Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Jag har hört talas om sådana där sprickor som kan uppstå...
Har igentligen ingen aning om vad det är ...
så kan någon vara snäll att Berätta vad det är, hur det bildas, och om det e farligt,,,,
Menar du glaciärsprickor? I sådana fall är det farligt.
En glaciär är en stor tjock is som bildats av snö som packats från varje års snöfall. Dessa glaciärer rör och sprickor kan uppstå.
Om du menar sprickor på skidor så är det jättefarligt, om skidan spricker mitt i ett brant parti av en lift så kan du ramla och glida nerför backen och bli spettad av nåns stav eller bli överkörd av några nyslipadde stålkanter. Så kolla efter sprickor varje gång du ska åka på dina skidor.
Jag brukar få sprickor i mina finger toppar när jag avnvänder skidhandskar för ofta ( typ hela vinter). Sen så kan man få sprickor i ramen på sin cykel om man plågar den för mycket eller sprickor i sina stålkanter på skidor eller bräda när man railar. Man kan även få sprickor i husväggen för att marken sätter sej. Srickor i marken kan även förekomma när det e jordbävning.
Sprickorna finns där hela tiden och använder du bara skydd är det inget som ska hända dig, alla tjejer föds med sånna de är ingenting farligt tvärrt om, de kan faktiskt vara mycket trevliga om du har tur kanske du får se en nån gång
Ja! det är farligt att hamna i en glaciärspricka. Det är bra om du åker med någon mer erfaren när du åker på en glaciär så att du inte hamnar fel. För under snön finns det otrevliga hål, sprickor som du lätt kan hamna i och då kanske du åkt ditt sista åk.
Nu tycker jag ni är taskiga , personen är ju tolv och ställer faktiskt en seriös fråga . Glaciärsprickor är farliga men du lär inte behöva oroa dig för såna om du inte ska ner till alperna och åka mycket offpist på glaciär utanför avspärrningar och utan guide. Något som verkar osannolikt men ändå.
(tänk om så spydiga svar Kunde ploppa upp i lite andra topics istället)