SPS el Friluftsfrämjandet??

Genis

Ny medlem
kan börja med en kort historia om mig själv.... jag har precis tagit studenten, TJOHO, och ska till vinter upp o säsonga som skidlärare. Har gått SPS intro kursen nu och till vintern tänkte jag bygga på med nästa steg. Frågan lyder: ska man gå SPS eller Friluftsfrämjandet? Har om ngt/ngr åt tänkt försöka jobba utomlands, har hört att det ska vara bättre att gå SPS i så fall, stämmer detta? Om ngn jobbat som skidlärare skulle jag bli tacksam för ngr visdomsord och tipps.

På de kurser (SPS) som jag har gått har det även funnits med folk som kommit från främjandet,där har kunskapsnivån varit snäppet lägre på de från främjandet men av naturliga skäl. Många som kommer från främjandet jobbar helger i hemmabacken och får inte riktigt lika många åkdagar som de från SPS som ofta har jobb i en skidskola redan. Mina erfarenheter kan ju vara en ren tillfällighet men jag hade nog satsat på SPS igen. Nu rörde jag till det lite men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Lycka till

Tjena!

Jag gick friluftsfrämjandets intro och grundkurs i vintras. På grundkursen som gick i Stöten hade vi en kanon ledare. Matilda Hellman heter hon och om hon har samma kurs i år rekomenderar jag verkligen den... Eftersom jag har gått friluftsfrämjandets kurser har jag hört att SPS och friluftsfrämjandets kurser i stort sett de samma. Skilnaden tror jag är att SPS har längre kurser, alltså fler timmar/dagar. Men innehållet och genomgångarna är de samma, bara att man får mer tid att träna på SPS kurser. Rätta mig om jag har fel!

Jag är själv intresserad av att gå Steg 1 kursen. Någon som vet vad SPS respektive friluftsfrämjandets Steg 1 kurs kostar och när på säsongen den liger?

Jag tycker du ska gå SPS kurs, du har ju gått intron där så varför inte fortsätta på samma spår. Men som sagt, ta reda på vem som håller i Friluftsfräljandets grundkurs...

SPS hemsida är www.bliskidlarare.nu, där kan du gå in o kolla alla kurser. Datum mm för denna säsong kommer i augusti. Förra året låg steg ett runt den 4e jan (tror jag) o höll på i nästan två veckor, det är den längsta o mest krävande av deras kurser. själva kursavgiften låg runt sex sju tusen, den tillkom boende, mat o liftkort.

Främjandets kurser vet jag inte. Någon som vet?

Jag har betalat runt 2&5 för de kurser jag gått för friluftsfrämjandet, men där är det olika beroende av hur mycket ens lokalavdelning betalar. Sen brukar det funka som att man "jobbar av" kursavgiften, så tillslut står man på 0 :-
Hoppas det var svar på din fråga Genis?

Kolla med arbetsförmedlingen om dom betalar kursen.
Fick min betald med boende och liftkort.
Enda kravet var att man skulle ha arbete i viss tid efter
avslutad kurs.

Jag menade att jag haft grupper för friluftsfrämjandet under vintrarna, och den lön jag får från dem heter att jag får tillbaka pengar för kursavgift som jag lagt ut själv.
De kurser jag varit på har varit kanon! Härliga människor, både ledare och deltagare. Å andra sidan kan jag ju inte heller uttala mig och jämföra med SPS eftersom jag aldrig varit i kontakt med dem.

Ha själv gått Frilutfsfrämjandets Intro och Grundkurs. VAd jag fått erfara är att friluftsfrämjandet är billigare. I SPS ingår även mer än skidåkning i utbildningen liter mer om hur en skidanläggning fungerar. SPS är oftast lite dyrare.

Friluftsfrämjandets kurser startar olika tider på året beror på vilken del av Sverige det är som har utbildningen du kan tillexempel gå Stockholms utbildning om du bor i Malmö och så vidare. Därför rätt lätt att hitta ett tillfälle som passar.

Angånde återbetalning: Om man jobbar för sin lokalutbildning som man utbildat sig med får man tillbaka en summa av kursavgiften som en del av den annars så låga lönen. Beronde på avdelningens ekonomi kan denna summa verkligen variera från avdelning till avdelning. Prata med din grenledare inom din lokalavdelningen.

Till hösten börjar jag plugga på SCOTT i Orsa. Skidlärar och Turismutbildning som betalas av din hemkommun. Du får betala för ditt eget levende men annars är det alltså hemkommunen som stor för omkostnaderna, än så länge är de skyldiga att betala om du kommit in men detta kommer troligtvis tyvärr att ändrats inom en snar framtid. UTbildningen är på 3 terminer och SPS står för skidutbildningen. Enbart skidutbildningen kan du gå i ÅRE som tidigare skrivits om i denna tråd.

Har sjalv gatt SCOTT, Svenska Turism- & Skidlararutbildningen i Orsa. De kurserna holl SPS i och de tyckte jag var riktigt bra. Jag har fatt for mig att SPS har fler instruktorer och jag vet att deras kurser ar dyrare och lite langre.

Oavsett vilket av de du valjer sa kan du ju ga upp pa examen med bada, vilket kan vara bra att ha om man ska jobba utomlands, men det kravs inte.

Eftersom du har borjat med SPS tycker jag du ska fortsatta med det. Eller sa provar du Framjandet och sa kan du jamfora sjalv och sen se vilka du vill fortsatta med.

/Andreas

Tillbaka
Topp