Stighudar.

• Trådstartare Trådstartare Clariella
  • Start datum Start datum
C

Clariella

Guest
Stighudar.
Tänkte köpa stighudar inför nästa säsong, men vet inte riktigt hur breda. Problemet är att jag kommer att åka på två olika skidpar under säsongen, det ena ett par telemark med midja på 80 mm, och det andra ett par alpinskidor med men midja på runt 100. Frågan är nu, passar samma hudar till båda skidorna, som förövrigt är i samma längd?

Stighudar.
Skulle köpa ett par ”Black Diamond” hudar. Köp ett par raka och skär till dem efter telemarkskidorna, det följer med en bra kniv. De går sedan att sätta på de bredare skidorna. Det som är jobbigt är om stighudarna är för breda så det täcker stålkanterna. Lycka till!

www.bdel.com/gear/skins_overview.php

Stighudar.
Håller med ovanstående. Har provat att gå uppför med försmala stighudar. Det går men risken är stor att man belastar kanterna som saknar hudar = ordentligt bakhalt med ökad fallrisk som resultat. Att gå rakt uppför är ok men att gå på skrå är inget att rekommendera.

Stighudar.
Två par hudar är optimalt när det skiljer så pass mycket i bredd på skidorna. Allt annat vore fel ur säkerhetssynpunkt.... Har man en gång provat att gå med för breda eller för smala hudar inser man hur galet det är.

Stighudar.
Om jag vore du så skulle jag ta och fixa till stighudarna så dom passar på 80 mm skidorna, skär dom så att stålkanterna är framme, dom bör fungera bra på 100mm skidan också det blir väll ca 25 mm på vardera sida som inte blir täckt av stighuden då. Så det blir lite svårare att gå på skrå med dom. Kolla med en butik som vet, dom hjälper dig utan problem.

Micke

Stighudar.
om du bara vill ha ett par hudar, så skär till dem till de smalare vilket alla i princip redan sagt åt dig. det kommer att funka rätt hyffsat på de breda skidorna så länge du inte behver tokskråa. själv har jag 5mm fritt på varje sida, det funkar. 10mm blir ju lite mer, men det går så länge du bara knatar rakt upp o lite åt sidan. blir ju lite extra kämpa, men som sagt, det funkar..

Stighudar.
Jag har ett par hudar tillskurna till skidor med 83mm midja (195:or så de är nog långa nog) som jag endast kört två gånger. De är nästan som nya. Ge mig ett bra bud på dem och skär till till dina smala skidor och köp breda hudar till de andra skidorna.

Gå med smala hudar på breda skidor funkar....men inte bra. Alternativet, att bara ha ett par hudar (som då nödvändigtvis måste skäras til de smala skidorna) är nog bara att rekomendera om de brada skidorna bara kommer gå på någon enstaka enkelt tur.

Mina "breda" skidor har midja på 95 mm och mina 83mm hudar skapar viss irritation när man med jämna mellanrum halkar till rejält (och då är ändå skillnaden fram och bak ännu mindre). Detta tar rätt mycket på krafterna, både själva halkningarna och att man inte kan gå avslappnat.

HWC HitMe

Tillbaka
Topp