spraya hjälm

myrshlok

Ny medlem
spraya hjälm
jag tänkte spraya om min hjälm
men inutti står det att man inte ska måla på den
undrar varför det är så?kan man spraya endå?
ska man använda nån lack efteråt?
btw är ytterskalet av plast utan hål i

spraya hjälm
Det står så i hjälmen för att den inte ska skadas och mista säkerhetsförmågan då det finns stor risk att plasten eller materialet hjälmen är tillverkad i kan fräta sönder eller rent ut bli för svag för stötar.

Företaget som gjort hjälmen tar då inte på sig något ansvar för olyckor då deras hjälm blivit modifierad och tar inte emot reklamation om den skulle gå sönder.

Bryr du dig inte om det så är det väl bara att sätta igång att måla om den.
Någon lack behövs inte om du har en vanlig lackfärg på sprayburk. den blir ju blank direkt.
Tänker du på hållfastheten ab färgen skulle jag lacka flera lager och kanske även slänga på ett par lager klarlack.

Hoppas svaret duger

spraya hjälm
Ja tänkte oxå lacka om min hjälm... Den e så jävla ugly, men safety first mannen! Lacken påverkar hjälmens hållfasthet, liksom klibbor och sån skit..

spraya hjälm
Tycker inte du ska köpa färg från någon klotter butik eller färgafär..
Utan köp färg som är till för plast alltså typ bil lack eller liknande. sen lägger du på tunna lager flera gånger + ett antal lager klarlack så kommer du få ett grymt djup i hjälmen ..

Senast redigerad av en moderator:
spraya hjälm
Det går nog köp bil lack på typ clas olson eller OK/Q8 för 90 spänn burken
Sprejade mina skis idag det blev sjukt bra

spraya hjälm
Finns speciell färg för olika plaster och hjälmar o så, fråga i en färgaffär, hade tänkt göra detsamma..
förra året ville ja ha vit hjälm men iår blire matt-svart..

spraya hjälm
Som sagt. Hjälmen försvagas förmodligen pga färgen kan lösa upp/försvaga plasten. Jag har lämnat iväg min hjälm till proffs som använder andra färger. Så då ska den inte försvagas. Kolla med en proffisonel lackerar vad han änvänder för färg.

Sen så att dom säger det i affären är tyvärr inget att lita på.

Sen skulle jag aldrig sandpappra hjälmen heller

Men som andra har sagt. Alla får göra som dom vill. Jag är rädd om mitt huvud så.

//Mr Mute

Senast ändrad:
spraya hjälm
myrshlok sa:
nu e det gjort
frågade i affären och dom sa att färgen inte skulle påverka plasten
sprayade med montana black färger
montana black är inga direkt höjdarfärger för annat än graffiti. men hoppas det håller ändå.

det är betydligt bättre att använda riktig färgspruta och färg istället för sprayburkar. de flesta burkfärger äter plasthjälmskal till frukost.

köpte du dem på highlights? i så fall kan dom inte ett dyft om materiallära/kemi.. men jag är inte förvånad...

spraya hjälm
ska bara säga att alla Matt färger som man gör själv gör så att du inte kan sätta klibbor på den,
Jag lacka min Mattvit och det är totalt omöjligt att sätta på klibbor på den nu

spraya hjälm
Lånar den här tråden för en hyffsat on topic fråga. Om vi säger att det är en hjälm som är beklädd med tyg som "ytterskal". Borde det då inte gå att hitta ngn tygfärg som är väääldigt vattenfast och kan appliseras på ett enkelt sätt (alltså inte 1 sek torktid eller 1veckas torktid). Jag antar att använda ett annat tyg som limmas på inte är så bra eftersom limmet måste vara starkt nog och då fräter det sönder hjälmen??
Any1?

spraya hjälm
man kan ju iofs köpa montana black på andra ställen än highlights.. :P
men jag skulle seriöst ALDRIG spraya med dem. de är liksom gjorda för att käka sig in i betong och sitta kvar där.
pas bien

spraya hjälm
jag har spraya min med montana kans och det gick hur bra som hälst! bara måla på!
+ att dom inte alls är till för att käka in sig i betong..går att buffa med helt vanlig lacknafta tror jag om det skulle bli fel!!

Senast ändrad:
spraya hjälm
mickeoleblaze sa:
jag har spraya min med montana kans och det gick hur bra som hälst! bara måla på!
+ att dom inte alls är till för att käka in sig i betong..går att buffa med helt vanlig lacknafta tror jag om det skulle bli fel!!
Lacknafta på hjälm.. Herregud...

//H

spraya hjälm
Jag målade om min Protec hjälm förre vintern. Börja med att skydda insidan av hjälmen med tex "maskeringstape" och ta ut alla "lösa" delar. Sedan är det är bara spraya jämnt och fint från ett raltivt långt avstånd. Man bör nog spraya i runt 5 olika omgångar och låta färgen torka mellan varje. Sen kan det nog vara bra att använda typ "Klarlack" tror jag det heter, går iallfall att köpa på vilken färgaffär/byggvaruhus som helst.
Den ska man spraya i några lager ovanpå färgen, ska tydligen hålla bättre på det sättet. Men man får räkna med att man får upprepa hela prossesen efter en tid då färgen givetsvis slits ut. Om man får för sig att sätta på stickers på hjälmen bör man vara ganska säker på att man verkligen vill ha dom, färgen kan nämligen ha en tendens att följa med av när man sliter av dom.

Lycka till!

spraya hjälm
Jag modifierade min hjälm inför denna säsong, har en RED skycap blank svart. Tyckte inte den var jätte snygg, då huvudet såg väldigt stort ut. Hade haft den i ca ett år, och den hade tagit lite skit så jag tänkte testa. Jag köpte två sprayfärger en mattsvart och en blank guld. Jag frågade självklart i affären om dom trodde det skulle försämra kvalitén på hjälmen, men dom sa att det inte skulle göra det. (köpte speciella burkar). Jag målade iaf ytterskalet med den matta svarta, blev väldigt snyggt. Gjorde det i 4 omgångar. Sen målade jag ventilerna och lufthålen (har nät i lufthålen) i den guldiga. Körde med hjälmen 2 veckor när jag var i alperna i julas och det var inga problem, tog ett par rejäla smällar med den men kände inte att den hade försämrats ( det kan man ju iofs inte veta förrens, man tar den sista smällen och hjälmen spricker mittitu)

Har inga problem med att sätta klistermärken på den, Iaf dom de är något mindre så man inte behöver "böja" dom så mycket. Fast det problemet hade jag redan innan.

Ska posta bilder på den om någon vill ha så fort jag får tid.

spraya hjälm
Är medveten om att denna tråden har några månader på nacken men jag tycker inte att det är värt att skapa en ny tråd för min frågeställning.

Har en Sweet-hjälm som jag har tröttnat på och funderar på att spraya. Tror ni att hjälmen kommer försvagas av det? På Sweet's hemsida står det att hjälmen är gjord av "Carbon fiber Reinforced Composite/High impact ABS shell". Känns som att det är lite tåligare än plast?

Tillbaka
Topp