Coola idéer men jag tror inte det blir så bra, för man kan få problem med mer än bara fötterna om man har dåliga skor, eller ännu värre helskumma sulor...
Ökar inte fogskum ganska rejält i volym? För detta skulle minst sagt kunna bli ganska obekvämt om din fot sitter fast och det börjar expandera.
Pappa jobbar på ortopeden och gör inlägg bland annat. Jag har själv sommarjobbat där för ett tag sen så även om jag inte är utbildad så har jag lite praktisk erfarenhet av tillverknings processen.
Ett stort problem blir att hitta bra material och få sulan rätt. Jag har några par själva dock inget till pjäxorna utan bara till vanliga skor i lite olika former. Ett stort problem är att få ett material med rätt hårdhet och dämpning och som samtidigt inte leder bort massa värme eller blir blött så du fryser direkt. Detta begränsar tillgången ganska drastiskt om du nu skulle få en bra form att gjuta efter vilket inte är helt lätt.
Sulor är faktisk en av dom sakerna som är värda att betala för, är något fel så kan problemet gå vidare uppåt till fotled, knä och höft. Känner dom som haft problem och fått massor av olika kurer av läkare och sen hittat någon vettig läkare som skickade dom till ortopeden och därefter så har deras problem försvunnit med hjälp av bra skor + sula. Visst detta är inte alltid en lösning, långt ifrån, men det är något som är värt att tänka på för många tänker inte på att skorna påverkar mer än bara fötterna.
Mitt enkla tips är DON'T, sannolikheten att det blir bra är enligt mig relativt liten och sen finns det risk att du kan orsaka mer skada än nytta. Gå till någon som vet vad dom gör, jag har sett vissa saker från sportaffärer och det är inte alltid dom har koll. Jag säger inte att alla sportaffärer har dåliga saker men det är långt ifrån deras speciallitet och dom har inte mycket utbildning för det. Om du har möjlighet gå till en riktig ortoped för dom har större erfarenhet av anatomin och hur sulor m.m påverkar leder, för att inte nämna utrustningen.