St Anton 08/09

baltzarlundgren

Ny medlem
St Anton 08/09
Hejhej!

Dags för vintersäsong, äntligen :)

Vi är 4 st killar från Helsingborg (19-20år) som planerar att åka ner till St Anton i mitten av November till början av Maj. Som ALLA andra letar vi såklart efter boende där nere, vi söker för fullt. Vi är jättesugna på att dela ett större boende med andra eller bara +1-3. Vadsomhelst i princip, förutom en kall parkbänk under en ensam gatulykta går bra ;)

Vore kul om det blev lite variation i boendet med kvinnor istället för 8 killar som lever rövare.. haha. Dock inte nödvändigt :P

Alla 4 jobbar och lägger undan pengar innan vi åker så vi slipper jobba alla veckans 7 dagar för att få ut så mycket av skid dagarna som möjligt!

Vi alla är väldigt easygoing people, älskar att åka skidor/bräda, festa och bara njuta av alp-vädret! Hör gärna av er om ni har något på gång eller har intresse av att dela något så sätter vi igång direkt och söker tillsammans.

Ni kan höra av er till min gästbok eller direkt till min email: baltzar.lundgren@hotmail.com.

St Anton 08/09
vi är två stycken killar som också letar boende, vi vet att vi inte har råd o bo själva, så vi kanske kan slå ihop oss, men hur länge hade ni tänkt o vara där?
och hade ni tänkt att jobba o sånt med?

ha de gött

oscar

St Anton 08/09
heey! jag och min pojkvän tänkte dra till st anton och skulle också behöva ett gäng att bo med..har ni någotpå gång och vad kostar det ungefär? vi tänkte också jobba ihop pengar nu innan men åker nog inte ner förrän januari, för sent?

St Anton 08/09
Hallå hallå! Ursäkta att jag ger svar lite sent, varit mycket jobb på sistone.

Vi åker ner tidigt i December och stannar till 1 Maj +/- 1 vecka.
Vi håller på för fullt och jobbar ihop så mycket vi kan innan för att kunna ha den extra friheten att åka lite extra.

Vi hör av oss så fort vi fått vårt boende kirrat, möjligt att 1 eller 2 platser kommer finnas över till sökande.

Ciao!

St Anton 08/09
Jag och en polare från gbg skall ner någon tidigt december sent november, hör av er om ni har platser över. Ciao ;)

St Anton 08/09
ja det vore schysst om du hörde av dig om ni hittar något för det går segt fram här, men vi letar också...min mail är a_svanling@hotmail.com...

St Anton 08/09
Vi är två killar från göteborg som är väldigt intresserade av att hitta ett kollektivt boende.Samma åldrar som er och samma mål med säsongningen, perfect match.. hör av er

St Anton 08/09
kan bara ge ett tips om man vill. Jag jobbade som skidlärare i St Anton förra året, ska nog göra det i år igen. Man går en utbildning på 10 dagar på TYSKA, jag kunde ingen tyska innan men jag lyckades ändå med hjälp från lite olika håll, men är man sugen på det jobbet och kan tyska så är det ett alternativ.

Skidskolan ordnar boende till priset av 3 E per dag, det drar de på lönen som är ca 850 E i månaden.

Fördelen med jobbet är att stå på skidorna hela dagarna, nackdelen är att du missar rätt mkt puderåkning...
Vi ses på krazy :)

St Anton 08/09
tjenna vi är 2 killar (Fredrik och Henrik) i samma ålder och med samma intressen, vi är från Göteborg och har tänkt åka ner i vinter vi skulle nog passa riktigt bra ihop. en anledning till att vi skulle passa bra i hop är att jag tog mitt körkort i just Helsingborg!
Hör gärna av er om ni är intreserade av oss!!
//Fredrik Sundqvist och Henrik Svensson

St Anton 08/09
tjenna vi är 2 killar (Fredrik och Henrik) i samma ålder och med samma intressen, vi är från Göteborg och har tänkt åka ner i vinter vi skulle nog passa riktigt bra ihop. en anledning till att vi skulle passa bra i hop är att jag tog mitt körkort i just Helsingborg!
Hör gärna av er om ni är intreserade av oss!!
//Fredrik Sundqvist och Henrik Svensson

St Anton 08/09
hejsan. vi är två tjejer som är väldigt intresserade av att dela boende. jag addar dej på msn så kan vi prata mer där. kram anna o sophia

St Anton 08/09
hej! jag och en kompis funderar på att säsonga i st anton nu i vinter.. är det nån som har några bra tips ang boende och jobb.. funkar det att bara sticka dit och hitta boende och jobb på plats eller bör man kolla upp sånt innan? /helena

St Anton 08/09
Heelenaa:

Det är vad man själv tycker är lättast. Jag vet personligen att besked om lägenheter/jobb är få när man endast skickar ett mail eller ringer ner, oftast är det först när arbetsgivaren eller hyresrättsägaren ser en som jobb/tak över huvudet ges.

Dock så finns det såklart många som ordnar sånt redan i förväg, men det är väldigt svårt iom ingen riktigt har koll på när säsongnen börjar eftersom det skiftar från år till år.

Jag personligen skall åka ner (med 3 andra) och fixa jobb & boende väl jag kommer ner. Jag har suttit allt för många timmar/dagar och letat efter boende(n) som antingen inte finns tillgängliga, kostar överdrivet mycket eller som ligger mil utanför St Anton. Just jobb fungerar faktiskt som hemma i Sverige oftast (notera oftast). Du måste visa dig för att få det helt enkelt. Enklare än så blir det nog inte ;)

Ses i snön! :)

St Anton 08/09
Hey! Jag e ensam tjej från malmötrakterna som ska dra ner för att söka jobb o boende på plats! Leva livet : ) Some news? O sugna på att dela på lite plats? : )
Hör av dig isf!
/ Matilda

St Anton 08/09
tack för svaret! har dock några fler jag jag skulle vilja få besvarade av någon som vet.
vad kostar ett liftkort för en hel säsong ungefär? och har de som jobbar där nere några förmåner med liftkort tillexempel?..
sen undrar jag också vad boende brukar gå på ungefär? och vad lönerna inom hotell och restaurang branshen ungefär ligger på, går det att jämföra med de svenska avtalen?
tack för svar!
/helena

St Anton 08/09
Ett liftkort kostar runt 6000:- skulle jag tro. Självklart medföljer vissa förmåner med jobbet, men troligen bara i samma branch inte på skidorten överlag. Jobbar du med liftsystemen så får du säkerligen reducerat pris.
Boende beror helt och hållet på var det ligger, storlek, utrustning etc. Jag och mina 3 kompisar (en av dem har startat denna tråden) ska försöka hitta en 4rums lägenhet och räknar med att det kommer kosta MINST 3-4000 per person/månad. Vilket innebär att en hyfsad 4per lägenhet ligger minst på 12'000Kr/mån. Sifforna är självklart inte exakta, men vad jag läst och hört ligger det där omkring. Tips, spara pengar innan du kommer ner.. en del kräven 3 månader förbetalning som en viss garanti för att man stannar hela säsongen.

Om boende ingår i jobbet kan jag tänka mig att lönen ligger på 6'000Kr/mån. Utan boende genom jobb runt 10'000Kr/mån, men som tidigare sagt är siffrorna inte exakta. Tvivlar starkt på att företagarna går efter svenska fackets avtal??! :) Lönen är ofta mycket sämre än hemma. Åter igen, SPARA!

kontakta st anton turistbyrå för information, dem hjälper till med det mesta.
Hoppas något är till hjälp! Ses i dimman!

St Anton 08/09
russell sa:
Ett liftkort kostar runt 6000:- skulle jag tro. Självklart medföljer vissa förmåner med jobbet, men troligen bara i samma branch inte på skidorten överlag. Jobbar du med liftsystemen så får du säkerligen reducerat pris.
Boende beror helt och hållet på var det ligger, storlek, utrustning etc. Jag och mina 3 kompisar (en av dem har startat denna tråden) ska försöka hitta en 4rums lägenhet och räknar med att det kommer kosta MINST 3-4000 per person/månad. Vilket innebär att en hyfsad 4per lägenhet ligger minst på 12'000Kr/mån. Sifforna är självklart inte exakta, men vad jag läst och hört ligger det där omkring. Tips, spara pengar innan du kommer ner.. en del kräven 3 månader förbetalning som en viss garanti för att man stannar hela säsongen.

Om boende ingår i jobbet kan jag tänka mig att lönen ligger på 6'000Kr/mån. Utan boende genom jobb runt 10'000Kr/mån, men som tidigare sagt är siffrorna inte exakta. Tvivlar starkt på att företagarna går efter svenska fackets avtal??! :) Lönen är ofta mycket sämre än hemma. Åter igen, SPARA!

kontakta st anton turistbyrå för information, dem hjälper till med det mesta.
Hoppas något är till hjälp! Ses i dimman!
Hittar ni en 4:a rums lägenhet i st anton för 12000 i månaden så blir jag imponerad, ni får snarare ett rum med 4 sängar och kokvrå för det priset. Räkna med en kostnad på 15€/natt och person och uppåt för en sängplats, att få ett eget rum får ni nog ränka med det dubbla. Petneu är lite billigare, men under 10€ per person ser jag som omöjligt även där för en sängplats. I St Anton betalas allt boende per person och natt.

Lönerna i St Anton är inte alls så dålig, men de vill att man jobbar heltid, vilket inte är så intressant som sässongare, Med heltid ingår ofta boende, mat och liftkort för halva priset vilket minskar utgifterna markant.

Edit: Jag o några polare betalade 100€/natt (~25000kr/månad, 5 sängplatser) för en 3:a med litet kök i st anton för 6 år sedan, priserna lär inte ha sjunkit sen dess.

Senast ändrad:
St Anton 08/09
russell sa:
Jobbar du 30h+ i minst 90 dagar så får du tillbaka 50% av liftkortet, förra året var det ca 340e. Det gäller ALLA oavsätt vart man jobbar.
Jobbar du åt liftsystemet, vilket jag inte vet någon som gjort, eller på resturanger på berget så får du lifkortet gratis.

Det är DYRT att bo i St Anton, precis som Jesper säger.

Senast ändrad:
St Anton 08/09
Tänkte jobba ihop hyran för fem månader + liftkortet + lite utrustning hemma. Runt 35 000 i runda slängar. Sedan jobba ihop resten av kostnaderna där nere. D.v.s. runt 30 000 på 5 månader = 6000 i månaden. Det blir ju kring en 3 - 4 timmar arbete per dag. Hm, får se om min idé håller.

St Anton 08/09
Nosskire sa:
Oj... Ska du bränna 65 000 på en säsong!? Ja j*vlar. Jag levde lyx och gjorde av med 45 000 :D
då måste du ha bott i pettneu!?! min säsong 06/07 gjorde jag av med typ 70k. och då kunde jag har gjort av med betydligt mer..
ska man inte jobba så kan jag rekommendera att ha med minst 60k..

St Anton 08/09
Här har ni ett levande bevis på att det kan bli dyrt i St. Anton!
Brände runt 90 000:- på förra säsongen, bodde då fan till och med i Jacob. Men se till att hålla er ifrån den korrupta polisen och ta ett eftermiddags jobb så ska ni nog komma undan betydligt billigare!

Lyssna på Jesper Am Arlberg, han sitter på rutinen!

Tillbaka
Topp