Stighudar till Salomon QST 106

hfghenke

Medlem
Tjena. Som rubriken skvallrar om är jag på jakt efter ett har skins till mina nya QST 106 (181 cm).
Är nybörjare på det här med turskidor så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka när det kommer till hudar, jag har just beställt skidan ovan och Salomon S/Lab Shift MNC 13 från Conrad.

Vilka hudar funkar till denna skidan och vad ska jag tänka på när det kommer till stighudar? Vill inte lägga allt för mycket stålars.
Har kollat följande alternativ:

KOHLA MULTIFIT PEAK MOHAIR MIX 120MM K-CLIP CLIMBING SKINS
https://www.sport-conrad.com/en/products/kohla/multifit-peak-mohair-mix-120mm-k-clip.html

K2 WAYBACK 106 CLIMBING SKINS
https://www.sport-conrad.com/en/products/k2/wayback-106.html

STIGHUDAR FÖR TURSKIDÅKNING 110 MM WEDZE
https://www.decathlon.se/stighudar-turskidakning-110-mm-id_8521282.html

Funkar dessa för mina skidor? Om inte vad skulle ni rekommendera ?

Tack på förhand:

Henrik P

Senast ändrad:

Anna_W

Medlem
jag har exakt den skidan och den bindningen men nått år gammal.. jag har salomons egna hudar, tillskurna och redo direkt. har haft dom i snart 2 säsonger och är nöjd.

Bandefur

Ny medlem
Köp inte k2 hudarna :D. Det är skurna hudar som passar wayback 106. Dessutom har k2 ett "special fäste" som inte kommer passa dina skidor.

hfghenke

Medlem
Här är ett annat par som jag funderar över:

Christiam

Aktiv medlem
Hade du inte fått bra pris om du köpt allt på en gång från conrad?
Går det att komplettera din befintliga order eller har du kanske redan fått skidorna.

skidmannen

Aktiv medlem
Kohla som du länkade skär du till med kniv så det passar skidorna. Så gjorde man alltid inte allt för långt tillbaka i forntiden. Det är lätt, man bara limmar på hudarna på skidan och skär efter ena stålkanten, sen flyttar man in huden några mm och skär efter den andra. Bara hudarna passar i bredd närmaste biten runt foten så brukar det fungera bra. Köp en som är bredare än midjan och skär till bara, det gör inget om hudarna är smalare än den absolut bredaste delen av skidan. Bredden på huden ska vara typ 2-4 mm smalare än skidan så att du bara kan se stålkanten när hudarna sitter på.

Specialfästen och exakt längd för en viss skidmodell kan ibland vara lite lättare att få på skidorna, men min erfarenhet är att man sliter ut skidorna bra mycket snabbare än hudarna, i alla fall om man åker annat än bara bottenlöst puder och pist, så universslfäste är att föredra om man är sparsam.

Senast ändrad:

kaaakan

Ny medlem
Har kört kohla hudarna länge, tycker de funkar bra. Finns säkert andra som är lättare / med bättre glid. Jämfört med kompisarna har jag inga problem med att använda de flera gånger under samma dag utan att de vill släppa. De funkar perfekt. Köpte ett par pomoca Jones till splitboarden och de är ju mer kvalité absolut, men de lossnar lättare än kohla så man får vara mer noga och värma dom under jackan om de är kallt och man behöver dom igen samma dag. Nackdelen med kohla är att de är tufft att få isär dom första säsongen.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp