Stegjärn - tips för val av stegjärn

Johna

Medlem
Hej forumet
Ser att det finns både trådar och artiklar i ämnet men de känns som det gått några år sedan de skrevs, därför tar jag upp frågan nu.

Ska köpa stegjärn till ett par atomic hawk 115 ultra xtd och blir inte klok på vad jag ska välja. Hel aluminium känns som att de kommer jag trampa sönder direkt, de med "snöre" som justerar längden känns också riskfyllt, tänk om snöret går av. Jag vill också ha ett par om jag byter pjäxor till ett par utan MNC standard.

Bör jag gå på alu istället för stål?
Vad ha marknaden att erbjuda och vad har du för förslag på stegjärn till mig?
Vilken typ av stegjärn kommer sitta bäst på denna pjäxa?
Tack på förhand!

Senast ändrad:
Lite oklart vad du har för syfte med stegjärn. Klättring eller bara glaciärtravers med enklare klättring?

Jag skulle rekommendera är en hybridvariant med stål i tån och aluminium bak. Det ger dig hållbarhet där det behövs mest (mot sten/is) och sparar vikt och plats i ryggan. Kolla Petzl och Blue Ice.

Håller helt med. Snöre eller band är inget problem, se bara till att få rätt tåbygel. Alla passar inte till pjäxor. Fråga inte hur jag vet....

Håller helt med. Snöre eller band är inget problem, se bara till att få rätt tåbygel. Alla passar inte till pjäxor. Fråga inte hur jag vet....
Inser att jag var lite otydlig I fallet blue ice finns det tre olika tå byglar, endast en av dem passar dina pjäxor och den är inte standard med den variant du vill ha. Stål fram och aluminium bak.

Ett annat alternativ kan vara Dynafit Mezzalama som jag själv använder jag för ski touring (på Scarpa Maestrale). Stål fram och alu bak. Finns på Alpingaraget. Inte billigast men bra.

Stort tack för alla svar. Ja vad ska jag ha dem till, ingen isklättring men enklare traverse på snö och glaciär. Försöker hitta något som passar. Ute i skogen där jag är får jag förlita mig på nätet.

Jag bytte för några år sedan till Blue Ice med stål och alu.
Och de berodde på att min dotter snodde mina som var helt i alu från Camp och inte för de var utslitna. Och de hade jag endå använt skapligt flitigt på klippa, is och snö i Norge och Alperna. Så slitstyrkan var inte något problem.
Däremot så gillad jag den fasta ramen i metall bättre än "tygband" som på Blue Ice då det är lite svårare att få lagom långa och de behöver efterjusteras. Även om jag misstänkte att det skulle vara så och jag blötte ner dom och lät dom stå fastspända på pjäxorna något dygn. Jag har tappat dom / trampat ur dom två - tre ggr i början men aldrig i någon riktigt besvärlig situation.
Jag upplever att det alltid blir lite stretch och dynamik i remmen och inte så stum som en med fast ram under.

Jag bytte för några år sedan till Blue Ice med stål och alu.
Och de berodde på att min dotter snodde mina som var helt i alu från Camp och inte för de var utslitna. Och de hade jag endå använt skapligt flitigt på klippa, is och snö i Norge och Alperna. Så slitstyrkan var inte något problem.
Däremot så gillad jag den fasta ramen i metall bättre än "tygband" som på Blue Ice då det är lite svårare att få lagom långa och de behöver efterjusteras. Även om jag misstänkte att det skulle vara så och jag blötte ner dom och lät dom stå fastspända på pjäxorna något dygn. Jag har tappat dom / trampat ur dom två - tre ggr i början men aldrig i någon riktigt besvärlig situation.
Jag upplever att det alltid blir lite stretch och dynamik i remmen och inte så stum som en med fast ram under.
Bra tips tack

Snödjup

Tillbaka
Topp