Stighudar til K2 Seth

Dafastest

Medlem
Stighudar til K2 Seth
Er det noen der ute som har tips om hvilke stighudar som passer til K2 Seth. Tuppen på skiene er bred og har en litt spesiell form som gjør at det er litt vanskelig å få stighudarna til å henge framme på skiene?

Stighudar til K2 Seth
Black Diamond har en tip loop som du kan köpa separat som passar breda toppar. Kolla på www.bdel.com/gear/tip_loop.php Går säkert att beställa via Oslo Sportslager.

Stighudar til K2 Seth
Har ett par 120 mm breda hudar (Black Diamond Ascension STS) till mina Pistoler. Den medföljande öglan (eller "Tip Loop") är tillräckligt stor för att sitta bra runt toppen. 120 mm hud är tillräckligt bred för Seth Pistol. Ett tips när hudarna skall skäras till är att använda en vass Morakniv, hade av två BD-knivar inom loppet av 10 minuter.

Stighudar til K2 Seth
Håller med zzzchrille, köp BD:s hudar kommer inte direkt ihåg vilken modell jag har till mina pistoler. Som chrille sa lönar det sej att ha en annan kniv skulle nog påstå att det lönar sej att ha en matkniv i stället för en morakniv, och till pistolerna användä jag 90mm hudar och skar bort lite på mitten, så sparar man lite pengar och fungerar lika bra.

Stighudar til K2 Seth
Jag har 130mm breda hudar från G3 till mina K2 Made´n AK. Øglan ræcker just och just till då, sålænge som man spænner ordentligt nær man limmar på førsta biten av hudarna.

Stighudar til K2 Seth
Takk for gode råd!
Vet at det er uenighet om man skal ha heldekkende hudar eller ikke. Noen mener at det er viktigst at de dekker skien helt under foten, og at det ikke er så viktig framme og bak. Dvs at man kan kjøpe 95 mm hudar til Seth, så trenger man ikke skjere de til, mindre vekt, mindre plass i sekken på vei ned, billigere osv. Andre mener at det må være "vegg til vegg" under hele skien! Noen synspunkter??

Stighudar til K2 Seth
Har haft smalare hudar på både mina nuvarande Seth Pistol´s och mina gamla Head Monster 85, och det funkar helt OK. En "fullstor" hud tar en del plats och även vikt, men jag har inte uppfattat detta som ett problem. Har använt smala hudar (75 mm till 85 mm skida) som bara var 3/4-långa och det funkar, men jag känner mig lite tryggare med full bredd och full längd. Det som är bra med full längd är att man kan haka fast huden i bakänden på skidan. Hos BlackDiamond kallas detta "STS".

Hudar som är 95 mm borde fungera bra.

Apropå Fjalles tips ovan att använda "en matkniv i stället för en morakniv", det troliga är att han menar mattkniv. En mattkniv borde funka lika bra som en morakniv, en matkniv något sämre...

Stighudar til K2 Seth
Jag skulle personligen köpt hudar som blir raka av två anledningar, dvs som är lika breda som midjan.
1. Det blir billigare, student som man är måste man tänka på budgeten.
2. Du kan ha samma par hudar till flera olika skidor.

Jag har ett par som endast är 65mm breda som funkar bra, dock har jag endast använt dom till skidor med 86mm midja. Jag har aldrig upplevt att det har varit för dåligt fäste, vid de lutningarna som det börjar släppa tycker jag ändå att det är ovärt att gå rakt på. Jag tycker det är bättre att sicksacka då man sparar energi även fast man går en längre sträcka.
Formkurna är ju lyxigt men frågan är om man verkligen behöver det.
Hellägnds hudar ska det vara som zzzchrille sa så är det bra att kunna haka på huden på bakändan.

Stighudar til K2 Seth
Det funkar med mindre stighudar men det blir ju inte optimalt och prisskillnaden är marginel (om man gör skärningen själv), Se för allt i värden till att hudarna slutar innan stålkanten. Annars kan det gå illa. För övrigt tycker jag inte man ska köpa några billiga varianter då det är risk för att isbildningen blir farligt stor. Säkerhet ska man inte tumma på när man är långt borta från räddningstjänsten.

Stighudar til K2 Seth
En annan fördel med raka hudar är att dom blir mycket lättare att vika ihop. Köp inte montana hudar hur billigt du än får dom, sämre klister får man leta efter.

Stighudar til K2 Seth
känner igen fenomenet... har ett par montana hudar. ofta när man går på tur framåt våren så är det plusgrader i dalen när man startar för att övergå till kallsnö på högre höjd och då får man ett par kalasfina styltor!

Tillbaka
Topp