Spruta fogskum i pjäxorna

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Slita ur originalsulan, spruta ned ett täckande lager fogskum... ner med sulan på det och spänna fast foten tills det torkat. Voila, en hemmagjord formgjuten sula?

alternativ 2
blanda gipsblandning, hälla i en plåt och klampa ner med fossingarna, fogskumma avtrycken och använd sen som press när du gjuter dina egna sulor, men vad ska jag använda för material... frigolit?

Jag har alltså inte kommit så långt i mina planeringar...

men vad tror ni om att bara lägga sulan direkt på lite utsmetat fogskum på typ en tidningspapper och sen skära loss fogskummet + sulan därifrån och trycka ned i pjäxan?

i've a stroke of its mane it turns into a plane and then it turns back again when you tug on its winky!

Terra dig fram själv. Tvekar på att någon annan här har erfarenheter. Du kan ju tala om utifall det funkade eller ej sen.

felix, du är kanske den sjukaste jag vet på freeride. du är en sann visionär.
jag önskar dig all lycka med ditt projekt. :)

Coola idéer men jag tror inte det blir så bra, för man kan få problem med mer än bara fötterna om man har dåliga skor, eller ännu värre helskumma sulor...
Ökar inte fogskum ganska rejält i volym? För detta skulle minst sagt kunna bli ganska obekvämt om din fot sitter fast och det börjar expandera.

Pappa jobbar på ortopeden och gör inlägg bland annat. Jag har själv sommarjobbat där för ett tag sen så även om jag inte är utbildad så har jag lite praktisk erfarenhet av tillverknings processen.

Ett stort problem blir att hitta bra material och få sulan rätt. Jag har några par själva dock inget till pjäxorna utan bara till vanliga skor i lite olika former. Ett stort problem är att få ett material med rätt hårdhet och dämpning och som samtidigt inte leder bort massa värme eller blir blött så du fryser direkt. Detta begränsar tillgången ganska drastiskt om du nu skulle få en bra form att gjuta efter vilket inte är helt lätt.

Sulor är faktisk en av dom sakerna som är värda att betala för, är något fel så kan problemet gå vidare uppåt till fotled, knä och höft. Känner dom som haft problem och fått massor av olika kurer av läkare och sen hittat någon vettig läkare som skickade dom till ortopeden och därefter så har deras problem försvunnit med hjälp av bra skor + sula. Visst detta är inte alltid en lösning, långt ifrån, men det är något som är värt att tänka på för många tänker inte på att skorna påverkar mer än bara fötterna.

Mitt enkla tips är DON'T, sannolikheten att det blir bra är enligt mig relativt liten och sen finns det risk att du kan orsaka mer skada än nytta. Gå till någon som vet vad dom gör, jag har sett vissa saker från sportaffärer och det är inte alltid dom har koll. Jag säger inte att alla sportaffärer har dåliga saker men det är långt ifrån deras speciallitet och dom har inte mycket utbildning för det. Om du har möjlighet gå till en riktig ortoped för dom har större erfarenhet av anatomin och hur sulor m.m påverkar leder, för att inte nämna utrustningen.

Tack för ditt svar och du har helt rätt, kunde blivit fast för alltid i mina pjäxor om du inte påminde mig om att fogskum sväller rätt bra. Blir antagligen ett par riktigt gjorda sulor i mina nya pjäxor, men är fortfarande sugen på att testa hemmagjort i dom gamla.

Fogskum känns inte aktuellt eftersom det inte är speciellt hållbart. Foten trycker ganska hårt på sulorna och det blir förmodligen bara smulor kvar. Jag har dock inte testat detta så jag reserverar mig för eventuella missbedömningar.

Jag vet att när jag gjorde formgjutna sulor på OT-center i Danderyd fick jag ställa mig med båda fötterna på någon oasisliknande platta som var 5-10 cm hög. (Oasis är någonting man bland annat sätter konstgjorda blommor i.) Googla på oasis för blommor så hajar du säkert. När oasisen utsätts för tryck sammanpressas den och tar form av föremålet (i detta fall en fot) som trycks emot. Det kan vara värt att kolla upp, men det känns som en svår sak att formgjuta ett par egna sulor.

Kanske kan säga att mina gips modeller är gjorda genom att först sätta foten i "rosa oasis" form och sen fylla upp med gips (+ slipning m.m som efterarbete). Den rosa är mjukare än vanlig och gjord för att få realistiska avtryck. Notera att man inte ska stå i dom för då blir det bara platt och foten ser typ "utjäst" ut.

Mina gjordes genom att jag satt på en bänk och ortopeden tryckte ned foten så den fick rätt belastning för att få en bra form av foten. Målet är ju att få med hålfotens form och denna ändrar utseende en hel del om man står platt, samma gäller med hälen. Jag testade självklart att bara stå på några andra bitar och det såg verkligen inte likt ut...

Felix är Freerides mest innovativa entrepreneur. Skidmärket dods (tror jag det hette) var en stor succé. Ska bli spännande att se vart detta leder!

Gör det inte. Jag själv har haftproblem med både knän och axlar. Och allt löste sig med ett par riktiga sulor. Om man misslyckas kan man få ont istället för att det skulle göra nytta.
Och btw,

Ohhhh thats dirty!

Senast ändrad:
Kanske dags att skippa Amazing horse nu och hålla er till ämnet? :)

Och fogskum...håller väl inte så fasligt bra? Därtill vet jag inte om fogskum är så särskilt bra för hälsan, i det här fallet fötterna?

Fogskummet ligger väl ändå inte rakt mot fötterna, jag har ju en sula emellan och sockar på fötterna. Om du tänker vid tillverkningsprocessen kan jag alltid ta på en plastpåse för att skydda fossingarna.

Har blomoasis också ifall jag vill göra en form i det, men vet inte riktigt vad jag skulle fylla med sen för att skapa själva "sulan", kanske silikon? Har i alla fall plockat fram lite fogskum nu så ska försöka mig på det här imorgon om jag hinner...

Senast redigerad av en moderator:
Jag vet inte hur väl du känner materialet "fogskum" men ja tror verkligen inte de lämpar sig för sul-tillverkning. När det väl stelnat blir det ju iofs lagom hårt och så långt är de väl bra men så fort du står på skummet eller trycker till det så deformerar det sig ju och fjädrar så att säga inte tillbaka. tror de kallas plastiskt(?), motsatsen till elastiskt. Jag tror iaf de skulle sluta med att sulan är platt och smulig..

Senast ändrad:
Felix: är inte så enkelt som att sulan bara ska forma sig efter foten.

Sulan är ett verktyg för att få foten i rätt läge. En bootfitter ser till att sulan får de egenskaperna.

Nojlas sa:
Felix: är inte så enkelt som att sulan bara ska forma sig efter foten.

Sulan är ett verktyg för att få foten i rätt läge. En bootfitter ser till att sulan får de egenskaperna.
I mina pjäxor är det så enkelt.

hehe lite kul att stöta på en sån här tråd på freeride. har ett par ganska gamla Dolmite pjuckar som är sköna, bara det att jag tyckte dom va för hårda, så jag tog ett par flipflops som låg å skräpade i garaget och slipade ner dom så dom passade fint i pjäxan. hur sköna som hällst nu och flipfpopsen formar ju sig efter foten så det blir ju bara bättre :D

Tillbaka
Topp