Stöckli Stormrider

Puddertjuv

Ny medlem
Stöckli Stormrider
Jepp Äntligen blir det nya Telisar

Valet är nu nede i två

1. Salomon Xscream Series
2. Stöckli Stormrider

Jag har tänkt montera Linken binding med extra shims. Någon som har erfaring med dessa skidor?. Undrar mycket på hur Stöckli"en är. Körde Xscreamen i fjol men alpingaraget anbefalte mig att köpa Stormridern.

Jag är 195cm och väger 97 kg. Funderar också på om jag skall välja att gå för 194 cm långa elller om 187 är nog. Åker mest off pist, men det händer att det blir båda 1 och två dagar i pisten.

PS. Någon som vet skillnaden på Stormrider och Stormrider II

C.

Stöckli Stormrider
Nu åker inte jag telis, men synpunkter ar alltid synpunkter.
Jag sneglade kraftigt åt ett par Stormrider av någon modell inför denna säsong. Med sin skottsäkra sandwichuppbyggnad liknar den mera en tvättäkta GS-tävlingslagg än en friåkningsskida. Förra årets Stomrider II hade träkärna och gjordes i den mycket sympatiska längden 198 cm. Stabiliteten var enligt uppgift helt sagolik och den tålde hur mycket fart som helst. Dessutom var den snygg. Nackdelen var att den var slutsåld nu på hösten. Årets Stormrider har samma sanwichkonstruktion men med en kärna benämnd iso-core, vad nu det är. Förmodligen nåt skum. Testerna säger att den är stabil och bra, klämmer man på den kan man bara bekräfta. Jag är lika tung som dig ca 95 kg, 183 cm, och hade för alpinåkning valt 198 eller som årets, 194 cm. Vi tungviktare har inga större nackdelar av längden, sen får folk tycka vad dom vill.
Nu blev det ett par G4:or för mig istället, jag velade länge kring 74 mm under foten eller 83, och det blev det senare. Större användningsområde helt enkelt.
Hoppas det gav nåt.
/A

Stöckli Stormrider
En sak till, X-scream funkar till mycket men är trots allt rätt mjuk. Lättåkt är ordet. Helt olika karaktär mot SR. "Racing" kontra cruising.
/A

Stöckli Stormrider
hmm.. pratar du då årets stormridere eller fjolårets. Årets stormrider är mjukare en ifjol.

Det tråkiga är detta.

Xscream 4500 papp inkl montering
Stormrider 6000 papp. inkl montering

Riktig tråkigt då jag gärna vill ha stormrider, men det hele blir jo en kostnadsfråga. Ser därför ut till att det blir X-scream..

Forresten någon som vet om några nätbutiker i EUR. som säljer billiga greier?

C.

PS...JA jeg er norsk. DErfor blir min svensk ganske rar av og til.

Stöckli Stormrider
Om du väger 97 kilo kanske Scream"sen blir väl mjuka för dig?
Nuförtiden är X-scream en vanligt använt telisskida men du verkar vara en stadig kille så jag tycker du borde satsa på Stormridern!

Dynastar Big 194 kanske skulle kunna vara något? Jag kör alpin på den och den är kanon!

//David

Stöckli Stormrider
Mja, årets Stormrider är ju inte direkt mjuk, men visst, klockskojarna vet hur man tar betalt.

Har du kikat på Atomics sortiment. 10.20, eller TENEX rentav?
Ryktet förtäljer att dom tänker SÄNKA(!) sina priser.

/A

Tillbaka
Topp