St Anton VS Val Disere

hygglo

Ny medlem
St Anton VS Val Disere
Jag hade tänkt att sticka till antingen St Anton eller Val Disere i veckan 15.
Vilket ska jag välja?
Hur är pisterna i St Anton, har hört att dom ska vara sådär...
Jävla massa folk eller?

Hur är det med snösäkerheten vecka 15 på dessa två ställen?

Reser troligtvis med Langlay eller Lionalpin.

Vill ha hjälp med att välja rätt!

St Anton VS Val Disere
val d! högre och roligare berg där! festerna uppe på la fuliduce(STAVA!!) är grymma, bättre än krazy o mooser tillsammans.

har gjort säsong o val d och sitter i anton nu med bruten handled, kul säsong va =)

just det, langley kör inte hit till anton.
lycka till

St Anton VS Val Disere
Jag var i Val d`Isére v9 förra våren! Fick ett kanonpris på restresa till hotell Dolomites som jag rekommenderar trots att det var väldigt enkelt! Till saken, så sent på året ( näst sista skidveckan där nere) är det oftast soligt och varmt. Vi var tvungna att vara ute i backarna tidigt för att få bra åkning, då det senare på eftermiddagen blev ordentligt mjukt och uppkört. Vi hade turen att pricka in ett snöfall samma dag som vi kom, så vi fick 30 cm nysnö första åket :D Tyvärr så visste man ju då inte vart man skulle ta vägen för bra puderåkning, vilket vi lärde oss senare i veckan då det låg en fin skare på :( Får ni nysnö ska ni bege er uppåt i byn (faktiskt söder ut) till ett ställe som heter Le Fornet (ca: 5 min utanför byn) där det är riktigt bra vid nysnö. Måste även passa på att rekommendera om picknicken om du ska åka med Langley! På torsdagen följde vi med till ett underbart gryt i dem norra backarna om Tignes där de hade dukat upp en kanonpicknick för oss att avnjuta i stekande sol. Kanon! Efter denna vecka hade jag ett mycket bra intryck av Langley, vilket ändrade sig lite när jag nyss var i Chamonix, vilket iofs inte hör till saken. Verkar helt bero på vilka guider ni får mm.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet utav St Anton, men jag kan bara säga att jag gillade Val d`Isére skarpt!

Ha det fint! Emil

St Anton VS Val Disere
Tja

Jag har aldrig varit i Val D men var i stanton förra året och skall åka dit nästa vecka. Pisterna i stanton är väl inte mycket att ha.. helt ok backar men eftersom det är ganska mycket folk så blir det lätt puckel pist vilken kan vara roligt ibland men inte i alla backar.

Däremot så kan Stanton erbjuda ganska mycket offpist.. mycket snö och party är det! Crazy är helt galet skoj :)

Testa Stanton! Det är bra!

St Anton VS Val Disere
Var i St Anton v:10 11/3-05 och det var nog den sista veckan som där var bra snö där!

Hmm bör vara bekymrad för snötillgången!

Lycka till!

St Anton VS Val Disere
Jag hade nog först och främst kollat in snötillgången oavsett var jag skulle åka. Det spelar inte så stor roll vad som var bäst förra året om det suger iår...

Jag har varit i skitsystem med mindre än 900m fallhöjd (inte större än Åre alltså) och haft sjukt bra åkning pga den otroliga snötillgången... Jag har också tillbringat en hel del tid i enligt mig världens bästa ort och haft sämre åkning än Sälen i november...

Så kolla av snötillgången först och främst, oavsett om du ska köra pistraketer eller surfa puder...

St Anton VS Val Disere
Förstås jättesvårt att säga vad som kommer att vara bäst v.15.
Tillbringade en vecka i StAnton förra januari och snötillgången var tillräcklig generellt sett. Kom dock ingen snö under första delen av veckan och det gjorde att förmiddagarna var OK (innan det blev uppåkt i pisterna). Sista dagarna föll en del snö och då kunde man förstås åka pist på förmiddagen och pricka av skiroutes på eftermiddagen då lavinpatrullerna hunnit checka av områdena. Helt OK vecka trots att det inte var perfekt.
Har aldrig varit i ValDisere så jag kan inte ge någon jämförelse. Något billigare i Frankrike skulle jag tro.

St Anton VS Val Disere
En kvalificerad gissning är att det bör vara bra med snö när ni ska ner. Pga att snön kommit sent i år, i hela alperna. Men man kan aldrig vara säker :P

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp