Stöckli Montero

Crille88

Medlem
Stöckli Montero
Har kikat mycket på Stöckli Montero som jag hört otroligt mycket gott om men blir lite avskräckt av priset. Är dom värda det pris man måste betala för och och vilken av modellerna är bäst? Skulle vilja ha en skida med lite kortare sväng och då är det ju naturligtvis as man ska gå på men funkar även ax och ar för lite kortare sväng? Tänker att de blir mer allsidiga.

Stöckli Montero
Jag kör med Stöckli Montero AS. De funkar riktigt bra i såväl isig som uppkörd pist. Svänger lätt och går bra att köra fort med. Ett tips är att ta relativt korta skidor. Jag kör med 172 cm vilket funkade mycket bättre än 178 cm (är 182 cm, 80 kg)

Stöckli Montero
Jag kör med Stöckli Montero AS. De funkar riktigt bra i såväl isig som uppkörd pist. Svänger lätt och går bra att köra fort med. Ett tips är att ta relativt korta skidor. Jag kör med 172 cm vilket funkade mycket bättre än 178 cm (är 182 cm, 80 kg)
Känns dom fartstabila trots den korta längden? Hur funkar dom när det blir mer uppåkt, är väl 76 mm under foten? Har sett att någon skrev att isgreppet inte var helt perfekt på montero ax, hur upplever du dessa?

Stöckli Montero
Inga problem med stabiliteten. Går att köra hur fort som helst. Funkar också fint i uppåkt pist och kör inte fast. Isgreppet är också bra, men förutsätter att kanterna är vassa. Är det isigt i backen behöver man slipa med 3-4 dagars mellanrum för att hålla greppet.

Stöckli Montero
Prova båda/alla modellerna innan du slår till!
Jag tänkte köpa AX men avvaktade tills jag kunde testa både AX och AR och valde då AR då de passade mig bättre.

Stöckli är en fröjd att åka på.

Stöckli Montero
Med tanke på priserna hade det varit segt för Stöckli om de flesta hade tyckt att det var dåliga lagg. Fladdriga, inget isgrepp, dålig kvalitet och allmänt kass.😩
Kanske kan man nästan säga att Stöckli är vad dom kostar.😲

Stöckli Montero
Med tanke på priserna hade det varit segt för Stöckli om de flesta hade tyckt att det var dåliga lagg. Fladdriga, inget isgrepp, dålig kvalitet och allmänt kass.😩
Kanske kan man nästan säga att Stöckli är vad dom kostar.😲
Är såklart kvalite rakt igenom, dom flesta säger ju att dom är en fröjd att åka på. Frågan är väl om dom är så mycket bättre än andra? Det jag kan utläsa av recensioner och tester är att Monteroserien är mångsidig och bra på väldigt mycket. De erbjuder fin prestanda även i lägre hastigheter och man måste inte mata på fullt hela tiden för att få ut det bästa av skidan, till skillnad från kanske Blizzard Thunderbird.

Stöckli Montero
Ska helt klart försöka göra det.
Såg att du ska upp till Tänndalen och där ska du kunna prova dem i Hamra Sportshop. Det är där jag har köpt mina.

Jag har testat ett stort antal skidor och det finns massor av bra märken och modeller men mina Stöckli har fått mig att inte se efter andra.
Uppe i Hamra kan du ha chansen att jämföra dem med Extrem, Blizzard, Nordica och Völkl som de alltid brukar ha. Daniel där kommer att ge dig bra råd också. Hälsa från mig!

Ski Essentials recenssioner tycker jag i allmänhet motsvarar min uppfattning om skidor. Väl värt att kolla på:
2026 Mid 80 Wide Frontside skis
2026 Stöckli Montero AS
2026 Stöckli Montero AX

Stöckli Montero
Såg att du ska upp till Tänndalen och där ska du kunna prova dem i Hamra Sportshop. Det är där jag har köpt mina.

Jag har testat ett stort antal skidor och det finns massor av bra märken och modeller men mina Stöckli har fått mig att inte se efter andra.
Uppe i Hamra kan du ha chansen att jämföra dem med Extrem, Blizzard, Nordica och Völkl som de alltid brukar ha. Daniel där kommer att ge dig bra råd också. Hälsa från mig!

Ski Essentials recenssioner tycker jag i allmänhet motsvarar min uppfattning om skidor. Väl värt att kolla på:
2026 Mid 80 Wide Frontside skis
2026 Stöckli Montero AS
2026 Stöckli Montero AX
Ja provade där ifjol också, efter det blev det ett par enforcer 99. Är ganska sugen på ett part mantra 88 också men också ett par Montero eller Blizzard thunderbird 82. Får testa mig fram helt enkelt.

Stöckli Montero
Det är ju iofs inte så konstigt om inte alla Stöcklis skidor är "bättre" för alla åkare jämfört med motsvarande billigare skidor från andra fabrikanter. Skidor kan ju vara "bra" på så många olika sätt och ha olika karaktär. Delvis en smaksak.

Se t.ex. många Völkls skidor som oftast är mycket kompetenta och välbyggda men kanske inte gillas av alla. Så man ska nog inte köpa sådana utan att ha provat först. Nu har jag iofs intrycket att Stöckli brukar gillas av de flesta som testar (vilket inte jag har). En del skidor är ju "bra" genom lättillgängliga godaegenskaper utan att vara onödigt krävande, ungefär så har jag uppfattat åtminstone deras Laser /Montero.

Tillbaka
Topp