Stighudar till 2 par skidor

fati

Aktiv medlem
Hejsan,
jag ska köpa nya stighudar. Nu är det så att jag åker Telemark och Alpin och tänkte turar med bägge också (troligtvis inte samtidigt dock ;) ). Så det hade visst vara smidigt att kunna använda samma hudar till bägge set ups. Skidorna är Rossi Sky7 HD (2017) som Telis lagg och Bonafides (2016) alpint. Måtten är ganska lika: Sky 7: längd 180 cm, 128/98/118 mm; Bonafides: längd 180cm, 133/98/118 mm. Sky 7 har ju mindre radius och däremed en annan sidecut. Det skulle troligtvis betyder att det hudarna skulle vara lite för smal på sina ställe framför och bakom foten (Sky 7 har ju den där 5 punkts sidecut...). Hur farligt är det? Funkar det?

//Fabian

dr_cosmo

Medlem
Funkar utmärkt!
Jag använder samma hudar på flera par trots att några är mycket bredare än andra.
Största nackdelen är att du får dåligt kantgrepp om hudarna är för smala men det gäller bara hårda underlag. I mjukare förhållanden märker du inte av det.

Jag brukar skära dom efter det smalaste paret. Bara längden är rätt så är det bara att tuta och köra.

Edit!
Rent praktiskt är det bara den delen av stighuden som är under foten + 15 cm fram och bak som gör någon större nytta. resten hänger bara med. Så i ditt fall då skidorna är i stort sett lika breda som kommer det inte att spela någon roll alls.

//R

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp