Tjena var i Ischgl halva förra säsongen och kan ge lite info. Vi var 8 pers som delade på två lägenheter 3km utanför Ischgl (ebene). De lägenheterna är nog bland de frächaste jag har hört talas om när det gäller säsongsboende. Dock låg de som sagt en bit utanför, så man var tvungen att bussen eller vandra 30min in till stan. Bussarna går ofta på morgonen och runt kl 4, annars en gång i timmen. Man kan inte lita på bussarna, ibland kommer de 10 minuter för tidigt, ibland tio minuter för sent och ibland inte alls.
När det gäller jobb så är det inga större problem att hitta. På ischgls hemsidan (den tyska versionen) finns en jobbbörs med lediga jobb annars kan man gå runt och knacka dörr, jag fick jobb första dagen. De flesta jobb är 6dagars jobb 8-9 timmar om dagen men det går att hitta mindre. Nästan alltid ingår mat och boende och lönen ligger på 1000-1300 euro. Till skillnad från andra orter (st.anton bla) är det inte bummare som jobbar över allt utan snarare östtyskar som kommit dit för att tjäna pengar. På mina två månader i Ischgl hann jag träffa sex andra bummare samt sju guider så vill ni ut och festa med svenskar så är ni lite fel ute.
Liftkortet kostar 600 euro men om man jobbar så får man det för 190 euro. Förmodligen kan ni ta ett jobb för intyget och sedan aldrig gå dit. Liftkortet gäller bara i Ischgl, alltså inte Kappl, Galür eller See. Med liftkortet åker ni annars gratis på bussarna som går hela vägen till Landeck.
När det gäller utelivet så är det som sagt begränsat med svenska bummare så man får antingen dra ut med tyskarna eller hänga med turisterna. Det finns tre riktiga uteställen (Trofana arena, post och pacha) dessa är riktigt flashiga nattklubbar som har öppet till kl 7. På Arena spelar ofta ganska kända band bl.a. Global DJs när jag var där. Ölen på dessa ställen kostar 5-6 euro. Sen finns det en obegränsatd mängd hotellbarer och små pubar runt om i ischgl där man kan hitta öl för 3 euro.
Åkningen är som ni förmodligen läst riktigt bra. Det finns bra offpist intill backarna som det kan ta flera dagar innan det blir uppåkt. Sedan finns det ställen man behöver gå i 5 minuter till so håller sig orörda i veckor. Parken var ganska bra (jag har inte så mycket att referera till då jag inte åker park). I parken jobbade två svenskar så med lite tur kanske ni kan ta deras jobb den kommande säsongen.
Jag drog till Bad Gastein efter halva säsongen där jag trivdes mycket bättre. Boendet var sämre, backarna var sämre men man bodde inne i stan och man slapp prata tyska (vilket jag inte kan)
Om ni fortfarande är intresserade av ischgl kan ni höra av er så kan jag söka upp lite mer info åt er. Det jag har nu är att vi fick vårat boende från hotel solaria, nummret kan ni hitta på ischgls hemsida. Jag jobbade på trofana alm med två andra svenskar och ett tjugotal tyskar. Det var det stressigaste arbete jag någonsin varit med om. Burger King söker alltid folk men har riktigt dåliga arbetstider och värre chefer.