Lim från stighudar fastnar på skidorna.

Ekan66

Medlem
Klistret släpper från hudarna och fastnar på skidorna. Det var ett litet helvete att ta sig ner med klister under skidorna.Vad beror det på och hur undviker man det ?

Undrar om du inte har fått en stighud från en dålig batch? Tror G3 hade dylikt problem tidigare?
Risken för att limmet släpper ökar om du förvarar hudarna väldigt varmt, t.ex på oisolerad vind, eller i direkt solljus.
Min erfarenhet säger tyvärr att du åker på att värma bort det klibbiga klistret och limma om hudarna för att bli av med det ytterst irriterande problemet...

Jag har använt ett gammalt strykjärn och strukit på tygtrasor och dragit bort limmet så. Tyckte det var mindre slabnand än med värmepistol och skrapa

Undrar om du inte har fått en stighud från en dålig batch? Tror G3 hade dylikt problem tidigare?
Risken för att limmet släpper ökar om du förvarar hudarna väldigt varmt, t.ex på oisolerad vind, eller i direkt solljus.
Min erfarenhet säger tyvärr att du åker på att värma bort det klibbiga klistret och limma om hudarna för att bli av med det ytterst irriterande problemet...
Oftast är det att man torkat dem i solen, haft dem i torkskåp, de har legat varmt på sommaren etc som gör att limmet släpper. Blir att limma om.

Snabbvalla funkar som en tillfällig lösning för att iaf få bort klistret från belagen innan du åker ner. Att limma om är ett alternativ men kanske inget för en vanlig lekman, tyvärr är det enklaste att köpa ett nytt par med bättre klister från början.

G3 hudarna har klarat sig. Det här är BD. De har varit besvärliga från start så det kanske är en dålig batch.

För omlimning rekommenderar jag att testa Colltex renoveringstape, eller Hotmelt Tape som den egentligen heter. Man slipper inte kladdet med att ta bort gammalt klister, men det gör i alla fall den andra halvan av omlimningen enklare. Tejpen skärs att passa stighuden i rumstemp och sen värmer man dit den på huden med strykjärn. Väldigt kladdfritt och exakt mängd överallt. Det enda kruxet är att man måste ha ett bord som man kan skära på, vilket man kanske inte har normalt sett. Jag använder två gamla plankor av ett laminatgolv för ändamålet.

Tejpen är dyr i svenska specialbutiker, men kostar under 200 kr i alpländerna.

Drar du på vanligt klister istället missa inte steget att rolla med skumroller efter spacklingen förresten. Det är ett måste att köra roller tycker jag för att undvika störiga "vågor" i limmet.

Detta hände med mina G3-hudar under vintern. Blev att limma om dem och sedan har de funkat utmärkt resten av säsongen. Jag lämnade in dem till en sportbutik som erbjöd omlimning, betalade ca 50 Euro för detta inklusive material. Absolut värt besväret. I närheten av München finns det en del butiker med service för skidhudar.

Snödjup

Tillbaka
Topp