Stighudar till twintip

SaMat

Ny medlem
Stighudar till twintip
Någon som har erfarenhet av att använda stighudar på twintip-skidor? Har hört att det kan bli problem med att fästa stighudarna ordentligt om man inte köper särskilda fästen. Är det så illa eller klarar man sig utan fästena?

Stighudar till twintip
Du kan skippa bakfästet och runda av hudarna i bakänden om du har hudar där inte bakfästet passar. Men ska du köpa nya hudar är det enklast att köpa några som passar dina skidor inklusive fästen. Bakfäste är definitivt att föredra.

/MM

Stighudar till twintip
Mountain_Man sa:
Du kan skippa bakfästet och runda av hudarna i bakänden om du har hudar där inte bakfästet passar. Men ska du köpa nya hudar är det enklast att köpa några som passar dina skidor inklusive fästen. Bakfäste är definitivt att föredra.

/MM
Tack för svar. Jag funderar på dessa:
https://www.backcountry.com/g3-twin-tip-connector-kit

Vet du möjligtvis hur sånna fästen påverkar den skidlängd stighudarna passar på? Alltså passar stighudarna på längre eller kortare skidor med fästena? Hoppas jag lyckats förklara.

Stighudar till twintip
Om du har ett par stighudar med traditionell "hake" för bakänden av skidan kan du använda en sådan här adapter för bakänden på en skida med rundad bakände (twintip eller motsvarande. Kan möjligtvis göra att fästet hamnar någon centimeter in på skidan , dvs en något kortare hud kan användas. Men det beror på skidmodell.

Vad jag inte förstår är om du redan har ett par hudar eller inte, har du?

/MM

Stighudar till twintip
Jag har nästan alltid använt twintips på tur och har aldrig haft problem med fästen, har då använt hudar från Black Diamond och G3 på dessa - med deras tailfästen. Har svårt att se att något liknande skulle krångla mer.

Längden det går att justera ett tailfäste på brukar vara runt decimetern men skillnader förekommer givetvis.

Senast ändrad:
Stighudar till twintip
Saken är att jag har ett par g3 alpinist stighudar som passar för skidor upp till 181 cm. Mina nya skidor (twintip) är dock 182 cm så jag kan inte riktigt dra på stighudarna. Funderar därför på om jag ska behålla dem. Tänker att om jag ändå måste köpa adaptern för twintipskidor så kanske stighudarna plötsligt går att använda på skidorna eftersom adaptern "förlänger" dem. Behövs inte adaptern så kanske jag i stället byter ut stighudarna.

Stighudar till twintip

@SaMat G3-hudarna går att förlänga funktionen på med en bra håltång!

Se bara till att håltången är ordentligt vasst och testa ur rätt storlek först på något annat material. Och sen vänd tången rätt så att den "breda" sidan kommer mot pinnen du ska stoppa i hålet till. Jag har varit lat och bara gjort hål för mitten-pinnen och pinnen som ligger inåt skidan till, den som ligger bak mot tailen har jag skitit i, men det har funkat bra de gångerna jag använt extrahålen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp