Ställa in Atomic XTL9 bindning?

DariBer

Medlem
Vi har ett par skidor med Atomic XTL9 bindning. Har tyvärr inte någon manual.

Nu med nya pjäxor så måste vi ställa om bindningen. Pjäxorna är enligt texten på hälen 290mm.

Jag förstår inte var jag ska sätta bindningen, både fram och bak. Jag antar den inte ska vara på A 280/260. Så ska den främre vara inställd på B 298?

Bakre får jag flytta tills pjäxan sitter bra?

Någon som har koll?

Jag har bifogat bilder på hur det ser ut.

Bilagor

• IMG_2124.webp
    IMG_2124.webp
    524.8 KB · Besök: 68
  • IMG_2125.webp
    IMG_2125.webp
    297.3 KB · Besök: 51
  • IMG_2126.webp
    IMG_2126.webp
    408.7 KB · Besök: 50
  • IMG_2127.webp
    IMG_2127.webp
    229.9 KB · Besök: 52
  • IMG_2128.webp
    IMG_2128.webp
    295.4 KB · Besök: 51
Jag är ingen expert och har inte dessa bindningar, så håll till godo tills någon annan svarar. Det verkar som att det är samma bindning som Salomons äldre Z-serie där tådelen flyttas mellan fasta hål, och häldelen går att flytta mer kontinuerligt. För tådelens justering måste du kanske skruva loss och flytta även den "slider" som tådelen sitter på, om jag förstått rätt.

Prova med båda alternativen för framdelen (A och B) och se var pjäxans mittpunkt (den lilla pilen på sulans sida) hamnar på skidan. Jag gissar att position B kommer att bli den rätta.

Välj den position som gör att pjäxan kommer närmast skidans markering för lämplig montering. Flytta sedan fast bakdelen på den plats där förspänningen (hoppas att du vet vad det är) blir rätt, gissar att den dessutom behöver finjusteras med en separat skruv. Det är mycket viktigt att förspänningen blir korrekt. Det är inte lika viktigt att pjäxan hamnar exakt rätt över den markerade rekommendationen på skidan - om du inte är expert kommer knappast någon cm framåt eller bakåt att märkas..

Sedan kan det hända att man bör justera DIN-inställningen också när pjäxlängden har ändrats. Vid minsta osäkerhet - ta med skidor och pjäxor till en alpin skidaffär/verkstad och låt dem hjälpa dig, eller åtminstone visa upp det hela om du får ihop det.

Senast ändrad:
Tack för info. Jag visste hur man flyttar genom att främre delen skruvas fast i lägen osv.

Tack vare manualen du länkade till så kunde jag enkelt se att läge A är till päxor som är 260 till 280mm, B är från 281 till 298mm. Med andra ord för de pjäxorna som är 290mm så ska bindningen ställas in på på läge B

Vill även tacka för remindern om DIN inställningen, men den hade jag koll på.

Nu är allt justerat och inställt,

Tack ännu engång.

Tillbaka
Topp