditt liv som du till syverne och sist snålar in på.

centralbyrakraten sa:
Pieps DSP är rabatterad eftersom det är en utgående modell. Jag hade inte lagt mina sekiner på en modell som man inte vet hur service och dylikt kommer att hanteras i framtiden.

Så då är det väl endast Elementen kvar...

Jag ställer mig dock väldigt frågande till varför du inte vill ha Pulse eller DSP Pro? Det här är säkerhetsututrustning och då finns det (enligt mig) inga skäl att snåla. Köp gärna en billigare jacka eller en utgången modell på skidorna men när det gäller de här prylarna så är det ditt liv som du till syverne och sist snålar in på.
Tack för svar. Det som jag har förstått när jag har läst här på freeride är att Element är en baskopia av Pulse, där Pulse används (nästa) bara av lavinräddare och utbildad personal och i vissa fall så kan den även försvåra söket för en nybörjare (Sry, kom inte ihåg varför). Men Elementen har INTE en sämre sökförmåga (läs: billigare/sämre komponenter). Stämmer detta?

Hittade en jämförelsesida: http://beaconreviews.com/transceivers/Comparison.asp

När jag läste på om Pieps DSP PRO så lät det som samma sak, man kan till exempel koppla ett hundhalsband till just sin transiver. Detta är extrafunktioner som bara kostar extra eftersom jag aldrig kommer att använda de och därför onödigt.

Så här har jag fattat det, kan vara fel därför jag vänder mig till sakkunniga personer :)

Sen finns ju även Ortovox 3+ som verkar ligga i samma prisklass, men den verkar han en mindre sökyta som den kan täcka upp. Men är den bättre på något annat?

Har läst väldigt många trådar och kommer inte ihåg vart jag läst det, annars skulle jag referera.. :/

Senast ändrad:
Nixontixon sa:
Tack för svar. Det som jag har förstått när jag har läst här på freeride är att Element är en baskopia av Pulse, där Pulse används (nästa) bara av lavinräddare och utbildad personal och i vissa fall så kan den även försvåra söket för en nybörjare (Sry, kom inte ihåg varför). Men Elementen har INTE en sämre sökförmåga (läs: billigare/sämre komponenter). Stämmer detta?
Tyvärr stämmer inte det. Mammut påstod först att Elementen i stort var samma hårdvara men vid skärskådning visade sig vara en helt annan enhet. När vi testade Elementen var den inte alls så bra som en enklare version på Pulsen borde vara och enligt konstruktören så ligger problemet i just hårdvaran. Elementen kommer alltså aldrig att kunna matcha Pulsen i sökprestanda. Oavsett hur många uppdateringar som Mammut kommer med.

Nixontixon sa:
När jag läste på om Pieps DSP PRO så lät det som samma sak, man kan till exempel koppla ett hundhalsband till just sin transiver. Detta är extrafunktioner som bara kostar extra eftersom jag aldrig kommer att använda de och därför onödigt.
Absolut men den DSP:n som du länkar till är en gammal modell. Pro:n är den vassare versionen på Pieps DSP Sport.

Nixontixon sa:
Sen finns ju även Ortovox 3+ som verkar ligga i samma prisklass, men den verkar han en mindre sökyta som den kan täcka upp. Men är den bättre på något annat?
Sämre räckvidd och mindre batteriprestanda (endast ett AA-batteri) men den var först ut med en funktion där transceivern väljer vilken antenn den sänder ifrån beroende på position och vilken antenn som är mest fördelaktig. Nu har dock de nya Pieps-transorna samma funktion.

centralbyrakraten sa:
Nixontixon sa:
Tyvärr stämmer inte det. Mammut påstod först att Elementen i stort var samma hårdvara men vid skärskådning visade sig vara en helt annan enhet. När vi testade Elementen var den inte alls så bra som en enklare version på Pulsen borde vara och enligt konstruktören så ligger problemet i just hårdvaran. Elementen kommer alltså aldrig att kunna matcha Pulsen i sökprestanda. Oavsett hur många uppdateringar som Mammut kommer med.

Nixontixon sa:
Absolut men den DSP:n som du länkar till är en gammal modell. Pro:n är den vassare versionen på Pieps DSP Sport.

Nixontixon sa:
Sämre räckvidd och mindre batteriprestanda (endast ett AA-batteri) men den var först ut med en funktion där transceivern väljer vilken antenn den sänder ifrån beroende på position och vilken antenn som är mest fördelaktig. Nu har dock de nya Pieps-transorna samma funktion.
Tack så mycket! Detta uppskattas något otroligt! :)

Du skrev för 8 månader sen om Pieps DSP PRO:

centralbyrakraten sa:
Jag har testat den nya Pieps DSP Pro:n ganska ingående och den lever inte upp till att vara den klart bästa transceivern på marknaden även om Pieps gärna påstår det i samband med sina säljutbildningar.

Det är en ok transceiver, 3 antenner, en ok funktion för att hitta flera begravda (de har förbättrat den rejält från den gamla modellen och man upplever inte längre att avmarkeringsknappen inte fungerar som man kunde göra med den gamla).

Den har kvar den gamla scanfunktionen som är intressant om du är insatsledare och behöver planera sökinsatsen.

Den har också en intressant testfunktion där man kan testa frekvensdriftning men det är kanske inte en nybörjarfunktion.

Precis som snorkel säger så känner den av vilken antenn som är mest fördelaktig att sända ifrån (läs horisontell). Det är en funktion som Ortovox var först ut med i samband med sin 3+.

Att påstå att den skulle vara den främsta på marknaden just nu låter inte som ett helt genomarbetat påstående.
Så nu verkar det som om att det blir Mammut Pulse Barrywox eller Pieps DSP PRO trots allt. För har hittat dessa till ungefär samma pris som de lite enklare modellerna. Vilken skulle du säga är bättre av de här två? Eller finns det någon som jag inte har tagit med som också är aktiv? För jag är absolut ingen expert på det här så vill ha en användarvänlig och multisök ska finnas. Mycket fram och tillbaka, men hellre nu än när man är ute på berget :p

Har du en länk till vad en scanfunktion är för något?

Nixontixon sa:
Så nu verkar det som om att det blir Mammut Pulse Barrywox eller Pieps DSP PRO trots allt. För har hittat dessa till ungefär samma pris som de lite enklare modellerna. Vilken skulle du säga är bättre av de här två?
Nu har jag inte testat Pieps DSP PRO men jag gick från en analog Ortovox F1 till en Mammut Barryvox Pulse för ett par år sedan. Pulsen är, inte bara jämfört med F1:an, en fröjd att söka med. Snabb, enkel och oftast väldigt exakt. Jag har egentligen inte haft några problem i de olika scenarion jag tränat på med min Pulse.

Kort sagt, helnöjd.

Scanfunktionen ca 1.40 in i klippet (det är den utgående modellen men funktionen är den samma).

Min personliga favorit är fortfarande Pulsen (framför allt med den senaste programvaran). Prova de båda modellerna innan så att du köper den som just du tycker funkar bäst för dig. Om du inte har bråttom kan du komma förbi lavincentret när vintern väl är här och testa dem i vår träningsanläggning.

Tillbaka
Topp