Ställa in prylarna för mer sväng

sivbertil

Aktiv medlem
Hej

Köpte precis Salomon X Pro 120 samt Head Monster 83 (170cm). Skidorna är begagnade och är utrustade med hyrbindning. Har nu testat konfigurationen och kan konstatera att det inte blev så bra vare sig i uppkört eller i manchesterpist. Spontant känns det som att pjäxan skulle komma fram några centimeter på skidan. Skulle även vilja få lite mer lutning på pjäxan. Är van med gamla racingskor från 80- och 90-talet och jag får känslan av att de lutade mer. Finns det kilar som som passar till alla pjäxor? Högt upp bak på innerskon finns en triangelformad kardborre som ser ut att vara tänkt till att hålla fast en kil. Var köper man kilar i så fall?

Hyrde för något år sedan Salomon X Max 120 med ett par Völkl RTM 84, 177cm och den kombinationen kändes mycket livligare. Trots detta så valde jag att köpa annat pga kalla pjäxor och dyra skidor.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=100453

Googla lite. Sen är dom olika kilarna olika stora. Min största är fischers, minsta är köpt på alpingaraget.
Sen kan du ju direkt nu stoppa ned pistkartor eller något i pjäxan för att känna hur de känns. Synd att du köpte en mer rak pjäxa när du nog gillar dom med mer framåtlutning.

Senast ändrad:
De va svårt att beställa ifrån nätet sist jag letade. Men år 2018 så måste de väl gå att beställa ifrån någon världsdel.

sivbertil sa:
Hej

Köpte precis Salomon X Pro 120 samt Head Monster 83 (170cm). Skidorna är begagnade och är utrustade med hyrbindning. Har nu testat konfigurationen och kan konstatera att det inte blev så bra vare sig i uppkört eller i manchesterpist. Spontant känns det som att pjäxan skulle komma fram några centimeter på skidan. Skulle även vilja få lite mer lutning på pjäxan. Är van med gamla racingskor från 80- och 90-talet och jag får känslan av att de lutade mer. Finns det kilar som som passar till alla pjäxor? Högt upp bak på innerskon finns en triangelformad kardborre som ser ut att vara tänkt till att hålla fast en kil. Var köper man kilar i så fall?

Hyrde för något år sedan Salomon X Max 120 med ett par Völkl RTM 84, 177cm och den kombinationen kändes mycket livligare. Trots detta så valde jag att köpa annat pga kalla pjäxor och dyra skidor.
Är det hyrbindning på dom brukar det finnas möjlighet att skjuta fram bindningen. Vad gäller dina pjäxor så har både lange och head samma system med kardborre( finns garanterat fler) jag har själv kört tidigare med bitar av golvmatta och gaffatejp för att hitta rätt vinkel.

Tillbaka
Topp