St ANTON. Information tack

Sofiesahlen

Ny medlem
Hej!
Jag är en tjej som är 22 år och kommer ifrån Skåne. Jag har aldrig åkt skidor i hela mitt liv men det har varit min största dröm. I veckan får jag reda på om jag får ett jobb i St.Anton och då tänkte jag ta en säsong där nere för att jobba och lära mig åka skidor.

Jag är nu intresserad av hur St.Anton är? Mat, fest osv.
Ska man köpa skidorna där nere och vet någon hur det är med privata skidlärare?
Hur tar man sig ner till St.anton från Sverige på bästa sätt?
Lite allmäna frågor från en förvirrad tjej.

Ps: Någon som ska ner där nu i vinter? :)

Va i st anton förra säsongen, hade inte heller åkt speciellt mycket skidor innan men min kompis lärde mig åka så efter en vecka gick det rätt så bra :) svåra backar att börja i kanske men ger man sig fan på det så går det till slut!
Jag och en kompis köpte skidorna nere i st anton men hade pjäxorna med oss ner. Är rätt så billigt att köpa dom där nere plus att du får försäkring om något skulle hända så fixar dom nya till dig snabbt. och dom är super roliga som säljer dom! har du tur får du en och annan shot när du köper skidorna haha! vi fick provåka några skidor innan vi valde vilka vi tyckte passade oss bäst med :) är bara att bre på lite charm så fixar dom bästa priset till dig med!

Maten är typisk österrikisk! alltså räkna inte med någon sallad!! pommes, pizza å pasta är det som gäller typ, om man käkar ute.
Dom skulle riva funkys dvs där alla säsongare hängde efter säsongen va slut.. å bygga ett lyxhotell ist så det lär ju vara lite förändring från dom andra åren.. men annars är det sjukt roligt! scottys är bästa i byn där alla hängde å asgod mat! å såklart long island! MUMS haha! afterski är såklart moozervirt, Krazy, och taps som gäller!

min syster åkte å hälsade på mig och tror att hon betalade runt 1200 för 3 timmar skidskola å då hade hon aldrig stått på ett par skidor innan. men bästa sätt är nog att du har ett hum om hur du ska göra typ stanna å svänga så du slipper lägga massa pengar på det finns ju alltid barnbackar att börja med :)

Vi tog flyget till zurich kostade ca 700 för flygbiljett med pjäxor och alldeles för mycket övervikt från kastrup å sen tar man bara tåget från zurich till st anton ca 3 timmar från flygplatsen kostar typ 400 kr. enklaste är att köpa det på flygplatsen. att ta tåget är nästan dyrare plus att det tar sjukt mycket mindre tid att flyga och är inte lika jobbigt!

Vet inte om du har boende redan men annars är det bara att knacka dörr och fråga! kolla också på mailbox där alla jobb och platser i lägenheter dyker upp. och utnyttja dina kontakter du får! hittade seriöst bästa boendet och det kostade inte mig någonting alls! bodde precis vid huvudliften pga att jag hörde runt med folk :)

kom ihåg att om du måste åka till Landeck och registrera att du är i landet. kommer polisen får man böta några hundralappar.. eller så registrerar man sig inte och hoppas på tur :)

funderar nog på BG för mig detta året får se hur det blir :)

hoppas att du fick ut lite nytta av detta :)

Jag flög till Innsbruck via Genève och tog en transfertaxi därifrån. Gick på en tusing men så otroligt smidigt att bara slänga in allt i en taxi och så tog det inte mer än en timma. Skidorna skulle jag nog köpa hemma, var samma priser ungefär. Men köp någon bra fiolårsmodell så blir du garanterat nöjd.

Om du inte har boende så ska du försöka fixa något så fort som möjligt, annars får du förmodligen göra som jag och sova på gamla madrasser till slitna utemöbler för 10 euro per natt!

Flyg till Innsbruck eller Zurich är det som gäller. Från Innsbruck är det Taxi som gäller, kan kosta lite. Zurich så tar man tåg som tar ca: 3h o kostar runt 600sek tur o retur.

Går även att åka tåg från köpehamn till st.anton med något enstaka byte.

St.anton i sig är som tv programet "Magaluf" fast då det är i alpmiljö.

Vet inte riktigt hur utbudet av skidor är i södra sverige, men det finns bra många butiker i den där lilla staden. Så ska du köpa något rekommenderar jag att du köper något på plats. Dels för att du får bra tips från de som jobbar i butiken och jag har aldrig fått känslan att du blir blåst eller liknande. Om du ska köpa något snacka med Andy på Jennewein sport (huvudbutiken som ligger mellan Surfers Paradise och Rendl liften) och så hälsar du från Richie så kommer du få bra hjälp.

Gällande skidlärare så tycker jag nog det är mer värt att låta någon polare eller dylikt hjälpa dig först så att du får lära känna på balansen med mera och efter någon dag ta en skidlärare. Alt. så raggar du upp någon skidlärare på aprés ski.

Om du vill hitta annat folk som ska till St.anton kan du kolla i den här tråden:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=77463

Tack allesammans för tipsen! Låter riktigt bra! :)
Och Richie_Sthlm .. Haha ja att ragga upp en skidlärare låter mycket bättre än att hyra en. Kollade upp priserna!
Svinigt dyrt för så få timmar!

Det var påtänkt att dra ner till St.Anton i vinter, men behöver någon att bo med :P
Däremot så är jag skidinstruktör. Ska försöka hitta ett jobb där nere för att sysselsätta sig lite, plus att jag behöver timmarna :) Om vi ses där nere så kan vi säkert se till att få dig stående på ett par skidor då jag inte jobbar isf, Billigt är bra ;)

Senast ändrad:
Amen vad härligt! :) Ja, det känns som man beöhver någon att dela boende med. Om man drar ner tidigt så får man väl jobb och boende förhoppningsvis!! Åh jaa, det hade varit fan fantastiskt bra :) Behöver all hjälp jag kan få hahah. Haha ja verkligen!
När hade du tänkt att dra ner då?`=)

Ja, jag håller på att letar efter någon att dela boende och hänga med där nere just nu :) Det fixar sig alltid med jobb och boende, på ett eller annat sätt :) Det hade bara vart kul att hjälpa någon verkar så taggad som dig på skidor :D
Jag drar ner i mitten av december (lite sent kanske, men bättre än aldrig) och stannar till april.
Har du planerat något än då?

Snödjup

Tillbaka
Topp