Spruckna stålkanter

Lima70

Ny medlem
Spruckna stålkanter
Hej.

Köpte för ett tag sedan ett par begagnade twintipskidor till sonen... Jag såg inte först att stålkanterna spruckit på några ställen.. När jag upptäckte det var det försent att låta affären gå tillbaka. Nu är min fråga - om det har någon betydelse att stålkanterna spruckit?? Kan man laga dem isf??

Skidorna är ett par Salomon Shogun 140 cm..

Upptäckte också att bindningarna inte var hela .. Så det var en dålig affär.. :( men sonen vill gärna att vi ska försöka fixa dem ... Men innan vi gör något så vill jag veta om det är värt besväret.. Vilka bindningar ska vi satsa på isf.. Känns som man inte vill lägga ned så mycket pengar på dem..

Hälsningar

Spruckna stålkanter
Toppentack för svar... Har kollat och det verkar ju inte vara omöjligt att laga stålkanterna så skidorna håller ett tag till iallafall under förutsättning att jag hittar ett par bindningar..

De nuvarande bindningarna är av märket Salomon LZ7.. Lär inte bli så lätt att hitta begagnade bindningar som går i samma monteringshål?? Kan man ta reda nånstans på vilka bindningar som går i samma hål?? Har du möjligen tips på vart man kan hitta begagnade bindningar till bra pris??

Mvh

Spruckna stålkanter
Hej.
Det funkar med lite olika Salomon/atomic bindningar.
Salomon NL7 om det är en junior, annars nl10/ffg10 med flera som ligger i samma hålbild som quadx-bindningarna gör. Ca 600-700:- för en ny sådan bindning, kanske billigare nu på reor som startar.

Lima70 sa:
Toppentack för svar... Har kollat och det verkar ju inte vara omöjligt att laga stålkanterna så skidorna håller ett tag till iallafall under förutsättning att jag hittar ett par bindningar..

De nuvarande bindningarna är av märket Salomon LZ7.. Lär inte bli så lätt att hitta begagnade bindningar som går i samma monteringshål?? Kan man ta reda nånstans på vilka bindningar som går i samma hål?? Har du möjligen tips på vart man kan hitta begagnade bindningar till bra pris??

Mvh

Spruckna stålkanter
Är det bara så att stålkanten har gått av, men inte påverkats i sitt läge är det inga problem. Det händer ofta på lite äldre skidor, speciellt sådana som är mjuka och åks av lite tyngre personer, eller skidor som har slipats många gånger. Så länge det inte delaminerar kring skadan så gör det inget och det är ingen idé att börja mecka heller. Skidorna kommer att hålla tills de är för små till sonen med största sannolikhet. Men det kan vara bra att kolla efter delamineringar och täta dom med långsamthärdande (minst 6 timmar) epoxy om det börjar dyka upp tendenser till släpp.

Angående bindning är det inga problem. Det är inga problem att hitta för någon hundring eller två. Ta en sväng till nån Myrornabutik och kolla efter nåt skapligt fräscht med DIN som går upp till 10, eller ta en runda på Blocket. Jag behövde fem sekunder för att hitta nedanstående. I princip gratis, fräscha, lagom fjäder och passar i samma hål:
http://www.blocket.se/stockholm/Skidor__pjaxor__skridskor__hjalm__babypulka_51553855.htm?ca=18&w=3

Eller PM:a mig så kan jag rota lite i min bindningslåda och se om jag har något som funkar.

Tillbaka
Topp