Stighudar till Coreupt Slasher

Ja, dom kommer att passa! Köpte nyss ett par sådana till mina Opinion 194 cm (som är snäppet bredare). Har skurit till dem men inte testat dem ännu (förhoppningsvis i helgen). Det enda jag funderar lite över är att (som jag uppfattar det) börjar man med att sätta på stighuden i bakänden och spänner slutligen fast den i framänden, jag är van att göra åt andra hållet på mina andra skidor ... vet inte om detta spelar någon roll. Anledningen till att man gör så här är att framfästet är elastiskt men inte bakfästet.

/MM

Nice, hur gör man med längden? skär man till dem på längden med och syr in fästet?
Kommer det att räcka med 190cm i längd eller behöver jag ta 200cm pga rockern på skidan?

Man kapar dem till lämplig längd ... så "för" långa är inget problem, för korta kan vara. Såg inte att du länkade till 190 cm. Jag köpte 200 cm och fick kapa en bra bit (minns inte exakt hur mycket) till mina 194. Enklast är att du mäter undersidan på dina Slasher, är den 190 cm eller kortare lär det inte vara något problem. Är den längre, gå på 200 cm för säkerhets skull.

/MM

Alltså, jag brukar inte bry mig så mycket om vikt (och volym) när jag köper grejor men just stighudar (och rep) är ett j-a PITA. Man åker omkring med dem mer eller mindre jämt i ryggsäcken men använder dem i bästa fall 10% av tiden. Och en ryggsäck med rep, hudar, vatten och lite annat (sele/karbiner) utöver lavinutrustningen är…eeh…bra för att träna ens ryggmuskler och svettkörtlar. För att inte tala om hur duktig man är på att vika saker noggrannt. Men det är kanske inte därför man köper dessa saker. Bara ett tips!

Senast ändrad:
la_grave sa:
Alltså, jag brukar inte bry mig så mycket om vikt (och volym) när jag köper grejor men just stighudar (och rep) är ett j-a PITA. Man åker omkring med dem mer eller mindre jämt i ryggsäcken men använder dem i bästa fall 10% av tiden. Och en ryggsäck med rep, hudar, vatten och lite annat (sele/karbiner) utöver lavinutrustningen är…eeh…bra för att träna ens ryggmuskler och svettkörtlar. För att inte tala om hur duktig man är på att vika saker noggrannt. Men det är kanske inte därför man köper dessa saker. Bara ett tips!
Om jag förstått rätt tycker du att jag ska rikta in mig på en lättare modell?

la_grave sa:
Du turar uppenbarligen alldeles för lite om du bara använder stighudar till 10% av _tiden_ du spenderar på skidor! (Eller åker åt helvete för långsamt ;) )

Nix ... Kohlahudarna är inte speciellt tunga. Men ett par breda långa hudar blir med en viss naturlighet tyngre än ett par smala korta! Det finns "lättade" alternativ som dessa http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24486, ett så kallat I-clip fäste i bakdelen är kanske inte lika säkert som en bygel på twintips men fungerar bra på de flesta skidor. Det finns också "splitskins" som helt enkelt är delade för att spara så mycket vikt som möjligt, har aldrig använt själv, men tror de kan vara lite svårhanterliga.

Personligen tycker jag inte vikten av hudarna är något problem i ryggan, däremot tynger ett par breda långa hudar ned skidorna märkbart! :-)

/MM

Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Du turar uppenbarligen alldeles för lite om du bara använder stighudar till 10% av _tiden_ du spenderar på skidor! (Eller åker åt helvete för långsamt ;) )
Jag turar snabbt…

Jag använder mina hudar en hel del när jag rekar grejor, åker ner någonstans för att kolla läger och går sedan tillbaka. Målet är att åka lite svårhittade rutter som inte kräver turande. Men hudar är tunga och otympliga och ska man köpa nya är det värt att ha i åtanke.

Tillbaka
Topp