St.Anton - Lite Svar från de allvetande veteranerna plz!

Johan_Stralfors

Ny medlem
Jag har läst ungefär 100 forum inlägg där folk frågar om Boende i St.Anton under säsongen 2002-2003 men jag (som har ungefär samma fråga att ställa) har ännu inte fått något ordentligt svar.
Med Allt folk här på freeride.nu måste det vara många som gjort en säsong i St.Anton. Så om man vill göra en säsong i St.Anton och ska åka ner mellan jul och nyår 2002.

Kan man styra upp boendet innan ?
(Alla tidigare forum inlägg har fått svaret "Åk ner tidigt i november och knacka dörr" en omöjlighet för mig)

Vart vänder man sig och framförallt hur mycket är en rimlig månadshyra för en lägenhet ? Betalar man hyra per lägenhet eller per person ?

Jag hade inte tänkt jobba något under säsongen, möjligtvis någon dag i veckan.

Kom igen nu alla grymma veteraner och svara på mina frågor.

Servus.

Veteran och veteran..en säsong iaf.

Allt om boende i den trevliga lilla byn kan du fråga på turistinformationen i St.Anton. Telefonnummret dit har jag inte men finns helt säkert på nummerupplysningen.
Ring och berätta att du vill ha ett säsongsboende så skickar alt faxar de listor på lediga rum/ lägenheter. När du sedan får papprena ringer du runt till alla och frågar om du kan få hyra. Himla smart.
Om du betalar hyra per lägenhet eller per person beror givetvis på om du bor själv el med flera. Antar att ni då delar på hyran.Det senare alternativet rekommenderas eftersom det är grymma priser därnere.

Lycka till..

tjenare! var en halv säsong i anton i år. jag och några polare bodde i petneu, ligger ca 6 km utanför anton. vi betalade ca 150 sch/natten. det är ca 100 skr. när en av polarna flyttade blev huran högre för mig och kompis nr 2, valigast är att man betalar per person och inte för hela lägenheten, men ni kan gör som oss och smyga in lite trevligt folk så blir hyran lägre. har ni bil med er ner så bo i petneu=billigare. men gör som anna skriver om du kommer ner sent, ring till turist infon. lycka till /Claes

Hej!
Du har valt ett av de ställen i alperna som är svårast att hitta boende på, tyvärr. Har varit där två säsonger och det är dörrknackning som gäller. Skall du åka ner efter jul så kan det nog vara en bra idé att börja söka efter boende redan nu. Fixa listor från turistförmedlingen på lägenheter som finns att hyra för en hel säsong och börja ringa! (Du kan maila turistförmedlingen, de är jättehjälpsamma!) Ofta kan det vara så att man får betala förskott för att de skall vara säkra på att du kommer dyka upp. Om du kan tänka dig att bo i Pettneu, så kommer du hitta mycket billigare rum, eller lägenheter. Vi betalade 180 ATS/person och natt för ett dubbelrum med delat kök i Pettneu. (I Nasserein St Anton kostar det ca 200-300 ATS) Det går skidbuss därifrån på dagarna, men skall man gå ut på kvällen så kan det vara bra om man har bil, för det är en bit.
Lycka till!

MVH Pia

Tack återigen för all information, men pia det kan kanske bli lite jobbigt med bilen om man vill inta lite alkoholhaltiga drycker på sina kvällsbesök i St.Anton, man lär varken vilja eller få köra bil full i Österike. Har fixat listor från turistinformationen i St.Anton och ska börja ringa för info om priser osv. Kan bara säga att jag är så sjukt sugen på att åka, det ska bli riktigt underbart.

Hej igen!

Kom på ett tips till. Jag vet att det var några som köpte restresor med ex Lion Alpin (om du nu inte skall köra bil ner). Då har man ju boende för en vecka iallafall, så får man satsa hela den veckan på att lära känna människor som vet var det kan finnas boende och jobb, och ev. knacka dörr.
Köra bil full är inte bra. Bättre att fråga vänner som inte skall parta om de kan köra och hämta!
/Pia

Hallå gott folk!
Jag har hört illasinnade rykten som säger att det verkligen är överbefolkat i st anton och att pudret därför enkelt körs upp på en förmiddag? Stämmer detta, i så fall är det ju inte bättre än t ex åre...

Här är numret till turistbyron i St. anton +43544622690
Ring dit och snacka med dom, säg hur många ni är och från vilka datum ni vill bo så söker dom. Sen kan man även bo lite utanför St. anton om man vill, då sjunker priset en del.. Pettneu t.e.x Fråga efter numret till deras turistbyro också om ni vill bo billigare.
Ha det gott och lycka till!!

..själv drar jag om 3 timmar med Kielfärjan och bil!!

see ya!
/peter

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp