St Anton

St Anton
Går det att få puder utan att stå först i kön dag efter snö?
Är det trångt överhuvudtaget i systemet?
Samt några bra tips om jobb osv vore inte helt fel....

St Anton
ta dig bort ill stuben när det snöat. under lågsäsongen kan du köra ospårat hela dan där kan jag tänka mig.

ett tips är att ha boende när du kommer ner, själv fick jag tacka nej till två bra jobb pga att de inte hade bostad till mig.
hotell manfred behövde diskare 4-12 på kvällen.

St Anton
Tja, visst går det att hitta puder, men man får lägga manken till och leta lite. Kan man systemet bra så blir saken lättare, och då kan man även undvika de största köerna. Men köer blir det... Åtminstone runt sportlovet.
Annars är St:Anton ett riktigt trevligt skidområde, med utmaningar även för riktigt duktiga åkare. Utbildningen till högsta steget (i världen) i skidlärarutbildningen har t.ex. ägt rum där... Det säger väl en del. Dom åkte puckel som var täckt med ganska tung djupsnö...PÅ ETT BEN!!! (Skidan hade dom plockat av...)

St Anton
Klart det går!
Alla säsonger jag bodde i S:t Anton drog vi till antingen Rendel eller Stuben direkt när det snöat. På dessa ställen finns oftast bra möjligheter till att få många "goa" åk innan lössnön är slut!
Turar Du (med stighudar) kan du hitta orörd lössnö i flera dagar efter ett snöfall.

Ha det bra i vinter!

Med vänliga hälsningar
Henrik

St Anton
Tjena,
Jag jobbade i skischule st.anton där 2000/2001. Om inte det varit allt för varmt går det nästan att hitta puder varje dag!

I Anton finns backsite som brukar vara uppåkt någon timme efter första liften, mainvasen och mainsee som startar från galzig brukar hålla sig till eftermiddagen, även rännorna från schindlerspitze samt Schindlerkar och mattun.(Brukar dock ofta vara avstängda för sprängning). Från kappal har du fint åk bakom Schöngraben ner mot nasserein(kommer tyvärr inte ihåg namnet....sorry).

Ofta poppis av skibum är att tidigt åka till stuben eller rendel. Där finns det många fina repor ner, +det tar tid innan det blir uppåkt(1-2 dagar). Dom mest kända är väl Northface från Gampenberg och hinter rendl som startar från riffel2. Vad jag pesonligen vill kalla rendl:s himmlarike kommer man om du skråar från riffel1 över rossfall. Kilometervis med puder bara för dig!(Om du inte är extrem av dig så låt någon annan spåra det första skråningen tar ca:1 -1.5 timma ;) )

En annan liten guldklimp är sonnenkopf som inte alltförmånga känner till! Och de som vet vad det ligger bryr sig inte om sonnenkopf, varför vet jag inte. Troligen för att det är lite bökigt att ta sig dit( åk till stuben och sedan buss(gratis med ditt liftkort) ner med sista liften buss och sedan tåg hem). Men väl där kan du åka ospårat dagar efter snöfall.

Obs! Gläm inte att ha en bra "beeper" (testa med dina polare före så att alla kan hitta en nergrävd beeper.) spade och sond, åk rentav inte med folk som inte har det. Om du dras under i lavin är det upp till dina "åkpolare" att hämta dig.

Mycket njutning vänliga hälsningar Peter Christiansson
Mejl till: Skilehrer@Passagen.se

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp