St. Anton eller Ischgl?

PlumM

Ny medlem
St. Anton eller Ischgl?
Har börjat planera för att åka till Österrike kring sportlovet, 2008. Har tänkt att vara nere cirkus två veckor.
Jag sitter och väger mellan alternativen; St. Anton eller Ischgl. Var först sugen på Ischgl men efter att ha märkt (på google) att det inte finns så stort utbut av boende började jag titta efter boende i St. Anton för att hitta det mest prisvärda.

Iallfall... Jag skulle vilja ha hjälp med lite olika saker.

1. Jag vill ha eran åsikt om de två områdena.
2. Om ni verkligen tycker att jag borde besöka ett annat område i Österrike får ni gärna ta upp det.
3. Tips på boende i eller kring St. Anton, t.ex. St. Jakob, har verkat som att det är billigare att bo där.. Om ni har samma uppfattning, fungerar det lika bra som att bo inne i St. Anton? Ni får gärna komma med tips om en lägenhet för fyra personer som är billig och ligger bra till. (Har hittat en del kring 60 euro per natt för en lägenhet i St. Jakob)
4. Samma sak som nr 3, men i Ischgl.
5. Om ni vet billigare flyg till innsbruck än 1200 kr vore kanon. Tvivlar dock på att ni gör : )

Tacksam för all hjälp!

/ Mattias

Ledsen för om vissa delar av texten är osammanhängande : /

Senast ändrad:
St. Anton eller Ischgl?
formulera ett bättre namn på tråden så man fattar va de handlar om.

har inte så mycket att säga om de olika ställena förutom att du inte gör fel i att åka till st. anton:) var där vintern 2006 och det var underbart. bra åkning. och ät på Funku Chicken, det är ett måste!

sök ävem i forumet om dom olika ställena.. vet att det finns väldigt mycke;)

Senast ändrad:
St. Anton eller Ischgl?
PlumM sa:
Även fast jag inte varit på ngt av ställena finns det väl lite saker som är allmänt känt om orterna.
St.Anton
Mkt säsongare & mkt pudhets.
Bra festande.

Ischgl
Sägs vara lite dyrt.
Snobbigt?
Bra skogsåkning
Inte samma puderhets som i Anton? Vilket medför att man lättare kan hitta orört.

St. Anton eller Ischgl?
5. Går att hitta nattåg direkt till St. Anton för 900 så slipper du transfern från innsbruck och behöver inte betala övervikt för skidorna. Är kanske inget alternativ om du bor alltför långt norrut,dom kör från Köpenhamn. Kolla www.db.de.

St. Anton eller Ischgl?
Har bara varit i Ischgl och det var helt fantastiskt. Inga liftköer, bra åkning, god mat mm. Hade kanske lite tur med snön. Hade inte snöat på flera veckor när jag kom dit men de första dagarna dumpade det ner. Hur som helst tycker jag att Ischgl är värt ett besök.

St. Anton eller Ischgl?
Tja, har också bara varit i Ischgl, men det är ett bra ställe för att hitta orört, eftersom det mest åker tyskar/österrikare där som inte vet vad en bredskida är! :P

men om du åker dit så se för fasen till att äta på den österrikiska deln av skidområdet!! för på den schweiziska sidan får du punga ut 9,6euro för en jävla gulaschsoppa!

St. Anton eller Ischgl?
Ischgl är riktigt bra. Som sagt så är det rika jetsetare som hatar nysnö vilket lämnar mkt orört. Billigt boende kan du hitta i Kappl, ca 25min med buss som kostar ngn euro. Åk till Ischgl!

St. Anton eller Ischgl?
St Anton är alltid mycket folk på sportlovs veckorna, så räkna med liftköer. Men paryt är alltid bra, framför allt onsdagar på Funky och stämningen i byn jämt kanon.
Beroende på vart man bor som sagt så kan d va billigast att ta flyget till Zurich och sedan tåger som tar ca 3 timmar. SAS kan man hitta resor för ca 600kr plus tåget som kostar ca 300kr.
Trevlig resa

St. Anton eller Ischgl?
CrashX sa:
PlumM sa:
Även fast jag inte varit på ngt av ställena finns det väl lite saker som är allmänt känt om orterna.
St.Anton
Mkt säsongare & mkt pudhets.
Bra festande.

Ischgl
Sägs vara lite dyrt.
Snobbigt?
Bra skogsåkning
Inte samma puderhets som i Anton? Vilket medför att man lättare kan hitta orört.
St.Anton
Mkt säsongare & mkt pudhets. ????????

När det hade dumpat en METER så var det väll 30 pers i kö? å i stuben var vi väll 10... Så puderhets är det ju inte... Visserkligen blir det uppåkt i mattun mm rätt fort men jag kunde åka en hel dag orört om jag ville även mellan pisterna.

Inget puderhets i st.anton med andra ord.

St. Anton eller Ischgl?
Har varit på båda ställena, dock var jag två när jag var i S:t Anton.

Ischgl däremot är hur bra som helst. Många sköna backar, härlig snö m.m. Min absoluta favorit alport, av dem jag varit på.

Byn är mysig och trevlig. Restauranger finns det inte överdrivet många av, men det duger.

Edit: Glömde att nämna liftarna i Ischgl. Dem allra flesta är toppmoderna!

Senast ändrad:
St. Anton eller Ischgl?
Oj Nosskire! Orört EN HEL DAG! Herregud så länge...

Ingen hike och orört minst två veckor efter snö är definitionen för "ej puderhets". Tycker jag. Helst orört tills det snöar igen.

När det gäller diskussionen mellan ovan nämnda orter tycker jag annars att det mesta har nämnts. Det är betydligt mer folk i Ischgl, jag skulle tro att det nästan handlar om en faktor tio faktiskt. Fem i alla fall. Det märks dock inte eftersom de allra flesta är tyskpuckon som ändå inte är ivägen för nån som helst kvalitetsåkning. Orten HAR dock ballat ur när det gäller expansion, speciellt liftbyggande. Det är så man häpnar varje gång man kommer dit nästan av alla nya 8-stolar och liknande. Liftkapaciteten är numera inget annat än helt galen helt enkelt - men det behövs också.

St Anton har ett helt annat klientel. Där huserar säkert istället 10x fler säkra åkare med blicken riktad mot utpisten. Det mesta bockas av samma dag som det klarnar upp efter snöfall. Det snöar lite mer i Anton också, helt klart. Arlberg får i ofta(st) mest snö av alla områden, sett till en hel vinter, i hela Alperna.

Spontant hade jag nog valt Ischgl för just en sportlovsvecka, för StAnton fylls på lite väl bra av svenskar under dessa veckor. Kolla för skråen bara så att det inte är den tyska karnevalsveckan/fasching samtidigt - då går Ischgl fetbort! (Sjuka mängder tyskar (som i sjuka))

St. Anton eller Ischgl?
Paznaun är namnet på dalen, Ischgl ligger i Paznauntal.

See, Kappl, Ischgl och längst upp Galtür - alla ligger i Paznauntal.

St. Anton eller Ischgl?
St anton är klockrent för dem som vill umgås med svenskar, festa mycket och åka fin puderåkning!
Det enda negativa med st anton som jag ser det är att många österrikare är riktigt jävliga, de ser bara pengar och drar sig inte för att blåsa folk.. vet t.ex. inte någon som fick tillbaka sin deposition för sin lägnehet efter denna säsongen. och polisen är sjukt kurrupt!! akta er för dem..

Tillbaka
Topp