Step in?

Step in?
Ja tycker att vanliga strap bindningar funkar bäst. Enligt min erfarenhet ger strap bindningar bättre hälgrepp och respons. Man får oxå fler boot/bindning kombinationer att välja mellan.

/daChrill

Step in?
Jag trivs ruggigt bra med mina step-ins från Burton. Skon sitter verkligen fast i brädan, så precisionen när man kantställer är enorm. Åker man väldigt mycket halfpipe är det kanske inte det bästa, men för mig funkar det bra i pisten, när man hoppar och när man är ute i lössnön.

Step in?
lyssna på det här:

fördelar:
1 det går lite snabbare...

nackdelar:

1. du måste alltid köpa bindning och sko i samma märke
2. du kan inte byta det ena eller det andra utan utan att köpa allt nytt.
3. det viktigaste är bra hälgrepp!, vad säger att den bästa stepin lösningen har de bästa dojorna för dig, det har de troligtvis inte.
4. de är alltid lite dyrare (ca 20%).
5. flowbindningarna fungerar allt bättre och är ett bra alternativ som vill vinna 2 sekunder per åk.
6. om man köper kvalitet på vanliga bucklebindningar (2 - 3 tusen kronor) så går det snabbt att spänna, snabbare än de flesta har erfarenhet av, på grund av att allting "flyter på". de pengarna får du ändå lägga på stepin skiten.
7. det är skillnad på att använda grejerna, det är tex inte lika lätt att justera hur hårt man vill sitta fast eller, att komma i dem i branta miljöer utan att riskera liv och lem.

hare
wg

Step in?
Heay killar... Ni har glömt en viktig sak, ni vet inte vad han åker..
Det beror helt på vad du åker. Om du sak race`a lr om du ska köra i parken m.m.

Step in?
I årets köpguide från Transworld Snowboarding presenteras lite drygt hundra proffs där man får veta vilken utrustning de åker på och gissa hur många som använder step-in?

Ingen, noll, zero, nobody!!!

Tror ni att det är en slump?

Knappast!!

Proffs som tidigare använt step-in som t. ex Dave Downing, Chris Engelsmen och Brian Savard har gått tillbaka till straps. Varför frågar ni? Svaret är enkelt. Step-in tillverkarna har gått från att försöka utveckla step-in till något som de riktigt duktiga vill ha till att bli uthyrarnas och bekvämlighetsivrarnas dröm. Man har helt enkelt gjort bekvämlighet till prioritet 1 och kompromissar bort andra kvaliteter som kanske skulle tilltala proffs och andra som har stora krav på inställningsmöjligheter, pålitlighet och stabilitet.

Så länge tillverkarna har denna prioritering kommer step-in aldrig att bli en allvarlig konkurrent till straps bland riktigt duktiga åkare.

LONG LIVE STRAPS!!

PS. Det är inte heller något av proffsen som använder Flow, lustigt va?DS

Step in?
Mjo straps är overall bäst... Dock så hade jag step in på min förra bräda och det fungerar som en dröm i lössnö och så. Dock har skorna en tendens att bli stenhårda(även med bakkappa) vilket gör dem smått olämpliga för park, rails, pipe osv.

Step in?
Håller med om att det inte är många proffs som kör på step-in, men så är faktiskt inte fallet med Flow. De har faktiskt ett rätt så grymt team med bla Stefan Karlsson och nåra unga duktiga finnar.
Har själv inte testat Flow, men tror att de är ett bra alternativ, framför allt fördelar de trycket från strappen bra över hela skon men de kan nog va lite kinkiga i passform med olika boots.

/DaChrill

Step in?
lyssna på Walter_Gropius han verkar veta va han snackar om...
om du lite snabbt jämför dessa för- o nackdelar så ser du ganska snabbt vilket som du bör satsa på!
//fred ut!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp