Stighudar, nylon eller mohair ?

Ulf_Petersen

Ny medlem
Hallå.

Tänkte införskaffa stighudar för att skida uppför berg.

Vilka ska man välja om man är ute efter så bra fäste som möjligt ?

Tänkte åka lift upp och sedan skida till toppar i närheten så viktigast bör väl vara att ha bra fäste ?

Jag har sett stighudar med enbart nylon eller nylon/mohair, vad är skillnaden ?

Har funderat på Ascensions stighudar i nylon eller Pomoca Twin EverDry (70% mohair, 30 % nylon), något att rekommendera ?

MVH Uffe.

Utan att vara expert i ämnet (rätta mig om jag har fel) gäller följande.

Mohair ger lika bra fäste som syntet men ett betydligt bättre glid. Dock är hållbarheten för "Mohairhudar" betydligt sämre än för syntet. Kombinationshudarna (Mohair/syntet) tar till vara Mohairets bättre glid kombinerat med syntetmaterialets bättre hållbarhet.

Så...har man inte så himla bråttom (tävlar i skidalpinism) är sannolikt Mohair/syntet varianten det bästa valet. Jag har ett par som fungerar utmärkt.

That´s all kids! / MM

Nog är det skillnad på glid allt.
Vid flera tillfällen då uppförsgång avlösts av en kortare utförslöpa som inte varit lång nog för att befoga skins off, har jag jämfört mina syntethudar med kompisarnas Ascension. Till min förtret har dom glidit utför när jag fått staka ner. Går dom trögt utför går det naturligtvis lika trögt uppför.
Beträffade hållbarheten är det nog inte av avgörande vikt om man inte använder hudarna extremt mycket.
Köp du Ascenssion så blir du nöjd. Fast dyra är dom.

Jag har haft två par hudar i mitt liv, ett par mohair/syntet och ett par Ascension syntet. Skillnaden mellan de gamla och de nya var enorm; Ascensionhudarna har inte bara grymt mycket bättre fäste uppför, de glider dessutom bättre nerför! Ett glasklart val.

gynnar> Ascension är ju också syntet. Måste vara något annat som gör att det blir skillnad i glid.

Tillbaka
Topp