Stighudar

• Trådstartare Trådstartare oeb
  • Start datum Start datum

oeb

Ny medlem
Stighudar
Jag hade tänkte köpa ett par stighudar till mina stöckli snake, 88mm i midja, till vintern, men hur vet jag vilka som passar? fick erfara på Pure freeride camp, då jag hade lånat hudar, att fästet både fram och bak inte passade alls till mina skidor (dessa hudar var dock anpassade till ett par vanliga turskidor). lösningen blev ytterst provisorisk och stavas eltejp...

hur mkt ska synas av skidan då huden sitter på, enbart stålkanten lr mer/mindre?

Stighudar
Hej!

Köp ett par hudar som är ungefär lika breda eller något smalare som skidans bakända, skär sedan till efter skidans form. Stålkanten ska sticka fram ca 3 mm på var sida men gör inget om det är mer i toppen, ändå ingen belastning där.

Fäste både fram och bak är en smaksak men ska du bo i tält eller ta av och på hudarna många gånger under dagen rekomedneras bakfäste. Det underlättar när du får snö i klistret och inte har möjlighet att torka hudarna.

Har själv mkt goda erfarenheter av G3:s hudar, bra glid och bra klister och ett toppfäste som sitter bra på de flesta skidor. Har nu Kohla:s mohairblandning. Bra glid och låg vikt o volym, ok fästen. Lite tveksamm till slitstyrkan men är också ganska billiga jmf med andra märken. Limmet är bra men inte i toppklass, funkar dåligt runt nollan.

Stighudar
Instämmer ang. Kohla hudar, helt OK för prislappen men håller inte så bra och ramlar gärna av runt nollan.

Jag använder Black Diamond annars och har inte haft något problem med dem, ett par bakfästen har väl ramlat av men om de inte är fastnitade så är det väl bara en tidsfråga.

Stighudar
men passar alla fässten de flesta skidor lr är det olika? problemet med de hudarna jag hade var att fästet var alldeles för smalt för skidan och därmed inte satt alls.. var detta pga av att hudarna var anpassade efter smalare skidor?? är ganska grön på detta område och vill gärna inte lägga ut tusen spänn på ngt som inte passar så ni får gärna dumförklara mig :)

Stighudar
Har bara stighuden en ögla fram så passar de dina skidor. De får gärna ha en fastsättnings-lösning där bak också. En liten krok eller något.

Black diamond ascension glidelite STS (tror jag de heter på ett ungefär) kör jag själv med och är väldigt vanliga. Bra grejjer, inga konstigheter. Om man inte turar jättemycket och har specifika krav tror jag att valet av hudar är lite skit samma. Köp det som är lättast tillgängligt, ser bra ut och har bra pris.

Det bästa är om du kan lura i butiken att de ska skära till hudarna - inte kul att skära fel!
Hudarna bör skäras till så att stålkanten syns, plus en stålkantsbredd till. Själv tycker jag det är lite snålt, så jag har skurit mina nån mm extra. Sånt kan man prova sig fram till.

Stighudar
Håller med Nojlas i det mesta, men passa dig för att skära för smalt. Skära till är inte svårt med ett vasst rakblad, lägg på huden och skär efter skidan bara, börja med att skära dem så att stålkanten kmr fram och gå ett par turer. Känner du att det behövs mer så ta LITE till, jag har haft hudar som varit bara något för smala, de funkar bra i bra förhållanden men när du kommer till ett exponerat ställe med is, skare och annan skit så kan det bli problem.

Tillbaka
Topp