Stöckli Laser AX

• Trådstartare Trådstartare user164189
  • Start datum Start datum
U

user164189

Guest
Stöckli Laser AX
Har kollat en del på Stöckli, speciellt deras modell Laser AX. Är det något att ha? Åker mest i pist och har ganska mycket erfarenhet, men är inget proffs. Tips på några andra skidor?

Stöckli Laser AX
Fick köpa loss ett par demoskidor från Stöten för 8500:-

Tänkte att det ändå var en bra deal, lär nog aldrig komma över dem billigare än så. Fint skick förutom lite avskavd färg på bindningarna. De slipade dem även åt mig så de är som nya under.

Gjorde jag en bra deal, eller kan man komma över dem billigare?

Oavsett helt råa skidor, vart smått chockerad över hur mycket egenskaperna i skidan kan ändras beroende på föret. Svårt att se att det ska finnas något substitut för dem från någon annan tillverkare.

Senast ändrad:
Stöckli Laser AX
Har tittat på lite recensioner. Det verkar vara en superskida. Den är också slutsåld nästan överallt.
Hur mycket skiljer den sig från de mer race-betonade skidorna Stöckli har?
Vilken längd kör ni på? Har funderat på 167 eller 175. Hur är den i off-pisten? I lössnö?
Vilken bindning sitter på?

Stöckli Laser AX
JSellberg sa:
Fick köpa loss ett par demoskidor från Stöten för 8500:-

Tänkte att det ändå var en bra deal, lär nog aldrig komma över dem billigare än så. Fint skick förutom lite avskavd färg på bindningarna. De slipade dem även åt mig så de är som nya under.

Gjorde jag en bra deal, eller kan man komma över dem billigare?

Oavsett helt råa skidor, vart smått chockerad över hur mycket egenskaperna i skidan kan ändras beroende på föret. Svårt att se att det ska finnas något substitut för dem från någon annan tillverkare.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/a0ef71fa97adf5279ad5361aaf2e2020.jpg[/url]
Fråga Någon i Hendryx klanen :)

Stöckli Laser AX
Är skidorna i bra skick med mycket kant kvar, gjorde du (med tanke på Stöcklis hutlösa ordinarie priser) ett bra köp. För off-pist och lössnö á la Japan är den däremot inte klockren- lite för smal, fast det beror också på hur grinig en är med vad en åker på. Jag står på mina AX efter ett rejält dump i alperna och skiter högaktningsfullt i att jag sjunker ner en bit. Jag kör överlag själv helst på varianter av Stöckli . AX är inte lika kvick kant till och har något sämre bett än SC och SL men tål å andra den taskiga eftermiddagspistens utmaningar bättre (framförallt jämfört med SL-modellen). Den är också något mjukare än de två andra, men med det inte sagt att den är sladdermjuk. Långt därifrån. Generellt för Stöckli är stabiliteten som brukar gå utanpå allt annat. Det gäller i ännu högre grad rena pist- och raceskidor. Jag förstår hur du menar- beroende på hur en pressar skidan, svarar den exakt men stabilt utan att vara varken slö eller orolig. Oavsett fart bibehåller den stabiliteten- det beror på en teknik som styvar upp skidan ju mer den pressas.

Själv är jag strax under 1.60 och väger drygt 60 kg. På AX kör jag på 167. SC-modellen är 156 cm och SL 150.

Tyvärr kan jag meddela att om en fastnar för Stöckli, får en vara kreativ vid inköp av nästa par. Och nästa. Jag är ständigt på jakt och har en öronmärkt, permanent det-blir-inte-billigare-än-så-härpost på kontot för att ha råd att köpa skidor även om jag just då inte behöver (exempelvis i juli för att tjejen i cykelbutiken hade ett par nya av förra årets modell på lagret, skidbutiken byter säsongssortiment/rear ut i maj eller vad det kan vara).

Tips: skaffa skidlås modell svårforcerat, para ihop dem med polarens skidor och sprid ut dem eller ta med dem in (inte helt ovanligt på tidig aprés). Stöckli är väldigt populärt att stjäla, åtminstone i alperna. Många är de som kommit ut efter lunchen, fikan eller aprén och letat förgäves efter dyrgriparna.

Senast ändrad:
Stöckli Laser AX
Tänkte komplettera mina vanliga skidor som är 100 i midja och radie 19 med en skida som är lite mer kortsvängande. Vill inte heller ha en alltför smal skida så race(carve) på 70 och under går bort.
Det finns förstås en massa skidor i det segment som är aktuellt, Völkl RTM-serien t. ex. Frågan är dock om inte Stöckli har hittat ngt med den här nya teknologin? De recensioner jag sett har varit enormt positiva. Åkte nyligen en hel dag efter ett proffs som körde Stöckli SX, har aldrig sett riktiga carvingsvängar även på brant tidigare. Helt otroligt.
Sen var det här med priset...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp